1

Tråd: DOVADO UMR 4.1.0 Firmware!

Overview

This firmware broadens a lot of features that are presently available, especially around Home Automation and GPS Positioning. Combining both, we have introduced sunrise/sunset event scheduling. This is useful for those of you who are fed up with manually alternating the timing schedule of your lights at home. This feature can now control your lights and appliances according to the setting and rising of the Sun. We also added time margins (before/after sunrise/sunset). As this feature is dependent on geography, you are required either enter a position manually or to use the GPS. You can do this on the POSITION->SETTINGS page.

In addition to this, you will also notice that we have improved the speed when it comes to switching between the router's configuration webpages.

And as always, lots of new modems! Lately, we have put a lot of effort in supporting 21Mbps, and to date we support nearly every model that has been made available to the public. Demo videos are available on our YouTube channel.www.youtube.com/dovado

www.dovado.com/firmware

2

Sv: DOVADO UMR 4.1.0 Firmware!

tog express updateringsprogramet   gick bra men fick en Fail upgrade (bugg)   när den är klar  ,men när jag loggar in så är det  den nya versionen

Mobilt bredband sedan 2005-07-29 ----->

Tele2 är telkoms Ryanair

3

Jag fick samma medelande,men stod check the update.blev rätt om man kollar i Dovadon.

4

Fick min UMR och en Tellstick i posten idag, och kan bekräfta att UMR:en efter uppgradering till firmware 4.1.0 nu stöder Clas Ohlsons billiga trepack mottagare 36-3570 (http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =143438236) precis som utlovat (använder protocol RISINGSUN)!

Uppdateringen gick helt smärtfritt. Laddade ner firmwaren manuellt till en linuxmaskin och körde HTTP-uppgradering med Firefox.

Funkar finfint att köra "Manual control" via webbinterfacet, men har inte lyckats styra mottagarna via SMS-kommandon, trots att alla "vanliga" SMS-kommandon och notifikationer funkar fint.

Sen har jag konstaterat att Telia fortfarande inte accepterar anslutningar från internet in till kontanktkort, vilket jag antog skulle funka. Finns det någon annan operatör som erbjuder kontantkort med publik IP och åtminstone någon av UMR:ens standardportar (80, 4430, 10443) för webbinterface öppna inåt?

5

Tele2 och TRE har det, men SMS funkar inte, iaf inte utgående. Jag vet inte om inkommande funkar heller eftersom jag har inte nummret. Får testa!

Tele2 APN: data.comviq.se
TRE APN: net.tre.se

6

Ok, tack för tipset. Jag får väl skaffa ett par olika kontantkort och testa helt enkelt.

Du hade ingen aning om vad jag kan göra för fel när SMS-kommandon som "connect", "status" mfl funkar som de ska, men mina automation-alias "lampa1 on", "All off" inte gör något alls?

Det funkar fint att styra manuellt via routerns webbinterface..

7

Dum fråga kanske, men är "Home Automation" vald på SMS->REMOTE CONTROL sidan?

Om det är, då kan du prova att ta bort den, starta om, välja om den, och starta om......kanske?

8

Stortommy skrev:

tog express updateringsprogramet   gick bra men fick en Fail upgrade (bugg)   när den är klar  ,men när jag loggar in så är det  den nya versionen

Fixat i version v1.1 av update programmet som ligger live nu.

Mvh
Mathias

9

Samir skrev:

Dum fråga kanske, men är "Home Automation" vald på SMS->REMOTE CONTROL sidan?

Om det är, då kan du prova att ta bort den, starta om, välja om den, och starta om......kanske?

Bockade ur "home automation", startade om, slog på det igen, startade om igen.

Testade sen All off som första SMS, vilket funkade. Testade sen dosa1 on, dosa2 on, All on i tur och ordning, ingen reaktion.

Manuell styrning funkar fortfarande varje gång för alla mottagare.

Något annat jag kan testa?

10 Senaste redigerad av G-Man (2009-12-16 18:49:32)

skriver du "dosa1 on" när det skall vara "Dosa1 on" osv
för mig att det krävdes vara rätt tidigare.

har du satt usim i en mobil och testat att sms funkar med det kortet?
testat 'mitt' och sms funkar med umr.

11

G-Man skrev:

skriver du "dosa1 on" när det skall vara "Dosa1 On"
för mig att det krävdes vara rätt tidigare.

Mja, jag har testat alla kombinationer nu.. Dosa1, dosa1, On, on osv.. Totalt 24 SMS varav ett har funkat smile

12

ignorera mitt red,
ser att sms funkar....

13 Senaste redigerad av Knoten (2009-12-16 19:20:42)

Efter uppgradering hade jag problem med att UMRen inte visade status för modemet på startsidan (signalstyrka -- och "lampan" röd. Varken restart eller spänning av/på hjälpte.
Försökte trots detta att ladda en sida från internet - och det gick!
Sedan visades också korrekt status!

Uppskattar att växling mellan sidorna i routern går betydligt fortare! big_smile

14

Knoten skrev:

Efter uppgradering hade jag problem med att UMRen inte visade status för modemet på startsidan (signalstyrka -- och "lampan" röd. Varken restart eller spänning av/på hjälpte.

Uppskattar att växling mellan sidorna i routern går betydligt fortare! big_smile

status raden uppdaterar annorlunda nu mot tidigare.
kan stå 'grönt' även om anslutningen är nere och .. osv
tar längre tid för det att uppdateras,
ett tips är att inte använda "reload page" då det ej hjälper utan att öppna en ny tab och ladda sidan så istället då fås 'korrekt status direkt'

ja, webbsidorna är ljus år snabbare nu.

15

Knoten skrev:

Detta är en komplication av att vi snabbat upp gui:t..

Baren och resten av sidan lever nu 2 skilda liv.

Baren uppdateras 1gång i minuten. Oberoende av sidan.

//mathias

16

Jag uppdaterade idag till 4.1.1 och är helt nöjd så här långt. SMS funkar, i alla fall för status och omstarter, och sidorna är mycket snabbare att arbeta mot nu.

Gunnar