Tråd: VPN-klient bakom UMR
VPN-klient (ett PLC med inbound connection) bakom UMR.
Lösbart? Extra utr?
/OT
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
MobilaBredband.se © Störst på Mobilt Bredband sedan 2007 » Dovado » VPN-klient bakom UMR
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Lösbart? Extra utr?
/OT
Lösbart? Extra utr?
/OT
(ett PLC med inbound connection) vet jag inte riktigt vad du menar med.
Tar bara minnet tillbaka till skolan när man satt och programmerade PLC.
Jag brukar köra junipers vpn klient bakom umr'en utan problem.
Högst detsamma, men man måste nå det utifrån och det är VPN-önskemål.
(Tillkommit efter att DovadoUMR sattes upp)
SKa titta vidare på nämd VPN-klient. Tack.
OT
Menar du som GRE stöd, att ha en VPN server bakom routern man skall kunna nå utifrån?
Ja, man ska nå PLC'n utifrån (lite ovant att kalla en PLC för server, men det blir den ju) och via VPN är önskemål eller krav. Vet inga mer detaljer ännu. Vi kan nog avvakta lite.
OT
Vi stödjer VPN servrar bakom UMR'n.
Jag, som Andreas, har aldrig hört talas om PLC. Har du mer info att visa?
Är det något du vill att vi testar bara för att bekräfta?
Tack
PLC=Programmable Logic Controler, dvs Industriellt styrsystem.
(Som Andreas hade programmerat i skolan.)
Det finns en del kommunikation i dem numera, bl a TCP/IP.
Men stöder DovadoUMR en VPN-server bakom så kanske det ordnar sej.
Detta har troligen litet allmännintresse, så jag kanske bör fortsätta via
Dovado Support istället.
Tack så länge,
OT
ok, välkommen!
Jag kör så här från min sommarstuga:
OpenVPN-server hemma på homeservern som är igång dygnet om.
Stugan har en linux-dator (uråldrig laptop med låg strömförbrukning) med OpenVPN-klient som kopplar sig mot hemmaservern via en UMR och Telenors mobila bredband med ett OptionIcon 225.
Jag har infört följande små detaljer som gör att det idag är ganska pålitligt, lite off topic men värt att nämna ändå.
Omstart en gång per dygn med en timer som stänger av UMR:en en kvart varje morgon.
Connection Tracker igång i UMR men endast den översta radioknappen med "Redial Only" iduttad, den andra "Redial and restart" gör att jag tappar kontakten med UMR:en då och då, det är troligen relaterat med mitt modem.
En egenskriven Connection tracker i Linux-burken som bootar om om den tappar kontakten med internet/hemmaservern. Körs en gång/haltimme har jag för mig.
Med detta upplägg kommer jag åt landet hemifrån trots att Telenor inte ger mig någon möjlighet att köra dyndns eller annat utan att betala extra. Med tanke på att det inte finns något trafiktak så är det här mera ekonomiskt för mig! Connectiontracker/VPN genererar en del trafik
I UMR:en behöver man inte göra nå't alls för att VPN-klienten skall komma ut. Hemma är det en port i routern som är öppen för inkommande trafik till OpenVPN-servern.
Så Dovadon har stöd för GRE ?
https://www.anonine.com/sv/faq
Du bör dessutom leta efter "Protokoll 47 (GRE)" och/eller "PPTP Pass through" och öppna/tillåta det där det går, då din router måste stödja GRE för att tunneln ska fungera.
Ja, den stödjer GRE
Då vet vi ..
Tackar !
Om någon kör
Så får ni gärna skriva om det funkar bra med Dovado
Skriv lite hur ni gick till väga.
Funkar med ipredator iaf. Har inte testat anonininineoneine
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
MobilaBredband.se © Störst på Mobilt Bredband sedan 2007 » Dovado » VPN-klient bakom UMR