76

Sv: Föreslå nya funktioner till Dovado UMR

Skulle vara bra om enheten fick sin tidsinställning från 3g-nätet istället för ifrån internet. Då fungerar tidsstyrningen via tellstick även om man ej har internetuppkoppling aktivt (te.x änvändning av kontanta surf kort).

/ Johan

77

Johanalta skrev:

Skulle vara bra om enheten fick sin tidsinställning från 3g-nätet istället för ifrån internet. Då fungerar tidsstyrningen via tellstick även om man ej har internetuppkoppling aktivt (te.x änvändning av kontanta surf kort).

/ Johan

Tyvär så är inte det tekniskt möjligt.

Dock kan man i nästa release sätta Custom NTP dvs du kan ha en NTP server lokalt.

Mvh
Mathias

78

Hej!

Jag har er produkt och tänkte sätta den i stugan (50 mil från hemmet) för att köra internet när man är där.
Såg att ni hade stöd för Tellstick och det verkar lovande, tror mig få behållning av fjärrstyrningen.

Det finns en sak som jag skulle tycka vore trevligt. Om det gick vill säga. Går det att få ut temperaturen i rummet på något sätt? Jag behöver inte ha det loggat i en textfil eller så. Det skulle räcka med att kunna logga in utifrån och kolla för mig.

Mvh,
Magnus

79

Hej,

jag efterlyser funktionen att kunna köra routerns webbinterface på valfri port på utsidan, inte bara de tre 80/4430/10443 som finns att välja idag.

Ifall det görs mha en brandväggsregel eller om tjänsten verkligen binder till porten borde inte spela någon roll.

Anledningen är att min ISP (telia mobilt bredband via kontantkort, apn online.telia.se) inte tillåter trafik in på någon av dessa portar, men väl på vissa andra.

./sajb

80 Senaste redigerad av Ambassadeur (2009-12-29 15:48:28)

MagnusM skrev:

Det finns en sak som jag skulle tycka vore trevligt. Om det gick vill säga. Går det att få ut temperaturen i rummet på något sätt? Jag behöver inte ha det loggat i en textfil eller så. Det skulle räcka med att kunna logga in utifrån och kolla för mig.

Mvh,
Magnus

Ja! Att på något sätt kunna få temperaturen, eventuellt med larm via sms vid förinställda värden, skulle verkligen vara guld värt! big_smile

Jag är inte så händig att jag själv kan bygga ihop någon avancerad makapär som fixar det, inte heller är jag så rik att jag utan vidare går och lägger ytterligare en tusenlapp plus månadskostnad för sim-kort osv. för att få en till fjärrstyrningsmojäng som t.ex. OnTech. Dock skulle ju något litet tillbehör, liknande Tellstick, för nån hundralapp verkligen vara värt det! smile

/André

81

Tillägg till min önskan om att kunna flytta webbinterfacet till valfri port ovan:

Funkar det kanske tom att bara göra en portforward från valfri port på wan-sidan, till webbinterfaceporten på lansidan? GUI:t tillåter ju inte att man använder laninterfacet som måladress idag, men skulle det fungera om det tilläts?

Om inte annat borde det vara rätt enkelt att lösa med nån extra iptablesregel!

./sajb

82

Ambassadeur skrev:
MagnusM skrev:

Mvh,
Magnus

Ja! Att på något sätt kunna få temperaturen, eventuellt med larm via sms vid förinställda värden, skulle verkligen vara guld värt! big_smile

Jag är inte så händig att jag själv kan bygga ihop någon avancerad makapär som fixar det, inte heller är jag så rik att jag utan vidare går och lägger ytterligare en tusenlapp plus månadskostnad för sim-kort osv. för att få en till fjärrstyrningsmojäng som t.ex. OnTech. Dock skulle ju något litet tillbehör, liknande Tellstick, för nån hundralapp verkligen vara värt det! smile

/André

Vore oerhört värdefullt att få temperaturen via Dovadon eller något tillbehör.

/Magnus B (Mange)

83

möjlighet att addera 'mb' i traffic, vid tex brukande utanför dovado eller andra host host oförutsedda saker där dovadon ej räknat allt, tex byte mellan 3GN och UMR osv.

84

En funktion jag skulle vilja ha i Dovado UMR är olika " profiler " för olika operatörer.

Jag byter mellan olika operatörer då och då. Så det skulle vara bra om Dovado UMR kommer ihåg operatörenas APN så man slipper trycka in de varenda gång man bytt operatör.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

85

Discover skrev:

En funktion jag skulle vilja ha i Dovado UMR är olika " profiler " för olika operatörer.

Jag byter mellan olika operatörer då och då. Så det skulle vara bra om Dovado UMR kommer ihåg operatörenas APN så man slipper trycka in de varenda gång man bytt operatör.

