Tråd: USB förlängningskabel och Option Icon 505
Detta inlägg gjorde jag under Telia/Option Icon 505 - tråden, men det verkar som det skule höra hemma bättre här...
Jag skaffade Telia mobilt bredband i början på juli, och fick då Icon 505. Köpte också en USB-kabel med tanken att kunna optimera modemplaceringen...viktigt eftersom det ligger precis på gränsen för att få HSPA-signal här i skogen där jag befinner mig nu (EDGE funkar dock bra). Nu visade det sig att modemet inte fungerar med förlängningskabel! Har testat på två olika LapTop-datorer med 1.5m och 3m-kabel - men ingen mellanförstärkare - samma resultat i alla olika kombinationer med kabel. Påtalade detta för Telia, men det hade de inte en aning om...varken på support eller i affären. Då ligger verkligen modemet på pottkanten utan marginaler (=> usel design m a p strömförsörjning förmodligen). På Options hemsida står f ö följande - hittade jag senare:
"Please note that the iCON 505 is designed for a direct connection to the PC. Option declines any responsibility for malfunctioning of the device if used with a USB-cable."
Denna upplysning fick jag inte vid inköpstillfället, och det står ingenstans på Telias sidor att detta är fallet (men under supportchatten lovade teknikerna att detta skulle komma ut som upplysning - har dock inte skett ännu). Sammanfattning, en ofullständigt utvecklad produkt.
Det finns ju minst två skäl för att använda kabel:
(1) Optimera modemets placering för att få bäst mottagning
(2) Undvika att modemet blir skadat/USB-kontakten blir skadad p g a modemet är fäst direkt i datorn. Lätt hänt att bryta sönder modemet!
Har någon annan noterat detta problem?
Andra saker som uppträder då och då är att modemet lägger av - t ex "firmware error" eller att pin-koden plötsligt begärs - liknande problem som uppträder direkt med en USB-kabel inkopplad till modemet.