51 Senaste redigerad av flygradar.nu (2009-11-26 08:54:58)

Sv: Föreslå nya funktioner till Dovado UMR

Jag förstår inte hur ni kan vara så självsäkra på att eran produkt är så problemfri och istället lägga över allt ansvar på YY olika modem från X olika tillverkare. Alla gör fel utom ni. Att dessutom hävda att Huwaei släppt en firmware till ett modem är ett bevis att UMR är stabil, förstår jag inte alls, men det kanske nån annan gör?

Ni har startat en tråd där ni vill ha förslag på funktioner. Flera personer påpekar att det är problem med stabiliteten och ni skyller över allt ansvar på modem tillverkarna och deras firmware. Hade ni tagit kunderna på allvar hade ni satt er ner och jobbat med problemet tills det är löst. Kontakta modemtillverkare, felsök, buggtesta, skriv om drivrutiner, skriv om koden, testa andra kretsar, ja vad som helst för att finna en lösning. Istället för att satsa på kvantitet, satsa på kvalitet så att ni stolt kan skriva på er hemsida att UMR + XXX är en stabil lösning som fungerar bra och rekommenderas.

Jag tackar för din support och förslag att köpa en power switch för 29 kr, men det var inte riktigt den supporten jag hade förväntat mig.

52

Förslag på funktion till UMR:

Bygg in en power switch från Clas Ohlson för 29 kr inne i UMR så att kunder som kör den underbara och buggfria produkten UMR, kan få det fungera ihop med alla 100 buggiga/kraschande modem som finns på marknaden.

53 Senaste redigerad av Patrik (2009-11-26 09:10:27)

Jag har kört min UMR dagligen (1,5 år) och ENDAST startat om den efter uppdatering. Den har aldrig krånglat och jag känner många som har UMR och det fungerar utan problem som dom med.
Dina diskussion här leder inte till någonting utan är bara massor med strunt eller okundskap från er sida, jag föreslår att dusskutionen avslutas.

|ZTE MF880|Sierra Wireless 306|Dovado Pro|Tiny|4GR|3GN|UMR|3Maxfart Total|

54

Strunt är när man inte vet vad man snackar om. I detta fall vet inte du vad du snackar om. Testa att koppla in ett Option 225 eller ett Huawei E169 i en UMR och få det att fungera i 48 timmar, innan du skriver igen på forumet.

55

flygradar.nu skrev:

Förslag på funktion till UMR:

Bygg in en power switch från Clas Ohlson för 29 kr inne i UMR så att kunder som kör den underbara och buggfria produkten UMR, kan få det fungera ihop med alla 100 buggiga/kraschande modem som finns på marknaden.

Robertsson, de blir lite för mycket pajkastning av detta.
Tydligen är du inte nöjd med produkten vilket framgår rätt klart, olyckligt då bland annat jag och fler upplever att det är en bra produkt till rimligt pris. Missförstå mig inte då jag inte tar någons parti utan tycker att de går lite överstyr bara.

Du kanske bör kolla på någon mer industri anpassad router med inbyggt modem för bästa kompatibilitet.
T.ex.
http://www.infoferenda.com/webbshop/3g- … d-310.html

Eller kanske testa  "ericsson w25" som har sierra pci express kort på insidan vilket skall vara riktigt bra, dock har de slutas göra men kan säkert hittas beggade.

Som sagt, tycker de är tråkigt att din setup inte funkar som de ska.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

56

Tack Andreas för dina värmande ord. När Samir säger att jag ska använda power switch är det OK. När jag säger att Samir ska bygga in en power switch så är det pajkastning. Just det, glömde att Dovado är annonsörer på sidan smile

Tycker du själv att Dovados inställning att deras produkt är felfri och det är fel på 100-talet modemmodeller är trovärdig? Jag förväntar mig inget svar i forumet, för jag vet att din annonsör läser här.

