Router behövervara aktiv för att förbindelsen ska upprätthållas. Det räcker med att ha en konstant ping som "ping-t" i commandprompten för att en adress ska pingas en gång i sekunden, jag använde "ping -t www.google.com".
Lite långsökt, men om nedladdningen först går fort men sedan slöar ned och detta hela tiden upprepas kan man ju testa att hålla radiolänken öppen genom att också hålla ping igång 1/s.
Hålls inte förbindelsen öppen frå man ingen effekt av rx antennen.
Ec/Io kvoten finns förklarad i tidigare inlägg, den visar här att du är tilldelad en stor del av basstationens kapacitet, eller snarare att av det brus som kommer in till din router är en stor del basstationens signal vilken kan avkodas ur bruset. Kan inte kolla RF status monitors funktion nu eftersom jag är utanför Skandinavien, men det finns beskrivet i länkar, bl a EvDo tips. Se här och andra trådar på hans site:
http://evdotips.blogspot.com/2008/02/go … tower.html
De ensiffriga dB siffror du angav återkommer till viss del på andra ställen så at de går att identifiera. Kvoten Ec/Io är viktigast, samt data rate och att se om man är ansluten till en PN (basstationscell) eller flera basstationer/celler.
Du borde inte behöva avinstallera RF monitor för attgå tillbaka till WLAN uppkoppling. Men du måste naturligtvis dra ut USB kabeln, byta till ethernet på routern och gärna starta om den. Logga in med ethernet och kolla WLAN inställningarna. Lösenord till routern framgår av manualen.
RF status monitor är egentligen programvara för någon tidigare burk, den kan ha lite svårt att visa de högsta farterna men max länkhastighet bör visas på 3072kbit/s. Du borde ha bättre fart än de 800 kbit/s som du rapporterar. VAd säger support att ditt abbonnemang har för högsta fart? ett enkelt test är att åka till en km från masten och kolla vad som är bästa fart där. Du ska gärna vara inom direkt synhåll från den. Jag använde routern och en iphone över WLAN för detta och bredbandkollen.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.