1

Tråd: Får ingen tidsangivning i Duvado UMR om jag inte använder 3G modem

Hej Forumet

God fortsättning på det nya året. Jag fick en Duvado UMR i julklapp, jag tänkte använda den tillsammans med min tellstick för att stura "hemmet". Mitt problem är som följer

Jag har idag ett väl fungerande nät med ett adsl modem från telia samt en router av märket linksys (Kör även trådlöst via denna) nu vill jag kunna skicka sms för att styra vissa saker men framförallt vill jag använda funktionen "Home Automation" för att styra belysningar via solens upp och nedgång. detta har tidigare sköts via pc men jag tycket denna lösningen var mycket bättre. Nu till mitt problem

Jag har ett 3G modem av märket OPTION GT MAX HSPA som fungerar väl med Duvadon. jag skulle dock vilja använda modemet i huvudsak "disconnected" och gå via WAN porten för internetaccess (Dvs så att wanporten får ip adress av min linksysrouter). när jag försöker konfa detta så får jag ingen tid i duvadon så funktionen "Home Automation" fungerar ej. Kan man konfa Duvadon på något sätt så att detta skulle funka?

Om jag ansluter via WAN porten så kan jag ej pinga den ipadress jag givit wan porten. Har provat både med statisk och dynamisk adress för wan porten. Hoppas ni förstår mitt problem och att du kanske har en lösning.

Med Vänlig Hälsning

Håkan

2

Sv: Får ingen tidsangivning i Duvado UMR om jag inte använder 3G modem

det går ej att 'innanför umr kontakta den egna publika ip addressen på wan sidan'
om du vill använda 3G som reserv väg så välj
Internet / Internet Connection / Internet Connection Settings / Ethernet cable in WAN port

om jag ej missminner mig.

kolla att du kan SURFA via UMR med datorn, TP/WIFI om det funkar så skall klockan på UMR ställa in sig självmant.

3

Har du ändrat om din inställning till att ha ethernet som Primär anslutning istället för USB.
Detta görs under "INTERNET" i menyn till vänster.

Mvh
Mathias

4 Senaste redigerad av hakbjo03 (2010-01-04 13:18:23)

Hej och tack för ett snabbt svar!

Jag har ställt om från USB till WAN, har fått en ipadress från min lincsys router via dhcp. har kört Connection Tracker på tre publika adresser med OK på alla. alltså verkar den komma ut på Internet. Däremot så har jag en tid som visar 2000-01-01 och solens upp och nergång visar ? samt att det står LOST på position, vilken är inställd på "fixed position" Jag kan däremot inte ändra dg på min pc till duvadon då kommer jag inte ut

Hör av er snälla

Håkan

5

låter som den ej hittar en route ut på nätet.

gör tracert på dator kopplad till UMR.

har sett att umr/3gn ej alltid 'tar' dhcp address från annan router, eller gör det 'segt' och att NTP ej funkar direkt, kan ta ett tag tills den vaknar.
ej hittat problemet eller orsaken.

6

kopplar jag en 3GN's WAN till en UMR med 3G till LAN porten med rak kabel fås följande...

DNS funkar INTE, samt får 20x högre pingtider.

100ms blir 1967ms enligt,

via 3GN kopplad på UMR
  1     1 ms    <1 ms    <1 ms  3GN.mydomain.local [192.168.1.1]
  2     5 ms     1 ms     1 ms  192.168.1.3
  3  1967 ms   126 ms   152 ms  130.xxx

direkt via UMR, då funkar DNS.
  1     1 ms     1 ms     1 ms  UMR.mydomain.local [192.168.1.3]
  2   100 ms   123 ms   116 ms  xxx-1.vlan100.swip.net [130.xxx]

får samma symtom att NTP funkar inte, dvs tiden/datum står på noll. då dns ej funkar så lär den ej uppdatera datum ivf.

7

GMAN,

Din UMR och 3GN burkar verka ligga på samma LAN subnät?

Ha UMR:en på tex LAN 192.168.1.1 och 3GN LAN på 192.168.2.1 så blir det inge knas i routingen.

Om det är det jag misstänker så får du IP krockar.