57

Det är klart att vi har kontaktat tillverkarna och sagt att några av deras modem kraschar. Vi får inga svar. Deras lösning är att trolla fram en ny modell eftersom marknaden kräver nyare, snabbare och billigare produkter hela tiden. Tyvärr är det en volume business om tillverkarna skall överleva. Det är stenhård priskonkurrens mellan dessa tillverkarna.

Att SMS inte heller svarar hos routern visar att modemen har kraschat.

Eftersom du har en OPTION 225 modem, så kan du använda den med Options egen USB router: http://www.dustinhome.se/pd_5010298507.aspx

Du kommer märka samma problem med denna router mot deras egna modem. Routerns user interface kraschar så fort man skickar ett SMS ifrån den. Det går inte att logga in igen efter det. Man måste starta om routern. Det blev senare fixad i deras senaste firmware som kom ut fyra månader senare i Oktober.

58 Senaste redigerad av flygradar.nu (2009-11-26 09:42:45)

Jag har som sagt fått det att fungera stabilt med E220. Vad jag var mest ute och skrivit flera gånger är tydligare information från Dovado till andra kunder vilka modem man ska undvika. Detta kommer tydligen inte hända. Så fler kunder än mig kommer åka på extra kostnader när dom köper modem som enligt dovado.se fungerar bra, men som på detta forum framkommit som opålitliga.

Andreas kallar det "pajkastning", Samir kallar det "utveckling", patrik kallar det "strunt", jag kallar det "blåsa kunder". Alla har vi våra namn på samma problem... Jag släpper det här i alla fall.

59

flygradar.nu skrev:

Tack Andreas för dina värmande ord. När Samir säger att jag ska använda power switch är det OK. När jag säger att Samir ska bygga in en power switch så är det pajkastning. Just det, glömde att Dovado är annonsörer på sidan smile

Jag är inte fyrkantig, jag syftar inte på power switchar eller olika lösningar.
Men jag har noterat att du har en tendens att hoppa in i trådar och skriva ett snabbt och negativt svar som inte är helt relevant, som ditt mycket givande svar du skrev tidigare i denna tråden:
http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=1371

Som jag inte tyckte hade relevans så jag tog bort de, då du fick de att låta som att de var kört och att det inte skulle funka. De svaret du skrev idag i den tråden känns bättre. Men efter en firmware uppdatering så funkar de fint för han i tråden. Det är sådant jag syftar på. Vill ni snacka om nya funktioner och förslag som power switchar osv så go for it. Men att jag tycker man kan hålla det på en trevlig nivå.

Men visst, jag sitter inte i samma stol och upplever inte samma problem då kan vara svårt att förstå. Har du någon simpel app för att simulera din setup, räcker en konstant ping snurra? Skulle vara intressant att testa hur de beter sig, har en UMR och 3GN som står här som kan vara försökskaninger samt dessa modem Huawei E220, Option Icon 7.2,  Huawei E1820, Novatel MC990D, Tele2 och Tre som operatörer.

Tycker du själv att Dovados inställning att deras produkt är felfri och det är fel på 100-talet modemmodeller är trovärdig? Jag förväntar mig inget svar i forumet, för jag vet att din annonsör läser här.

Felfritt ur mitt perspektiv ja, de modemen jag har och de olika produkterna jag har från dem funkar felfritt, men de är min upplevelse och återspeglar inte andras upplevelser. Och jag har självfallet inte testat alla 100 olika modem utan en handfull.

Har bland annat kört dessa setuper och inte upplevt dina problem.

Dovado WRG
* Option GT Max 7.2
* Option GT quad
* Huawei E220 med pcmcia till usb adapter
* Huawei E270 med pcmcia till usb adapter

Dovado UMR
* Huawei E220
* Huawei E270
* Option icon 7.2
* Novatel MC950D
* Novatel MC990D

Dovado 3GN
* Novatel MC990D
* Huawei E1820

60

Jag har hållit med med mobilt data sedan 1997. Jag har gamla Nokia GPRS modem hemma med max hastighet 57600 bps, nya och gamla USB-modem från ett 10-tal tillverkare, PCMCIA-modem från 5 tillverkare, Express Card modem, routers från första 3g-router Top Global MB6000 till flera nya modeller från Zalip. SIM-kort från ett 10 tal leverantörer, och tycker mobilt data är superkul.