Inte så dumt, simplaste idag är nog att spara en config dump och swoppa på de viset, inte så super simpelt/optimalt men lättare en att mata in alla saker på nytt varje gång.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

86

Andreas skrev:
Discover skrev:

Inte så dumt, simplaste idag är nog att spara en config dump och swoppa på de viset, inte så super simpelt/optimalt men lättare en att mata in alla saker på nytt varje gång.

jag gör så idag

87

Andreas skrev:
Discover skrev:

vad är " config dump " och " swoppa " ?

Det enda som ska matas in efter operatörsbyte är APN då jag har stängt av PIN-kod i mina modem.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

88

i "Upgrade" kan du spara config på datorn samt ladda upp den.
så spara med tex T2
ändra till T3 och spara även denna.

nu är det bara att ladda upp configen för önskad operatör.

förut har det räckt med att byta APN, men mer och mer verkar bli specifikt för varje operatör...

jag använder det för att 'prova mitt modem' på andras umr, och sedan återställa den till deras saker.

89

Hej

Det finns billiga USB-TEMPERATURGIVARE på ebay.

Har en Dovado UMR  med Huawei E1550 som fungerar mycket bra men vill gärna ha mer funktionalitet.

UMR:en står i ett sommarhus och jag skulle gärna vilja se temperaturen där. Inomhus och helst även utomhus.
På Ebay finns USB-temperaturgivare för ca 10 USD (inkl frakt från HongKong). Borde inte vara så svårt att utveckla stöd för dessa och jag tror att just möjligheten till temperaturlarm via SMS eller mail skulle addera mycket värde till UMR.

Tänk möjligheten att kunna få larm om temperaturen stiger över ett satt värde eller undersiger att ett annat värde. Då kan man vid behov slå på värme eller kyla(kanske via telstick).
(Skulle även vara bra med möjlighet till USB-hub så att tex 2 tempgivare (inomhus och utomhus) kan användas.)

http://www.alfa888.net/ebay/tpsch/etbj611enop.jpg

90

Såg på en annan hemsida att det går att fixa wake up light med tellsticken ansluten till datorn med en dimmer tog ungefär 17 från noll till max.

Det vore en riktigt trevlig funktion i Dovadon.

91

Connection Tracker

Tiden för kolla av nätt vill man ha ner till 15-30 sek

92

Ny her og norsk smile
Forslag er om dere kan lage gruppering under automation slik at man kan slå av/på forskjellige brytere i en gruppe?

93

vbernhar skrev:

Ny her og norsk smile
Forslag er om dere kan lage gruppering under automation slik at man kan slå av/på forskjellige brytere i en gruppe?

use same ID on all recivers that you want in same group now, as a tempoary fix to solution if needed instantly.

94

Hej,

Ang. home automation events.
Jag har ett önskemål om att kunna välja "Måndag till Fredag" som alternativ i Schedule events, under veckodag.

Då slipper man lägga in samma händelse 5 gånger

/ Johan

95

Man kanske kunde höja "ribban" lite till 10000 och 20000?

Traffic Usage Update by SMS/E-Mail

Notify me every  - 100 250 500 1000 2500 5000 ... ?

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

96

Jag förelår stöd för onewire och tempmätning samt att man via tellstick kan slå av / på brytare beroende på temp. givare. Se annan tråd http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=1497

97

Hej,

Har ingen UMR ännu, men om den får någon form av buss-styrning skulle det vara kanon.

Tellstick styrningen är ju bra till rumsbelysning och liknande, men känns inte tillförlitligt för styrning av tex. värme... då vill man gärna ha via tråd och möjlighet att läsa av verklig status.

Gembird är åt rätt håll, men begränsad till 4 kanaler och ingen möjlighet till potentialfria reläer... bara 220v till/från.

Som minigranis föreslog tycker jag att 1-wire är kanon. Med hjälp av 1-wire bussen kan man via usb adaptern DS9490R både läsa temp (DS18S20) och få tillgång till GPIO, relästyrning (DS2406/DS2408).

/Fredrik

98

usbportarna på åvansidan   så slipper modemet sticka ut en halvmil bak eller ännu jobbigare fram på 3GN

Mobilt bredband sedan 2005-07-29 ----->

Tele2 är telkoms Ryanair

99 Senaste redigerad av buecke (2010-02-23 16:23:27)

Hej!

Jag önskar stöd för usb-hub så att man kan använda 3G-modem, TellStick och GPS samtidigt.
Och sen vore det bra om man kunde ansluta USB-minne eller -hårddisk och dela den i nätverket.
Och en till wink Stöd för schemaläggning av Home automation-enheter via API:et saknas hittills.

Hälsningar
Daniel

100

USB-hubb kan du använda, men det är ingenting vi kan garantera kommer funka.