[Mr.T] skrev:krepperk
Jag fick grön ikon efter att jag skaffade Statisk publik IP-adress, innan fick jag bara gul
Hmmm men vilket Telenor 3G-abonnemang kör du med? Har du extra tillägget STATISK publik IP-adress?
Jag har testat runt med både Tele2, TRE samt Telenor.
Tele2 får jag bäst hastighet med (kör med E1820 in i en Dovado 3GN), jag får runt 6.5Mb/s upp och runt 1.2Mb/s ned. Helt ok! Nackdelen är "trafiktaket" på 5GB per månad som jag snabbt når tyvärr...
Med Tele2 så får jag dock inte några problem alls att köra bittorent, IP-kameror, IP-telefoni eller liknande där jag måste öppna portar och kunna accessa prylar innanför min Dovado 3GN.
Med Telenor får jag runt 3.5-4Mb/s ned och bara runt 0.4Mb/s upp. Fördelen är att det INTE finns något "trafiktak" per månad som hos andra operatörer.
NACKDELEN är STOOOOR dock!! Verkar som att Telenor blockerar ALLA (?!) inkommande portar trots att dom påstår att dom inte gör det? Således kan jag inte köra vare sig IP-kamera, IP-telefoni eller bittorrents eftersom jag inte kan pinga portar utifrån mot min router. Det skumma är också att jag trots allt får en publik IP-adress.
Med Tele2 och Tre så kan jag öppna portar och pinga dom utifrån utan problem...
Verkar som att jag måste testa med tilläggstjänsten statisk publik IP-adress men då verkar ju risken för att den INTE fungerar med Turbo 3G?
Ni som kör IP-telefoni, IP-kameror eller bittorents med Telenor 3G, har ni alla tilläggstjänsten statisk publik IP-adress OCH får Turbo 3G som hastighet?
Är det nån av er som lyckats bekräfta att Telenor blockerar ALLA inkommande portar?
UPDATE:
Jag pratade med Telenor och slog på tjänsten statisk publik IP-adress för 75 kr per månad. Voila! Nu funkade det med att komma åt portar "utifrån"...
Men perkele! Nu blev hastigheten på download enbart runt 0.3-0.4MB/s dvs 3G istället för Turbo-3G...
Ringde till Telenor igen och då säger dom att man helt enkelt får välja, bra hastighet men dynamisk IP (dock publik) eller statisk IP men låg hastighet...
Valde att gå tillbaka till ursprungstjänsten dynamisk IP och har nu bra hastighet igen, fick t o m 5.7Mb/s nu när jag mätte, dock som mest 0.4Mb/s på upload.
Varför kan man inte få öppna portar på "originaltjänsten" med dynamisk IP eller Turbo-3G på tjänsten med statisk IP??!!