Men när Samir bara skyller ifrån sig och vill få det framstå som jag är en idiot, Patrik som troligen inte ägt mer än en 3G router i sitt liv påstår att jag snackar strunt så tappar man helt lusten för att göra några som helst tester och hjälpa Dovado att få fram en bättre produkt. Ni får gärna testa men räkna inte med min hjälp. Lycka till!

61

Mikael,

Ingen vill framställa dig som en idiot. Ingen ifrågesätter din erfarenhet med mobilt data sedan 1997 eller din upplevelse med dagens problem du upplever. Alla har olika upplevelser, det är klart. Någon har säkert bättre upplevelser med Option modem annanstans pga att Option och andra gör olika firmwares för sina olika operatörer.

Jag bara presenterar fakta att om modemet kraschar, då är det pga en bugg i firmwaren som ska kunna uppgraderas för att fixa det. Vi har sett det gång efter gång. Vi har aldrig skrivit vilka modem funkar bäst eftersom det går inte att göra det. Att en operatör väljer ett visst märke och modell av modem som kanske inte visar sig vara stabil över en längre period är inte vårat fel. Du kan själv se att under ett års period, Telenor har bytt från Option till Sony Ericsson och sedan till Huawei som alla andra. Folk ber oss att lägga in stöd, så gör vi det. Vi har bäst stöd när det gäller andras modem pga att man kan använda mer av modemet än bara ren data (SMS funktionalitet). Om modemet kraschar, då funkar ingenting. Det är klart en besvikelse. Jag har hållit med dig om det sedan början, men denna fajt skall tas upp med modem tillverkarna.

62

Jag har tex en UMR här som går 24/7 med ett E169 och en Tellstick.
Går HELT stabilt och problemfritt !

Det enda problem är att min ISP/leverantör av 3G kopplar ner anslutningen efter 23 timmar 59minuter och x sekunder. men då kopplar UMR upp sig igen efter någon minut det är något man får leva med tyvärr.

63

en lite note inte för att det är så troligt,
om en dator har tex maskar som 'gör saker ut på nätet' så sparkar vissa ISP ut en från nätet eller anslutningen blir blockad tills dess man startar om allt/byter modem då modemet blir blockat inte simkortet.
(har "lagat" datorer som hade detta symtom)

64

G-Man skrev:

om en dator har tex maskar som 'gör saker ut på nätet' så sparkar vissa ISP ut en från nätet eller anslutningen blir blockad tills dess man startar om allt/byter modem då modemet blir blockat inte simkortet.

Okey?

Menar du som att datorn har t.ex. virus och ISP'n blockar maskinen/mac adressen?

Eller vilka blockerer på de viset?

65 Senaste redigerad av Mathias (2009-11-27 08:02:29)

Följande önskemål är planerade att komma med i nästa release.
Tror att det finns lite fler önskemål som är spridda i andra trådar.

Kommer att när 4.1 är released att städa upp denna tråd med sådana saker som är implenterade och städa bort offtopics.

iceman345
Tätare intervall mellan ftp-utskick av GPS-position (t.ex. 1 min eftersom den loggar 1 gång/min). 15 minuter som är minimum idag räcker knappt för "realtidspositionering".

cmuarg/karra
För att minska risken för intrång vore det bra att ha möjlighet till "disable wan ping respond"

G-Man
RND/RAND på automation på/avslag på tex minuter för att få funktionen random på tiderna.
saknar iaf jag
det finns 'every' nu så tycker rand skulle platsa, är ingen biggy att petain i koden liksom...

Matte
Det vore fint om det fanns fler protocol att välja på till tellstickan.

Kommentar Kommer dock att behövas tellstick v.2 det är tellstickar som har batch 5 eller högre!

