1

Tråd: Signalstyrkan vid antenninställning

# DOVADO UMR
# 4.0.2
# Huawei E1550
# 11.608.13.02.00
# Telenor
# internet.telenor.se
# Firefox

Det är svårt att ställa in en riktantenn (11 dB) då signalstyrkan inte ändras alls i Dovadon vart jag än svänger antennen. Det hjälper inte ens att stänga av förbindelsen och köra UPDATE. Bara om jag stänger av allting och startar upp på nytt så får jag ändring i signalstyrkan. Men det kan ta ett tiotal minuter att starta upp igen så det är inte lätt att ställa in antennen på det sättet..

Jag har den s.k.universaladaptern för kopplingen mellan antenn och modem - undrar om den fungerar alls.

Signalstyrkan är nu 29 % och förbindelsen fungerar hyfsat men jag vet ju inte om det är optimal inriktning på antennen.

2

Sv: Signalstyrkan vid antenninställning

Varför inte använda din dator först med USB direkt i den för att hitta bästa signal? Vore det inte smidigast?

Vanligtvis på routern så måste du göra en disconnect, vänta ett tag, tryck på UPDATE och sen Connect. Då får du ett nytt värde.

3

Jag kör Linux (Debian unstable) så Telenors sticka fungerar inte direkt och jag har inte ännu orkat installera drivrutiner för E1550 (E220 fungerar nog). Men det är på listan ...

Jag behöver routern för jag har två maskiner och IP-telefoner inkopplade. Nå, det fungerar ju.

Hemma behöver jag en Dovado för reservförbindelse till fibernätet (ifall nån klant gräver av kabeln eller så ...). Och där måste jag har en ordentligt inriktad riktantenn för vi har dålig fältstyrka på 3G.

4

Jag har tidigare kommenterat detta till 'dovado'.
Vore 'enklare' om det skrevs tex -56dB som det gör i connect programvaran.

Den enda lösningen jag hittat är att använda connet programmet för inställningen, annars funkar en väldigt gammal umr FirmWare att använda då uppdateras det vart efter. Men då stöds bara gamla modem typ E220.

tycker 'det är synd att det inte uppdateras i realtid bättre om man aktivt väljer att offra uppkopplingen', eller så är det maxsignal jag hittat...

tycker 3GN uppdaterar bättre, men kanske är tillfälligheter eller att '3GN webbsidan' är snabbare...