Mvh
Mathias

8

jo exakt,
men med andra 'billiga' routrar så uppstår detta ej.
det är konstigt att 'bara' dovadon har 'dessa problem'.
dom är helt galvaniska mellan wan och lan nät NAT är i gång...

folk får problem med sina dovado när dom kopplas till xxx osv saker och samma situation uppstår där. då vissa 'anslutningar ger ett lan ip#'

en info från routern om detta isf när det uppstår, borde vara en enkel sak att addera i 'skriperna' så det syns om man ej fixar en lösning i routern.
så slipper man support krångel och allt glider bättre.
bara en tanke wink

9 Senaste redigerad av Christer (2010-10-12 23:40:59)

Hej,

Hänger på den här gamla tråden eftersom jag har samma fråga. Har precis skaffat en TellStick (den nya med en liten extern antenn), för användning via UMR'en, så jag vill förstås ha korrekt tidsangivelse. Till saken hör också att det mobila bredbandet inte kommer att användas längre. UMR'en är nu i stället ansluten via en LAN-port till lokalt nätverk och det fasta bredbandet. Jag har alltså en annan router men tänker använda UMR'en för det trådlösa nätverket, och för TellSticken. Det fungerar alldeles utmärkt, förutom schemaläggning för TellSticken. Och jag tycker det är bättre att koppla UMR'en på det sättet än att ansluta den via WAN-porten och få en till router och ett till lokalt nätverk.

Efter det senaste inlägget (2010-01-05) har följande tillkommit i firmware 4.1.2, "NTP servers can now be located on the LAN side of the router". Jag uppfattar det som att NTP-servrar ska hittas även med UMR'en ansluten som jag gjort. Men datum anges till 2000-01-01 och blir inte korrekt som när USB-modémet används.

Vad kan vara fel, eller har jag missuppfattat vad informationen avser? UMR'en fungerar visserligen inte som router nu, men NTP-servrarna finns ju i alla fall på UMR'ens LAN-sida.

DHCP är avstängt i UMR'en. Den har en fast IP-adress, som inte krockar med DHCP-området i (den andra) routern. Och trådlöst anslutna datorer får alltså adresserna automatiskt tilldelade från den "ordinarie" routern (vars WLAN stängts av). UMR'en är uppgraderad med firmware 4.3.0. Och jag har kollat brandväggen i routern (den ordinarie), så att förfrågan från UMR'en "släpps ut". UDP port 123 tror jag det ska vara, men det fungerar inte ifall det är fullt öppet ut för UMR'en heller.

Jag skulle kunna prova att ansluta UMR'en via WAN-porten, och ställa om IP-adresserna till ett "annat nät" (som nämns i tidigare inlägg). Men jag tycker den beskrivna anslutningen borde fungera, och vill gärna slippa ansluta via WAN-porten.

DOVADO UMR 4.1.2 firmware http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=1607
"NTP servers can now be located on the LAN side of the router."

Hittade också följande tråd, men jag hittar ingen information om lokal NTP-server som anges i inlägg #2. Så behöver väl UMR'en inget klockbatteri för att ordna en möjlighet att ställa in tiden manuellt. Korrekt tid kan förstås gå förlorad efter en ("obevakad") omstart, men det är en annan sak.

Tidsinställning http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=1676

EDIT: Fick en tanke efter en till genomläsning. I datorerna väljer man att få både IP- och DNS-adresser automatiskt eller så sätter man det ena eller det andra manuellt. Om nu UMR'en inte används som router, kopplad varken via WAN-porten eller med USB-modém, vad styr då att en förfrågan till en NTP-server routas till internet? UMR'en tilldelas en IP-adress i det lokala nätverket, men jag ser ingen inställning för DNS-adresser (för användning av själva UMR'en). Kan det vara problemet, och att "NTP-server på LAN-sidan" förutsätter att den finns i samma lokala nätverk.

10 Senaste redigerad av Mathias (2010-10-13 05:12:24)

Christer skrev:

EDIT: Fick en tanke efter en till genomläsning. I datorerna väljer man att få både IP- och DNS-adresser automatiskt eller så sätter man det ena eller det andra manuellt. Om nu UMR'en inte används som router, kopplad varken via WAN-porten eller med USB-modém, vad styr då att en förfrågan till en NTP-server routas till internet? UMR'en tilldelas en IP-adress i det lokala nätverket, men jag ser ingen inställning för DNS-adresser (för användning av själva UMR'en). Kan det vara problemet, och att "NTP-server på LAN-sidan" förutsätter att den finns i samma lokala nätverk.

Christer precis så är det.

Vad patch noten menar är att du kan sätta upp en LOKAL ntp server som den hämtar tiden från.

på det sättet som du satt upp routern idag så kommer den ALDRIG åt Internet.
LAN portarna har ingen väg ut på nätet.

2 Rekommendationer:

1. Sätt upp en lokal NTP server.

2a. Ändra om UMR:s LAN IP addressen /subnätet till tex. 192.168.5.1 eller något som som inte krockar med din nuvarande routers nät-

2b. Gå till Internet ändra om primrär Internet uppkoppling till  Ethernet.

2c. Koppla nu in WAN porten på UMR:en till en LAN port på din router, Och den kommer nu få tid igen.

