1

Tråd: Problem med UMR

Jag har en UMR med firmware 4.0.2.963 med ett E220 modem
Problemet är följande,

Internetanslutningen började att gå upp och ned ganska frekvent efter att ha fungerat bra i flera veckors tid.
Jag såg i UMR konfigurationen att signalstyrkan ändrades hela tiden, allt mellan 54% och 22% men det gick inte att ansluta mot internet, den stod som disconnected. Försökte att ansluta manuellt men det gick inte.. Signalstyrkan pendlade fortfarande upp och ned.
Provade att starta om UMRen genom att bryta strömmen till den.
Fick samma fenomen igen, och igen, och igen...
Till slut när jag startat om den en sista gång så hittade jag inget trådlöst nätverk, det jag brukar ansluta mot. Provade att starta om ytterligare en gång med samma resultat.
Provade nu att ansluta med kabel direkt till UMRen, fick då indikering på att datorn hittat ett nätverk men lyckades inte få någon IP adress.
Tänkte att nu är det kört, startade om en sista gång och fick en IP adress till slut, sedan ploppade ett trådlöst nätverk upp och sen har det fungerat som det ska, än så länge i 20 minuter.

Allt detta pågick under flera timmar och gick inte så snabbt som det verkar i beskrivningen.

ÄR det någon som har råkat ut för något liknande? är det ett vanligt fenomen, eller är det helt enkelt min UMR som börjar få fnatt?

/Björn

2

Sv: Problem med UMR

Ta en titt här:

http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=1271

3

Vad ska jag titta på? Dom inställningarna har jag ju redan, iaf vad jag tror. wink

Det som inte verkade fungera var ju radiotrafiken och DHCP samt att jag inte kunde ansluta trots okej signalstyrka..

4

Har du provat med en annan dator?

5

Samir skrev:

Har du provat med en annan dator?

Jag har två datorer anslutna via WAN och båda hade samma symptom...
Verkar fortfarande fungera iaf..

6

Q: Internetanslutningen började att gå upp och ned ganska frekvent efter att ha fungerat bra i flera veckors tid.
Jag såg i UMR konfigurationen att signalstyrkan ändrades hela tiden, allt mellan 54% och 22% men det gick inte att ansluta mot internet, den stod som disconnected. Försökte att ansluta manuellt men det gick inte.. Signalstyrkan pendlade fortfarande upp och ned.
- kan bero på snö/blåst eller stark kyla. eller att operatören riktar om antennerna.
....
Q:Provade nu att ansluta med kabel direkt till UMRen, fick då indikering på att datorn hittat ett nätverk men lyckades inte få någon IP adress.
Tänkte att nu är det kört, startade om en sista gång och fick en IP adress till slut, sedan ploppade ett trådlöst nätverk upp och sen har det fungerat som det ska, än så länge i 20 minuter.
- windows(antar) kanske inte 'hajar' att den skall kräva ip#/dhcp mot routern, ipconfig /release all brukar åtgärda detta när det spökar.

jag kan gissa att om isp, meckar med masten så ger det ganska mycket strul - fråga isp.

då du har E220, antar jag att du använder Y kabeln till e220, annars kan det bli problem. Ibland blir det fel på Y kabeln och den blir som en vanlig rak. men tycker inte att det låter som spänningsproblem.