1

Tråd: Jag fattar noll,inget funkar

Hejsan!

Skaffade för några dagar Dovado UMR från kjell&co.
Har mobiltbredband från 3 och den funkar bra med min dator,men nu när jag försöker koppla den till Dovadon så fattar jag inget, först lös inte usb moden lampan,men uppdaterade den och då lös lampan.

Men kommer inte åt nätet,har gjort alla inställningar som det står i guiden. Är lite noob när det gäller såna här grejer. När jag kollar på modenstatus så står det  att det inte är kopplat eller nåt sånt.

Är det nån inställning med nätverk som jag måste göra,dynamisk ip adress eller nåt sånt? Kan nån som kan det här förklara på ett enkelt sätt vilka nätinställningar och dylikt man måste göra,vill så gärna få den att funka,blir skogstokig snart

Tacksam för all hjälp!!!!

2

Sv: Jag fattar noll,inget funkar

Hejsan !!

Uppdatera Dovadon !!

Köpte själv en dovado på kjell igår å jag fick inte modemet "från telenor" att fungera innan jag uppdaterade den...

Dovado umr, E1750 med telenor,iphone3gs16, å massa andra saker... yikes

3

Hej!
Jag tror jag lyckades förut uppdatera till 4.02 nåt tror jag,och nu lyser usb modemets lampa på Dovadon,men problemet är just nu att komma till nätet..
Är inte så haj på sånt här faktiskt.

När jag försöker komma online,så blir det bara sidan kan inte visas,det måste vara nåt litet fel nånstans,kanske nån konflikt med nåt...tråkigt

Datorn hittar Dovadon routern och är ansluten men inget annat händer..:(

4

har du lagt in kortets pinkod i Dovado? missade det själv när jag kopplade in min Dovado.

5

meduza33 skrev:

har du lagt in kortets pinkod i Dovado? missade det själv när jag kopplade in min Dovado.

Ja...gjorde allt o det är förbannad svårt o koppla upp sig med den...Finns det ingen guide för dummies???

6

om USB lampan lyser på routern, då är den uppkopplad mot nätet. Om din dator visar inga sidor så har din browser antingen hamnat på offline läge eller dina IP inställningar på din dator är möjligtvis fela.

7

Samir skrev:

om USB lampan lyser på routern, då är den uppkopplad mot nätet. Om din dator visar inga sidor så har din browser antingen hamnat på offline läge eller dina IP inställningar på din dator är möjligtvis fela.

Japp,den lyser och kopplade upp xbox och med wifi på mobilen,så nätet verkar funka!
Men laptopen vill inte hamna på nätet..Har windows xp och är inte så himla kunnig med nätverk,nåt tips hur jag kan ändra inställningar,har som sagt inte hållt på så mkt med anslutningar o så..Ska dator ringa upp nåt ?

När jag försöker koppla upp mot trådlösa Dovado,så verkar den ha utmärkt signal o allt men,det blir bara "sidan kan inte visas"...har försökt pilla lite men...går inge bra

Tack för alla ni som svarat,det uppskattas!!!!

8

funkar det att surfa "dovado sidorna" med datorn?
vad står det på dovadons status rad?
grönt = uppkopplad

kanske är brandväggen?

ibland får XP mupputslag, och då är det enklast att radera "dovadons wifi profil i datorn" och skapa en ny så funkar det igen direkt, detta kan hända efter tex uppgradering av fw.

9

läs detta då om du har XP:

http://www.wikihow.com/Set-up-DHCP-Netw … Windows-XP

Vista: http://windows-server-training.com/enab … cp-tcp-ip/

10

Tack så mkt killar!!!! Ni är bäst,nu funkar det!!!

Love u!