1

Tråd: Stabiliteten i Dovado

Hur bra är den på att hålla sig uppkopplad mot 3g nätet.jag har testat två Dovado
med samma resultat tappar uppkopplingen hela tiden med fem min mellanrum.jag använde connection tracker på båda.mitt modem är icon 225 med telenor.

2

Sv: Stabiliteten i Dovado

Frågan är om det är modemet som får hicka eller dovadon, 3g modem har en tendens att få hicka lätt om man belastar och har många anslutningar.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Har under månader försökt att hitta en stabil konfiguration med Dovadon, har ännu inte lyckats...

Vet inte om det är modemen (E220, 1750, etc) som strular.

Eller om det är Dovadon som är undermålig.
Det som talar mot Dovadon är att den ofta blir seg som sirap (i webgränssnittet).

Jag ser gärna fram mot en diskussion där vi kan se vilka konfigurationer som är stabila (om det nu finns några).

Har prylarna på landet, men kommer inte åt den nu (det är liksom det som är problemet...), så jag kan inte sammanställa mina resultat för tillfället.

/Patrik

4

http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=1271

Prova detta!

Tack

5

Jag upplever Dovadon som 'ostabil'. När jag kör med modemet direkt i datorn får jag alltid ca 0,3 Mbit/s.(UMTS ute i skogen) När jag kör med UMR'en så får jag i bästa fall 0,3 Mbit/s. Ofta speciellt efter lång inaktivitet upplever jag uppkopplingen extrem långsam.
Jag undrar också över att webgränssnittet till UMR blir OTROLIGT långsamt ibland.
Kan ta en minut att logga in. Jag kör med Icon 225 och Telenor. 
Inställningarna som Samir beskriver ovanför har jag gjort.

Skall man kunna förvänta sej att det går lika snabbt som med modemet direkt i datorn. Det tycker jag är ett rimligt krav.

6

UMR är helt hopplös att använda och den hänger sig varje dag.
Listan med modem som stöds är ren bluff, efter att ha testat 7 olika modem kan jag konstatera att routern hänger sig i snitt var 24:e timme, men ibland kan den hänga sig redan efter 10-15 minuter. Jag har testat 4 olika UMRs, mjukvara 2.x, 3.x 4,x, alla svenska operatörer + 3 polska samt 7 modem i alla möjliga kombinationer. Det enda jag lyckats få fungera stabilt med UMR är Huawei E220.

7

Använder du Connection Tracker?

Du kan också läsa här om lite tips:

http://www.dovado.com/UMR_Support.html#umrdrop

Tack

8

Connection tracker hjälper inte om routern hänger sig. Som sagt, UMR har dåligt stöd för de flesta modem.

9

Kan inte se att du kontaktat supporten någon gång? Känner inte igen din problem beskrivning.

Tror faktiskt de flesta här på forumet inte delar din uppfattning om routern.

Om det är som du skriver låter det som om du inte har någon frisk router.
Kontakta oss på support@dovado.com

Mvh
Mathias

10

Visst kan det vara routerns fel om uppkopplingen strular, men det spelar ingen roll om det är en adsl router eller en 3G router för i 19/20 fall är det en inställnings fråga som gör att routern inte fungerar optimal, det första du bör kontrollera är om din operatör har någon alternativ APN du kan testa med och se om den är stabilare.

|ZTE MF880|Sierra Wireless 306|Dovado Pro|Tiny|4GR|3GN|UMR|3Maxfart Total|

11

Visst har jag varit i kontakt med supporten, ni skyller på dåligt modem. Jag sprang och köpte nya huawei modem som inte fungerar ett dugg bättre.

In any case, the modem you have is what I suspected it would be, unfortunately. It is an Option 225 modem. The Option brand, along with Novatel Wireless tend to bug out after an unpredictable amount of time. They lock up entirely and all ports of communication become unreachable. We cannot do much about that at all, I"™m afraid. The brands we have absolute least problems to date is Huawei, Sierra Wireless and BandLuxe.

12

Tråkigt, har 4 stycken burkar själv som snurrar med olika modem.

Option iCON 505
Huawei e220
Huawei E1820
Novatel mc990c

13

Är dessa igång och rullar 24/7? Ibland kan det fungera i upp till 2-3 dagar, men det blir aldrig stabilt. Jag kör applikationer där jag är beroende av att det alltid fungerar och tyvärr kan inte UMR tillgodose mina behov.

14

flygradar.nu skrev:

Är dessa igång och rullar 24/7? Ibland kan det fungera i upp till 2-3 dagar, men det blir aldrig stabilt. Jag kör applikationer där jag är beroende av att det alltid fungerar och tyvärr kan inte UMR tillgodose mina behov.

Alla är inte uppe och snurrar 24/7 då vissa är sådanna jag sliter med mig.
Men en står alla fall 24/7 så länge inte någon är klåfingrig och sliter ut den, http://mbbb.mine.nu/

15 Senaste redigerad av Micke (2009-11-17 12:17:12)

Har en kort fråga vid sidan om:

Påverkas UMR:ens prestanda om den står på en högtalare, tv:n, eller dyligt?

Tänkte om ett magnetfält kan orsaka störningar till/från, eller i routern?

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

16

ja metall lär störa,
magnetfält lär störa när det är HF man skickar data via då vissa kompnenter kan störas.

har haft umr på div underlag, och ej fått några större problem. men har då haft fri sikt till basstationen så..

Micro,TV osv skulle jag undvika iaf.