1

Tråd: Firmware 4.1.0 och Tellstick

Efter uppgradering från firmware 4.0.2 till 4.1.0 slutade funktionen i Tellsticken att fungera, det går nu inte att slå på eller av lampor (IKEA).

Jag har tagit bort alla alias och lagt dit nya och gjort en reset av routern. Inget fungerar.

/Peter

2

Sv: Firmware 4.1.0 och Tellstick

Vi har skrivit om hela tellstick rutinen, Vi kollar på det under morgon dagen.
Mvh
Mathias

3

Fungerar hos mig (Waveman reläer)

4 Senaste redigerad av sajb (2009-12-17 19:40:15)

ptr skrev:

Efter uppgradering från firmware 4.0.2 till 4.1.0 slutade funktionen i Tellsticken att fungera, det går nu inte att slå på eller av lampor (IKEA).

Jag har tagit bort alla alias och lagt dit nya och gjort en reset av routern. Inget fungerar.

Välkommen till forumet!

Är det problem med med all kommunikation med Tellsticken, även manuell styrning? Jag kan inte styra Tellsticken via SMS med 4.1.0, men manuella kommandon i webbinterfacet fungerar i princip alltid.

- Tellstick batch 8
- Huawei E220 med Telia kontantkort
- Clas Ohlsons mottagare 36-3570

5

Vilken typ av mottagare väljer du i aliaset?

//Mathias

6

Antar att du frågar ptr, annars är protokollet I mitt fall "risingsun".

7

sajb skrev:

Är det problem med med all kommunikation med Tellsticken, även manuell styrning? Jag kan inte styra Tellsticken via SMS med 4.1.0, men manuella kommandon i webbinterfacet fungerar i princip alltid.

- Tellstick batch 8
- Huawei E220 med Telia kontantkort
- Clas Ohlsons mottagare 36-3570

Förstår inte riktigt,,

Funkar manuella kommandon ON/OFF? eller gör de det inte?

SMS kommandon fungerar inte?

Kan du testa att skicka ett "vanligt" sms och se om det kommer fram.

Mvh
Mathias

8

Mathias skrev:

Förstår inte riktigt,,
Funkar manuella kommandon ON/OFF? eller gör de det inte?
SMS kommandon fungerar inte?
Kan du testa att skicka ett "vanligt" sms och se om det kommer fram.

På Samirs förslag testade jag att av- och återaktivera  SMS > Remote Control > Home Automation - Allow sending SMS... (Restart efter avslag, restart efter påslag), och nu accepterades all on resp all off när jag testar.

- Manuella kommandon (ON/OFF via webbgränssnittet) verkar fungera, ivf 95% av försöken.
- SMS-kommandon som connect, status osv funkar perfekt.
- Kommandon av formen lampa1 on eller sw2 off misslyckas varje gång, ingen reaktion alls.

Har jag fattat syntaxen fel? Har testat ta bort och lägga till nya alias med alla möjliga olika namn, utan förbättrat resultat..

9

Här funkar allt som det ska med NEXA-mottagare: SMS, webbgränssnitt (manuell och schemalagt) och DovTelCon wink

Hälsningar
Daniel

10

Hade jag bara kunnat flytta webbinterfacet till rätt port så hade DovTelCon varit klockrent, men Telias kontantkort blockar både port 80, 4430 och 10443 inkommande.

11

sajb skrev:

Hade jag bara kunnat flytta webbinterfacet till rätt port så hade DovTelCon varit klockrent, men Telias kontantkort blockar både port 80, 4430 och 10443 inkommande.

Trodde telia blockade alla sessioner som startas utifrån när man använder deras kontant kort.

Hur som helst så ligger ^^^funktionen på " Föreslå nya funktioner till Dovado UMR" http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=1161

12

Svar på tidigare inlägg

IKEA går inte att styra via events eller manuellt.

Det verkar om även SMS funktionen att skicka SMS, slutat fungera.
Har ett Option Icon 505 med Telia abonnemang.

/Peter

13

ptr skrev:

Svar på tidigare inlägg

IKEA går inte att styra via events eller manuellt.

Det verkar om även SMS funktionen att skicka SMS, slutat fungera.
Har ett Option Icon 505 med Telia abonnemang.

/Peter

Funkade option 505 med sms?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

14

tellstick + div nexa = funkar för mig iaf.
har inte ikea boxar då dom ej säljs mer.

15 Senaste redigerad av ptr (2009-12-19 15:11:25)

Skicka SMS från dovadon (Firmware 4.0.2) med telia fungerar, (har inte provat med att skicka SMS till dovadon). Efter uppgraderingen till firmware 4.1.0 går det inte att skicka SMS.

