1

Tråd: Brandvägg, utgående trafik och inställningar

Hej,

Finns det inställningar att göra för utgående trafik i brandväggen? Har letat men hittar inget. Kanske anses det inte vara av intresse, vad tycker ni? Brandväggen hanterar i alla fall SPI, enligt datablad m m men inget om detta i manualen, men det finns kanske inga inställningar att göra för SPI-funktionen. Använder firmware version 4.0.2.

Har använt en router från 3Com några år och hittade några bilder för att visa vad jag frågar efter.

http://img.tomshardware.com/us/Reviews/images/scrnshots/3com_11g_pcprivs_sm.png

http://img.tomshardware.com/us/Reviews/images/scrnshots/3com_11g_pcprivsset.png

/Christer

2

Sv: Brandvägg, utgående trafik och inställningar

Hej Christer,

Inga sådan inställningar finns i routern.

Mvh
Mathias

3

Okej, tack för besked, då vet jag. Jag har alltså redan skaffat en UMR och fann den lämplig utan att ha hittat någon info om skydd för utgående trafik. Men eftersom t ex 3Com-routern har inställningar för utgående trafik och Windows (XP i alla fall) kritiseras för att skydda endast mot inkommande trafik så undrar jag hur viktigt det anses vara. Kanske är det viktigare i mjukvarubrandväggar än i hårdvarubrandväggar ... eller?

/Christer

4

det är bra för att bromsa illasinnade program, och att tex barn inte kan surfa fritt på nätet. tex blocka olämpliga adresser, eller blocka alla och enbart öppna adresser som barnen får använda som är verifierade. på köpet blir man av med mycket reklam riktad mot barn.

5

Skulle rekka comodo firewall, är gratis.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6

Ett skydd för utgående trafik kanske inte tillför så mycket i en hårdvarubrandvägg, för den egna säkerheten. Det ska t ex vara lite "föräldrakontroll" då, som G-Man påpekar. Har man "lyckats" få in t ex en trojan så pratar den sannolikt via protokoll och portar som man ändå behöver ha öppna för att den vanliga användnignen ska fungera, surfning m m. Då kanske mjukvarubrandväggar klarar kontroll av utgående trafik bättre då de kan ställas in att reagera på om nya (okända) program försöker skicka data. Dubbelriktade mjukvarubrandväggar använder jag redan i datorerna, men tack för tipset Andreas.

/Christer