Tråd: Vilken operatör för mobilt bredband istället för ADSL
Hej!
Är lite inne på att skaffa mobilt bredband då det är billigare än det adsl jag kan få i min lägenhet.
Jag skulle då vilja höra med er som har erfarenhet av de olika operatörerna vad ni tycker och vilka för- och nackdelar de har.
De operatörer jag främst tänkt på är;
Telenor (ingen begränsning i nedladdning, buggigt?)
Tre (20gb/månad, dock något sämre täckning utanför större städer?)
Tele2 (10gb/månad, alltså lägre volym per månad, men hur mycket behöver man?)
Telenor;199 kr/månad
Tre; 199 kr/månad
Tele2; 229 kr/månad
Jag surfar ganska mycket, använder Spotify ofta, tankar inga större volymer film eller musik.
Telia, Glocalnet... de med 5gb/mån går bort då jag gissar på att denna volym är för liten för att använda det mobila bredbandet mer som ett vanligt bredband, vilket var det jag hade tänkt mig.
Så, ge mig era erfarenheter.
Jag sitter även och försöker få en uppskattning på hur mycket Spotify använder i datavolym.
Efter en halvtimme kan jag mäta 60 mb, då med lite surf men framförallt Obuffrad musik från Spot.
Dessutom tänkte jag dela det mellan två datorer, alternativt ha möjligheten att dela ut det om någon kommer över med sin dator, samt mobilen för lite wlan slösurf. Men detta kan jag lösa senare, Tele2 har fått ett nytt modem, alternativt Dovados router.
Jag bor förresten i Luleå, men tror att det är samma täckning här som i vilken mellanstad som helst.
Och ja, Ice.net hade ju varit trevligt, dock är jag snål student, 249 kr fram till nyår men sen 349 kr, det är ganska mkt för min ekonomi.
Mvh Aksel Gustafsson