1

Tråd: Dovado UMR + E1820 hänger sig dagligen

Hej,

Jag har börjat få problem med E1820 (version 11.820.03.00.00) i UMR (FW 4.0.2) med Tele2 hänger sig vid varje dag. Det räcker inte längre med automatiken i UMR (redial and restart) eller att stänga av strömmen. Jag måste dra ut och sätta tillbaka E1820 för att anslutningen skall fungera igen.

Någon annan med samma problem? sad

MVH,

Classe

2

Sv: Dovado UMR + E1820 hänger sig dagligen

claes508 skrev:

Det räcker inte längre med.....att stänga av strömmen

Hur menar du här?

3 Senaste redigerad av claes508 (2009-11-30 09:53:48)

Modemet tappar kontakt med nätet. I bästa fall ansluter det till 2G, ibland inte alls. Ta bort och sätt tillbaka så fungerar 3G som vanligt igen.

Strömmen: 230V uttag ut och tillbaka. Underlig fråga?

4

maila oss på support@dovado.com med hela beskrivningen på problemet och skicka oss din konfigurationsfil (UPGRADE->CONFIGURATIONS, spara ner konfig filen).

tack

5

Hej, sad

Jag har nu testat flera olika scenarier med fw 4.1.1. Med bra mottagning hänger det sig aldrig, vid dålig mottagning hänger det sig dagligen.

Jag har även skapat ny set-up från scratch, samma problem ändå.

Har ni testat att simulera dålig mottagning?

6

Tele2 har just släppt en nyare firmware till denna modem. Har du uppgraderat den?

7

Va? Var hittade du den?

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

8

http://www.tele2.se/uppgradera-E1820.html

Den är version 11.825.nånting

9

Tusen tack för den!

Att Tele2 inte kan ändra datumet för nya uppdateringar....bedrövligt!

"E1820:an" funkar nu stabilt, men jag ser ingen prestandaskillnad ännu.
En fast yttre antenn till detta modem ger mig för övrigt sämre värden.

Däremot fick jag problem med mitt "E170" i samband med er nyaste "fw4.1.1"! Slocknar nu direkt vid besök av "tunga" sidor, typ "Bredbandskollen"...synd!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

10

Ok, prova uppdatera E170 också (om det går), men snart släpper vi en ny firmware. Har du testat med nån äldre UMR firmware?

11

Ojoj,
"downgraded" till förra firmware och det gick nog igenom tror jag, men men.....
kunde sedan inte logga in igen. Gjorde en hardreset på dovadon, men kan fortfarande inte logga in! Min inloggning godkänns inte. Kör nu direkt via datorn. Kommer inte ihåg hur man gjorde i början för att komma in....hjälp!

12 Senaste redigerad av Samir (2010-01-23 00:12:37)

1) Sätt igång routern.
2) Vänta typ 20-30 sek tills den har bootat klart.
3) Tryck in RESET hålen i 8 sekunder tills PWR lampan börjar tokblinka.
4) Vänta 30 sekunder och sen försök logga in.

Cheers!

13

Thanks......."password" was the trick! Sorry, but it was such a long long time ago.
Det blev nästan lite panik här i stugan när jag inte kunde logga in, ha, ha.
Kör nu med "E170" och "4.0.2." igen. Hade redan senaste update för "E170:an". Kanske er nästa fw ger möjlighet att kunna köra SMS-funktioner med "E1820:an"?

14

Ja, vi fick igång det, till slut. Det kommer i nästa release.

Trevlig helg

15

Micke skrev:

Ojoj,
"downgraded" till förra firmware och det gick nog igenom tror jag, men men.....
kunde sedan inte logga in igen. Gjorde en hardreset på dovadon, men kan fortfarande inte logga in! Min inloggning godkänns inte. Kör nu direkt via datorn. Kommer inte ihåg hur man gjorde i början för att komma in....hjälp!

Officelt så stödjer vi inte att routern behåller configen vid nergraderingar.
Ibland blir det så att router gör en factory reset vid en nergradering,
Beror lite på hur mycket nytt som tillkommit i den senare releasen..

Lite Back to the future scenarion :-)