1

Tråd: Dovado umr och ip-kamera

Har en umr och ett telenormodem. Hur skall jag kunna nå min ip-kamera utifrån? Jag har fixat en domain på dyndns.org men den verkar endast gå att nå lokalt. Apn -internet.telenor.se. Vilka andra inställningar skall göras ?

2

Sv: Dovado umr och ip-kamera

Hej,

der första du måste kolla är att Telenor verkligen låter dig ansluta till modemets IP-adress från internet. Det är långt från alla abbonnemang som tillåter detta.

Enligt den här tråden: http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=746 verkar det som att Telenor inte tillåter detta.

Sök runt på forumet, kanske har någon annan löst problemet på annat sätt.

3

tele2 funkar för mina kameror.
telia funkar dåligt, pga kamera är torrent enligt telia.
hi3g funkar

ej testat telenor

4

Jag vet inte riktigt hur man testar om det överhuvudtaget går att ansluta till routern utifrån. Jag har ju samma ip i modeminställningarna som visas på whatsmyip.com och då skall det ju enligt Dovados FAQ inte vara några problem med APN internet.telenor.se

5

men portarna måste vara öppna för att släppa in trafiken, men antar att detta är gjort?

sedan måste du använda en annan uppkoppling då dovadon ej lokal loopar egna ip# req som kommer lokalt.

sedan funkar tydligen bara vissa operatörer om man skall göra det mot samma operatör, dvs för att koppla upp sig mot bolag X måste bolag Y användas. finns tråd/test med detta i annan tråd.

6

Nä men nu sitter jag på jobbet och kommer inte in på den domainen jag skapade. Dvs jag kan inte ens ansluta till routerna interface. Detta måste innebära att alla portar är låsta, eller så har jag gjort fel inställningar i routern

7

Har du läst här?

http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=687

8

Jo, men kan det vara så att alla portar är stängda? Det måste ku innebära att man inte ens kan spela onlinespel?

9

Om du vill ha det du är ute efter hos Telenor, så kostar det (tror jag) 50 extra kr/månaden, dock hastigheten är max 384kbps.

10

Vilket skämt.. Betala mer för att få sämre prestanda.

11

Tele2 och TRE ger dig det du är ute efter i deras standard abbonemang. Du kan skaffa kontantkort hos nån av dessa operatörer och prova.

12 Senaste redigerad av Knoten (2010-01-08 16:00:29)

Det är nog bara att konstatera att Telenor -  så att säga - stängt porten!!!
Har också försökt nå innanför Dovadon via ett Telenor abb (provat både kontantkort och "bredbands"-kort). Att pinga routern går med vissa inställningar.
Supporten på Telenor har nästan försvunnit. Går inte att skicka en fråga via mail!? Telefonsupporten vet inte vad dom pratar om. Har dessutom ett Telenor abb via Bredbandsbolaget varför Telenor gärna hänvisar till BBB:s support - som kan om möjligt ännu mindre!
Kör man data via ett Telenor kontantkort blir man utsparkad ur nätet med jamna mellanrum.
Gjorde dessutom missen att prova med Telia-kort. Samma sak där - stängda portar.

Får försöka med Tele2 eller/och Tre.

Konstigt att ett företag som Telenor/Bredbandsbolaget är så ointresserat av att hjälpa sina kunder att få den lösning dom söker. Speciellt med tanke på de höghastighetslösningar som kommer i en ganska nära framtid.
Har varit kund hos Europolitan/Vodaphone/Telenor i 17 år men tänker byta när nuvarande abb går ut.

13

ännu en missnöjd telenor kund ser jag wink

14

Jo trist är det. Det är dock mina föräldrars internet. Jag köpte ip- kameran till dom i julklapp och sitter själv nöjd med tre. Jag ska dra dit i kväll och prova kameran via dovadon med mitt tremodem. Funkar det kan jag ju byta med dem, för dom har säkert tecknat upp sitt telenor till pension ;-)

15

Va fan. Jag kunde inte ens ansluta till rotern utifrån när jag satte i mitt hi3g kort. Inställningarna måste vara fel ! Förutom att ta tillbaka allt ont jag skrev om telenor är jag i behov av hjälp. Vad skall ja göra?

16

hi3g och telenor har olika APN så jag antar att du bytt?
även om det är samma 3G nät fysiskt.

sedan skall du använda APN med publik adress, samt en APN som tillåter inkommande trafik, är abg beroende.

17

sedan finns det 'gratis' webscanner webbsidor som kan kolla om portar är öppna, är enkla att använda då vissa kan man välja den port man försöker öppna.

18

Självklart ändrade jag till apn bredband. Tre.se. Kollade på whatsmyip.com och såg samma sak som med telenor. Port 80 är ledig med kan inte användas i dovadon eller?

19

Självklart att det går, men vilken ISP använder du att kolla denna router?

20

Jag kollade det med ett telenormodem direkt i min dator medans mitt hi3g satt i rotern.

21

Eller vänta nu.. Jag måste väl inte skapa en ny domän på dyndNs bara för att jag bytt operatör i rotern?

22

nope

23

Ehem.....ser ut som TRE har problem just nu. Alla inbound connections funkar inte just nu på nån av deras APN.

Tillfällig problem som vi har rapporterat in till TRE om.

Vi väntar på deras svar.

Great timing, alltså.

24

Haha det kan ju förklara saken. Tack. Hoppas bara att dom inte går i telenors fotspår och stänger alla portar

25

Här är en till som kliat sig i huvudet och funderat varför det inte funkar.
Skaffade just ett Tre bas abb och fick det inte att fungera trots att jag före jul provat en kompis abb.