1

Tråd: UMR och problem med ip telefoni

Hej

Jag har en Dovado umr med mobilt bredband från Telia samt ip telefoni från Universal Telecom. Det är riktigt bra ljud faktiskt och allt funkar ända till någon ska ringa in till mitt nummer. Då kommer man bara till en tystnad som följs av upptagetton. Trodde först att Telia blockerade portarna, men efter att jag testat så verkar det allt mer som att så inte är fallet. Man kan nämligen ringa in till mitt nummer i ungefär 5 minuter efter att jag ringt ut ett samtal. Det verkar som om min "voip adapter" kopplar ner i viloläge efter en stunds inaktivitet. Jag har testat allt känns det som och jag har suttit i flera dagar nu o sökt på nätet efter möjliga lösningar på problemet. Är det någon som har en lösning på mitt problem? Hade varit jätte tacksam för någon hjälp med detta...(har föresten vidarebefodrat portarna 5060-5061, 16384-16482)
Det jag har är:
1 Dovado UMR (med senaste firmwaren, släppt 091215)
1 mobilt bredband från Telia med Huawei E220 modem)
1 voip adapter från Universal Telecom (ping communication)

2

Sv: UMR och problem med ip telefoni

En ide kan vara att testa och se till att du har modemet i HSPA läge..

3G modem går ner i "sleep mode" så testa om du har en tex. ett youtube clip som går som är längre än 5 min . Om det då går att ringa in.

//Mathias

3

Jag tror att Telia spärrar SIP. Jag har hört en likadan klagelse om Telia förr när det gäller IP-telefoni på Telias MBB-tjänsten. Fem minuter snack och klipp!

Hittade detta på Telias sida https://www.tewss.telia.se/privat/produ … ilen?tab=2

"Med Mobilsurf Ofta kan du förbruka 100 MB på all typ av surf i mobilen (inom Sverige) förutom fildelning och ip-telefoni."

Jag kan testa imorgon på en av våra gamla WRG med Telia SIM kort.

Vi har använt TRE för det mesta när det gäller SIP, och har funkat väldigt bra. Likaså med Tele2.

Om ljudet funkar bara ett håll, då är det pga att du har en privat IP address.

4

Samir skrev:

Jag tror att Telia spärrar SIP. Jag har hört en likadan klagelse om Telia förr när det gäller IP-telefoni på Telias MBB-tjänsten. Fem minuter snack och klipp!

Hittade detta på Telias sida https://www.tewss.telia.se/privat/produ … ilen?tab=2

"Med Mobilsurf Ofta kan du förbruka 100 MB på all typ av surf i mobilen (inom Sverige) förutom fildelning och ip-telefoni."

Det gäller inte för alla avtal. Jag har ett Telia Mobilt Bredband avtal från 2008 och SIP funkar utmärkt.

Hälsningar
Daniel

5

Bra att veta. Jag ska testa SIP på jobbet med gamla WRG och ett Rix Telecom abbonemang, så får jag jämföra olika operatörer.

Får återkomma med lite resultat.

Det lustiga är att det enda sorts telefoni som kommer funka på Telias 4G nät är egentligen IP-telefoni eftersom 4G är en ren end-to-end IP teknik!

6

Samir, kan du definera vad du menar med Privat resp. Publikt IP nummer?

7

jag kör med mobiltbb och voip(sip) med UMR.
funkar KLANDERITT.
funkade yber dåligt med telia, bytte till T2 och inga problem efter det.

men om det kopplar ner efter 5minuter så beror det oftast på att dom portar som krävs vara öppna för ljud delen stängs när dom ej är brukade.
routern kan behöva trixas så den håller dom reserverade portarna öppna,
men även internet leverantörern måste hålla öppna i sin tur, oftast krävs ett publikt ip# så man kan styra portarna helt själv.

kolla med din voip leverantör vilka portar den/dom använder, sätt i gång UPNP i dovado umr, kolla i listan om umr öppnar portar åt voip telefonen eller ej.
vissa leverantörer av voip funkar bättre med mobila bredband, det krävs även att det går att begränsa bandbredden i utrustningen annars blir det hiskliga datamängder vid samtal.

8

falkeskog skrev:

Man kan nämligen ringa in till mitt nummer i ungefär 5 minuter efter att jag ringt ut ett samtal. Det verkar som om min "voip adapter" kopplar ner i viloläge efter en stunds inaktivitet.

Om du kommer åt inställningar i VoIP-adaptern kan du leta efter STUN. Om din VoIP-provider har ingen egen STUN-server kan du t. ex. använda stunserver.org. Mer om STUN finns på Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/STUN

Hälsningar
Daniel

9

Tack för alla svar! Verkar dock som att jag får byta operatör om jag ska få ordning på detta. Har ni några förslag? Tror ni att det kommer fungera bra med UVTC´s mobila bredband och voip?

10

har ej provat UVTC så kan ej ge något info,
Tele2 funkar ok för mig, även tre där det är täckning av deras 'turbo'.
bas 3G funkar dåligt pga extremt dålig hastighet upp.

kolla ping + hastighet upp det är a och o.