Samir skrev:Du kommer aldrig behöva mata in ditt IP address någonstans. APN kommer förse dig med ett och samma IP address dynamiskt som är låst till din unika SIM/abb.
Jag kör med Telenors 3G och extra tjänsten statisk IP-adress. Kör således med APN:et static.telenor.se och precis som Samir skriver så blir man alltid tilldelad samma IP-adress eftersom den är knuten till abonnemanget.
Jag e faktiskt RIKTIGT nöjd med kombon Telenor och statisk samt routern Dovado 3GN!!! Sen jag startade upp systemet i december och bytte från Tele2 till Telenor i början på januari så har jag inte behövt starta om routern EN ENDA GÅNG sen januari! Grymt stabilt!!
Visserligen kanske routern startar om på grund av att connection trackern gör det i bakgrunden men varje morgon när jag startar upp datorn så är min 3G-koppling i fin form och jag ligger på snitt 4.5-5.5 Mbit/s i download. Synd bara att Telenor inte ger mer än 0.40 Mbit/s i upload.
Tele2 har lite högre hastighet download men på upload så ligger jag på runt 1.5-2Mbit/s. Dock så har ju Tele2 begränsningen 5GB per månad i trafik...
Med Telenor så ligger jag på runt 450-500kbyte/s (motsvarande 3.5Mbit/s - 4Mbit/s) när jag t ex kör torrents. Grymt bra!!
Nu hade det varit riktigt fint om Dovado 3GN hade kunnat ha EXTERNA WiFi-antenner samt att hitta ett modem som har möjlighet till extern 3G-antenn...