Jag har tele2.
Det kopplar ner rätt ofta men bara då man inte har någon trafik.
Nedladdningar bryts aldrig! Jag har provat flera gånger. Testat att ladda ner "Crysis demot" som för övrigt inte funkade att få igång. Det gick utmärkt att ladda ner trots att det tog mer än ett dygn. Man "ska" helst inte göra sådant enligt tele2 men jag ville testa att det funkar (innebär också utan avbrott). Och det blir inga avbrott oavsett om man laddar ner små eller stora filer eller surfar oavbrutet (laddar ner nya sidor inom typ 5 min).
Om man däremot läser e-posten och går ifrån datorn en kvart så är man oftast (läs alltid) nedkopplad.
Jag tror att det är ett sätt att spara bandbredd. Jag gissar att det kostar lite nätresurser och minskar uppkopplingshastigheten för andra användare om man håller en outnyttjad länk vid liv (igång). Nedkopplingen är lite irriterande.
Värst är det om man skriver ett långt mail och trycker på "skicka" efter typ 5-10 min. Då har texten hamnat i cyberrymden (= borta för alltid).:(
Öppna alltid en annan flik eller fönster och testa att uppkopplingen funkar innan du trycker på "skicka" (då är ju texten kvar på skärmen). Vid misslyckad uppkoppling ersätts ju fönstret med ett nytt som säger att den inte kan nå server på aktuell URL adress (= din text är borta).
Det tar lite tid och några musrörerlser och klickande att starta uppkopplingen igen. Detta är sämre än med en fast uppkoppling. Den mobila uppkopplingen har däremot flera andra fördelar som jag tycker överväger. Återstår bara att yahoo m.fl. gör om sina program så att inte allt nedlagt arbete (t.ex. e-post skrivande) försvinner om man har mobil eller annan opålitlig uppkoppling. Det är där som felet ligger samt att den mobila uppkopplingen borde funka "automatiskt" vilket ju funkar om du rycker ut och stoppar i nätverkssladden för en fast uppkoppling.
Pinkods kollen är däremot ett "problem" (kräver din interaktion = ej automatiskt) i detta sammanhang. Den kan slås av men om någon stjäl ditt SIM kort kan de ju då använda det tills du anmäler det stulet.