1

Tråd: Tar sjukt lång tid att hitta IP-adressen för domännamn.

Hej alla,

Kanske har detta redan behandlats i 1000 trådar, men jag frågar ändå, hoppas att det är okej. Jag har ett extremt irriterande problem med 3's mobila bredband och det är att väntetiden mellan att en webadress (domännamn) knappas in i web-läsaren och att webläsaren får svar på vilken IP-adress som domännen är kopplad emot tar ruskigt lång tid. Går det att göra något åt? Enligt 3 är detta en baksida av teknologin, men det är ju rent bedrövligt?

Efter att ha knappat in en web-adress (ex. www.google.se) så säger webläsaren "looking up www.google.se..." och så tar det 5-10 sekunder innan den fattar vilken IP-adress Google ligger på. När man sedan väl är där så går allt smärtfritt, men tänk hur förbannad man blir när man är inne på en sida som t.ex. har reklam som ligger uppdelad på flera olika servers, och man måste vänta 5 sekunder på varje server... Att ladda t.ex. www.tv.nu kan ta upp till en minut bara för att få reda på IP-adresserna till alla reklam-banners etc. men så snart det är gjort flyter allt på bra.

Mäter jag med http://www.bredbandskollen.se/ så har jag typiskt 80 ms svarstid vilket är full accpetabelt, men då ska man veta att jag har fått vänta 5-10 sekunder bara på att få reda på IP-adressen till servern som mäter svarstiden... den tiden tas ju inte med i beräkningen...?

Man blir ju trött... Nå'n som har moraliskt stöd och bra idéer på om det ens går att komma runt detta?

Hälsningar från Fredrik

2

Sv: Tar sjukt lång tid att hitta IP-adressen för domännamn.

Har du AVG version 9 installerat i datorn så kan det vara LinkScanner som spökar - det var det i mitt fall.
Eller har du bara detta bekymmer när du är uppkopplad via mobilt bredband och ej annars?

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

3

Samma problem oavsett dator (PC, MAC) eller OS (Mac, XP, Linux). Har aldrig problemet med trådbundet internet på samma datorer... :-(

4

Testa byta DNS servrar till googles eller till opendns servrar istället, se om de är någon skillad för dig.

Google dns
http://code.google.com/speed/public-dns/

Opendns
http://www.opendns.com/

Good luck!

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Andreas skrev:

Testa byta DNS servrar...

Tusen tack för tipset, dessvärre gav det ingen förbättring av läget...

6

hej !

fredrik_a: vilken web-läsare använder du ?

7

hackerman1 skrev:

hej !

fredrik_a: vilken web-läsare använder du ?

IE, Firefox... Samma problem oavsett OS och läsare...

8

kollat så att windows brandvägg inte blockerar nogot

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

9

hej !

"IE, Firefox... Samma problem oavsett OS och läsare..."

ok, det missade jag i din post ovan.

anledningen till min fråga var att det går att få bättre fart på både IE 8 & FF 3.5 om man använder DNS-prefetch.

men det hjälper ju givetvis inte när det gäller "nya" addresser som man skriver in i addressfältet.

10

provat att kör cmd

ipconfig /flushdns

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60