Tråd: Välja rätt abbonemang
Har en tid försökt hitta ett enkelt abbonemang till mitt sommarställe.
Enda kravet är att det har ett publikt IP med öppna portar. Har provat flera operatörer men de flesta har slutat ha öppna portar (om man inte betalar extra!).
Läste här på forumet att Tre dock hade denna facilitet. Gick ner till en av deras butiker i Göteborg. Försäljaren sa då att de hade ett surf-abb för 49 kr/mån. Jag frågade om detta abb hade samma egenskaper som övriga surf-abb och fick svaret ja.
Hastigheten var begränsad och max volym 1 GB/mån. Räckte fullt ut för mitt behov. Köpte ett abb och testade hemma. Funkade OK både i datorn och i Dovadon. Försökte sedan att välja bredband.tre.se som APN. Ingen kontakt!
Tyvärr hade Tre samtidigt strul med detta APN varför resultatet blev osäkert. När forumet här sa att APN:et åter var öppet och jag inte kunde ansluta så ringde jag supporten (blev utslängd 4 ggr innan jag kom fram). Då svarade man att mitt abb var ett telefonabbonemang!
Efter en del surfande på Tre's hemsida så kom jag fram till följande:
3 Bredband Bas är ett surfabbonemang för 99 kr/mån (begränsad hastighet och volym). Troligen med publikt IP och öppna portar. Står inget om publika IP.
3 Mobilsurf Bas är ett tillägg till ett telefonabbonemang för 49 kr/mån (samma begränsning som ovan). Ej publikt IP. Står inget om publika IP
Tydligen säljer Tre "tomma" abbonemang med surftillägg!
Extra krångligt eftersom Tre haft en drive för Bredband Bas för 49 kr/mån.
Det går att stoppa SIM-kortet i en mobil och ringa men jag har inte hittat vad det kostar utöver de 49 kr för surftillägget.
3 Mobilsurf Bas är ju inget dumt abb för den som surfar begränsat, men ger inte samma funktionalitet som Bredbandsabbonemangen.
Tre har på sin hemsida länkar till "Bredbandsguiden". Trasiga länkar!!!
Så se upp med vad du väljer!!!