Har nu kollat ett antal varianter för att lösa mitt problem med fjärrstyrning av fritidshuset.
Min router (Dovado UMR) kan användas med de flesta USB-modem och de flesta SIM-kort. Provade modem är Icon 225, Huawei E169 och E220.
Dock med olika resultat och olika kostnader.
- Mitt Telenor SIM-kort för mobilt bredband (6 Mbs och obegränsad mängd) fungerar klanderfritt.
Ligger ständigt uppkopplat och kan ta emot SMS.
- Mitt Telenor SIM-kort för min mobil fungerar i USB-modemen.
Har dock inte kollat hur länge det ligger uppkopplat (behöver ju telefonen)
Här kan jag välja mellan 2 APN, dels internet.telenor.se och service. telenor.se
internet.telenor.se ger 6 Mbs (turbo 3G) och kostar 5 kr/Mb och ingen maxkost/dag
service.telenor.se ger ca 1 Mbs (3G) och kostar 5 kr/Mb men dock max 19 kr/dag
- Mitt Telenor SIM-kort kontant mobil fungerar på samma sätt som mitt vanliga kort för mobilen
- Mitt Telia SIM-kort kontant mobil fungerar i stort som ovan men med lite andra kostnader
Problemet med alla SIM-korten för mobil är att modemet förlorar uppkopplingen efter 15 min - 20 timmar.
Dock inte kortet för mobilt bredband!
Det verkar som att nätet sparkar ut modemen efter en viss tids inaktivitet.
I routern finns en funktion som skickar några ping med inställbart intervall för att hålla kopplingen uppe.
Skulle kopplingen gå ner så försöker routern koppla upp sig ett antal ggr. Går inte detta gör routern en kallstart på modemet.
Detta fungerar dock inte till 100%, vilket jag behöver för Tjörn.
Ibland slocknar USB-dioden på routern och modemet blir spänningslöst.
Endast förnyad spänningssättning funkar.
Just nu provar jag med olika intervall på ping för att se om tätare ping håller uppkopplingen bättre. Någon med erfarenhet?
Tätare ping ger för höga kostnader (upp till 20 Mb/mån = 100 kr!). Då kan man lika gärna välja ett mobilt bredbandsabbonemang.
3 har ett abbonemang (Bas) med begränsad hastighet och datamängd (vilket dock skulle räcka för mig) för 99 kr/mån.
Kan inte få fram på deras hemsida om man kan skicka SMS via deras abbonemang (behöver jag ju för att styra elen).
Någon med erfarenhet?