Tråd: Lite experiment med YAGI
Hej, nu har jag fått upp en YAGI ute i skogen där jag bor.
Jag har en D35 och har med orginal pinnarna inomhus max kommit upp i runt 0,35 Mbit i RX nån enstaka gång 0,2 Mbit i TX men ligger normalt runt 0,1 Mbit.
Jag har nu testat lite med en Yagi, en Aerial Oy AV1467-460 med 6dBi i förstärkning.
En väldigt dyr sak och det man får för pengarna är lång livslängd och väldigt bra vindtålighet, själva förstärkningen är fortfarande bara 6dBi som även kan fås med billigare antenner.
Jag har riktat mot fyra master:
Namn Avstånd Riktning
SE-UPP4825B 30.145km 302°
SE-UPP4890B 19.594km 265°
SE-UPP1047A 28.527km 202°
SE-UPP1046C 19.673km 17°
När jag riktar mot 202° så kör den ändå mot 17° eftersom den bara har 13dB i fram-backförhållande och det står ett stort hus mitt i vägen åt det hållet.
Det blir fortfarande ganska bra RX mellan 0,8 - 1 Mbit/sek men däremot blir TX hemskt runt 0,1 Mbit/sek. Signalstyrkan landar på -90 dBm.
Om jag riktar den mot 17° i stället, vilket är den bästa masten att rikta mot i mitt fall, så hamnar jag på RX ca 1,8 Mbit/sek och TX ca 0,9 Mbit/sek. Signalstyrkan landar på -79 dBm.
När jag kör mot 265° eller 202° så får jag runt samma signalstyrka -86 till -87dBm och ungefär samma RX ca 1 Mbit/sek och TX ca 0,5 Mbit/sek.
Alla test angivna ovan är med antennen Horisontellt polariserad, med antennen Vertikalt polariserad så blir alla test sämre.
En till grej jag märkt är att om jag står på taket och riktar då kan jag inte köra med USB eftersom dom grejorna sitter inomhus, så då har jag använt mig av svarstiden på tptest och signalstyrkan i AxessManager plus en kompass förståss.
Det verkar som svarstiden ökar markant så fort jag riktar lite "fel", om jag riktar "spot on" så blir svarstiden lätt under 100ms, annar över.
Det va lite om hur jag gick till väga och vad som fungerar bäst för mig.