Mvh
Mathias

66

Andreas skrev:
G-Man skrev:

Okey?

Menar du som att datorn har t.ex. virus och ISP'n blockar maskinen/mac adressen?

Eller vilka blockerer på de viset?

fortsätter med denna offtopic... då det ej går att bryta tråden vid svar till ny tråd när man svarar på offtopic.... smile
så/då blir nog rensat snart.

Ja om tex en dator "försöker skicka spam" eller "scanna vissa portar" osv. så spärrar operatören uppkopplingen, så man tex enbart kommer in på operatörens teknik sidor, vissa spärrar uppkopplingen helt - får connect men kommer ingen stans.
startar man om routern och väntar med att koppla upp sig så funkar det igen efter några timmar, byter man modem så funkar det direkt.
om det är mac nr eller imsevimse nummret från modemet vet jag ej, men troligen modemet för det är EJ simkortet så det ligger ej på abg nivå.

Är bara att prova själv om man vill detaljstudera detta...
Kan nog va så att vissa "stabilitets problem" kan härledas till detta, och ej enbart till usb drivers/donglar. för hårdvaru omstart av umr ett par gånger så funkar det igen.
tex att ha en dator som skickar epost till stora listor gav liknande problem.
är troligen ganska beroende på leverantören.

sedan är det kanske möjligt att det delvis öppnas för mycket portar och uppkopplingen havererar.

bara te test!

67

För att återgå till rubriken så har ni funderat på en logg för Dovadon ? Ibland vill man veta vad som har hänt och när. Men gör inte samma fel som en hel del andra routertillverkare - de sätter inte in klockans tid i loggen då den startar upp efter strömavbrott utan 1.1 1980 eller något liknande (t.ex. Linksys). En sådan logg är helt värdelös !

Om man har Dovadon t.ex. för en övervakningskamera så kan en logg vara ganska intressant.

68

Logg är något som ligger i våran lista på saker vi vill ha in.

Dock är vi ännu inte säkra på hur och vad som ska presenteras för att det ska vara vettig information.

Dock kommer våran log oxå starta på 2000 tills routern fått klocka via internet.
Gissar att DLINK lik våran router inte har någon batteribackupad klocka i burken.

När/om det kommer kan jag som vanligt inte säga något om.
Mvh
Mathias

69

Jag kan förstå att det inte går att sätta in realtid om det inte finns en klocka med batteri men sätt åtminstone in tiden GENAST då den är uppdaterad !

Jag sköter om ett nät med ca. 100 anslutningar och 7 växlar. Det är redan bra om man får uppgifter om när routern stängdes av och när den startade upp igen. Den besvärliga biten är när den gick ned förstås.

70

nhu skrev:

Jag kan förstå att det inte går att sätta in realtid om det inte finns en klocka med batteri men sätt åtminstone in tiden GENAST då den är uppdaterad !

Ska nog inte vara några problem, tiden sätts så fort som routern har fått kontakt med sin NTP server.

/Mathias

71

Jag har som önskemål att man ska kunna ändra styrkan på w-lan.
tex. att bara använda 15% när man använder den i bilen.
Bra sätt att slippa bli självlysande wink
Jag hade tidigare en D-Link DIR-451, där fanns den möjligheten.

/ Johan

72

Om det är UMR'n, då gäller det bara att skruva loss antennen. Jag har så i bilen också, annars borde man (som regel) köra kryptering.

73

Samir skrev:

Om det är UMR'n, då gäller det bara att skruva loss antennen. Jag har så i bilen också, annars borde man (som regel) köra kryptering.

Kryptering?

74

WLAN->AUTHENTICATION sidan i menyn. WEP/WPA, etc form av kryptering, så att ingen annan får använda den.

75

skulle vart bra med en klocka som håller uppkopplingstiden mot internet så om internet lägger av å startar igen så klockar den om på nytt plus att det hade vore bra att ha möjlilghet att köra två usb modem på varsin usb port så om en failar så kopplar den över till den andra typ samma som usb-wan fast usb1-usb2