Om du vill komma åt UMR:en från ditt vanliga LAN så slår du på Remote Management och surfar till den IP address som din router har fått av din nuvarande huvudrouter.

Hoppas du hängde med.

Mvh
Mathias

11

Mathias skrev:

...

Hoppas du hängde med.

Hej Mathias, och tack för otroligt snabbt svar.

Jag hänger med, det bör inte bli något problem (hoppas jag). Ska prova framåt kvällen.

Datorer och internetradio, m m, kommer åt internet via UMR'en som i sin tur anslutits till mitt lokala nätverk via en av LAN-portarna. UMR'en fungerar då förstås inte som en router utan endast som switch och accesspunkt, m m. Hittade sedan notisen om "NTP-server på LAN-sidan" och tänkte att det blir ju bra. Men UMR'en själv kommer alltså inte åt internet den vägen, till skillnad från utrustning som kopplats via den. De har ju sina egna gateway-adresser som fixar det.

Får se vilken av dina tips jag föredrar. Tänkte först att det är onödigt att en del trafik slussas via två routrar, men det är kanske ingen större nackdel.

En följdfråga, hur ofta kollar UMR'en efter NTP-servrar? Endast när den startas, eller med vissa intervall? Jag har hittills inte reflekterat över ifall klockan "drar sig". Ifall jag väljer en lokal NTP-server så finns ingen dator som står på dygnet runt. Och det är ju därför det är så bra med TellSticken i UMR'en också!!!

12

Mathias skrev:

Vad patch noten menar är att du kan sätta upp en LOKAL ntp server som den hämtar tiden från.
...

2 Rekommendationer:

1. Sätt upp en lokal NTP server.

2a. Ändra om UMR:s LAN IP addressen /subnätet till tex. 192.168.5.1 eller något som som inte krockar med din nuvarande routers nät ...

Har någon tips om hur man ordnar en lokal NTP-server? Borde kanske börja en ny tråd, men fortsätter här som en följd av Mathias svar och hoppas någon hittar denna följdfråga.

Jag har testat Mathias andra förslag och det fungerar, förstås. UMR'en kan då synka med någon NTP-server på internet. Men då hittar jag inte hur jag ansluter till enheter i subnätet från det ordinarie lokala nätverket. Hittar inte hur jag routar till subnätet, och ser inte om man kan öppna brandväggen i UMR'en för att släppa igenom trafiken till subnätet.

Jag har hittat några instruktioner för att ordna en lokal NTP-server, men det vill inte fungera. Kör XP i datorn där detta provats och det verkar som att NTP-servern redan finns men inte aktiverats som standard. Kan det vara så eller har jag missat något? Kanske måste någon ny funktion/något program också installeras.

Hittade bl a följande artiklar (se länkarna). Instruktionerna verkar handla om samma saker men är inte riktigt lika. Och informationen från Articlebase verkar inte vara korrekt i sig själv.
http://support.microsoft.com/kb/314054
http://www.jarmanator.net/kb/xpntpserver.htm
http://www.articlesbase.com/networks-ar … 61171.html

I artikeln från Microsoft finns två instruktioner, den första för "Windows tidstjänst för en intern maskinvaruklocka" och den andra för "Windows tidstjänst för en extern tidskälla". Den första avser endast "NtpServer" medan den andra också anger en justering för "NtpClient".

Artikeln från Jarmanator innehåller en färdig registerfil. Den liknar mest den första instruktionen från Microsoft, men innehåller också en nyckel för "Parameters". Den verkar inte vara nödvändig men möjliggör loggning.

Och till sist har vi artikeln från Articlebase. Den liknar mest den andra instruktionen från Microsoft. Men där anges t ex "Right click the right-hand side and click Modify" för några nycklar, men det står inte vilken post som avses. Och högerklickar man i högra fältet, utan att göra det för en specifik post, finns inte "Modify". Då går det ju bara att göra nya poster.

Jag har följt den första instruktionen från Microsoft, utan att det fungerar. Och sedan använde jag mig av registerfilen från Jarmanator (för automatisk justering av registret), men det hjälpte inte heller. Tidstjänsten startades om efter respektive försök, liksom UMR'en för att den skulle synka tiden. IP-adressen för en lokal NTP-server var förstås tillagd, och mjukvarubrandväggen justerad i datorn med NTP-servern så att förfrågan släpps igenom. Provade också med att tillfälligt stänga av datorns brandvägg.

Hittade också följande tråd i forumet. Där nämns också en lokal NTP-server, men inget tips om instruktioner. Men det fanns ju ingen fråga om det heller:-)
http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=1676

Inget har hjälpt, vad kan jag ha gjort för fel eller kanske helt missförstått?