Jag har Telia, abonnemang (ej kontant.) och Option Icon 505.

/Peter

16

Prova använda denna SMS Service Center nummret i SMS->SETTINGS sidan:

+46705008999

17 Senaste redigerad av ptr (2009-12-19 21:26:16)

+46705008999. Fungerar, tackar för det tipset.

Både skicka och ta emot fungerar.

SMS går med denna inställning att skicka med firmware 4.1.1.

/Peter

18

Det var likadant på min Telia, men inte Tre eller Tele2.

19 Senaste redigerad av N3rox (2010-01-14 23:08:00)

Upplever att Tellstick med mina Nexa inte lirar till 100 %. Finns det möjlighet att nedgradera Firmware så man kan utesluta att det skulle vara firmwaren som gör att det inte lirar?

Tack på förhand

Tellstick den blå, tror det är Batch 8
Modem: E1820
Operatör: Tele2
Dovado FW: 4.1.1.1356 official

20

N3rox skrev:

Upplever att Tellstick med mina Nexa inte lirar till 100 %. Finns det möjlighet att nedgradera Firmware så man kan utesluta att det skulle vara firmwaren som gör att det inte lirar?

Tack på förhand

är problemet SMS relaterat eller är det samma problem med "Automation/Scheduled events - Manual control" ?

mina nexa går utan problem med 4.1.1 nu, problem jag 'hittat' är relaterade till 'något' med sms centralen att göra som plötsligen måste anges...
Funkar det att skicka SMS från och till UMR? =då är sms ok.
kolla att tellstick dongeln har fri sikt till nexa burkarna, tex koppla den på en usb skarv på en meter så störs den ej av usb 3g dongeln som ev sitter tätt brevid.

fw skall gå att nedgradera medelst reset brytaren på baksidan, den blir 'factory reset' och helt tom.
spara config filen från umr innan reset, samt övriga data som referens så det går att åter inmata det till äldre fw.

21

G-Man skrev:
N3rox skrev:

Tack på förhand

är problemet SMS relaterat eller är det samma problem med "Automation/Scheduled events - Manual control" ?

mina nexa går utan problem med 4.1.1 nu, problem jag 'hittat' är relaterade till 'något' med sms centralen att göra som plötsligen måste anges...
Funkar det att skicka SMS från och till UMR? =då är sms ok.
kolla att tellstick dongeln har fri sikt till nexa burkarna, tex koppla den på en usb skarv på en meter så störs den ej av usb 3g dongeln som ev sitter tätt brevid.

fw skall gå att nedgradera medelst reset brytaren på baksidan, den blir 'factory reset' och helt tom.
spara config filen från umr innan reset, samt övriga data som referens så det går att åter inmata det till äldre fw.

Det är inte sms relaterat då mitt USB modemet inte har fått stöd för SMS hantering. Det är just Automation/Scheduled events och Manual control som spökar, jag funderar om det är Dongeln som stör eller vad det nu kan vara för jag har 5 meter till brytaren och ibland tänder den och ibland släcker den. Men ska prova att sätta på en USB skarv.

22

jag har skarvat med usb sladd, och blev bättre (gjordes med fw 2.x/3.0). troligen störde virrvarret med elkabel som låg som ett nystan runt umr och tellstick.

men problemet återkom i en senare fw, vilket NU i 4.1.1 är ok vad jag sett, inga problem mer för min del iaf. har medvetet EJ rört sladdar m.m. för att säkerställa att det härledde från fw och inget annat efter tidigare strul.

sedan har jag haft problem med USB sladden både den till modemet och den till tellstick har gått av inne i kabeln 'glappar' vilket bara kan härledas till "dålig kvalité" på de tunna billiga kina / deltaco sladdar det var då dom troligen ej tålde -25grader.

23

Har upplevt det lite bättre, bara det att jag har programmerat så att den ska tända två lampor samtidigt. Sedan vid ett senare tillfälle ska han släcka samma lampor exakt samma tid. Och det missar den ibland. Fler som har upplevt det?

Mellan tänd och släckning så är det 6 timmar.

24

ej haft sådana problem som du beskriver med 4.1.1
var endel konstigheter tidigare.

fått problem att umr hänger sig helt med 4.1.1 istället på ett ställe, ca 1veckas intervall, det är umr som hänger sig i 'systemet' samt tappar tex förbrukad trafik.
om det är sladdar eller annat som är orsaken är svårt att veta fnv. men det är ej modem relaterat, för då skulle umr boota.
problemet är att den totalhavererar efter mjukvaru omstart och 'allt' blir nollat.