Du nämner inte om det är skog mellan åkern och huset. Om det inte är träd i vägen är 200 meter inget problem för WLAn om du använder riktantenn. Jag har använt två sexito cm parabolantenner för 10 mW (normal effekt på WLAN) och 3 mbit 802.11 b för många år sedan, funkade fint över 13 km. Andra har kört över tre mil med effekten 10 mW. Sedan kan man ju ta en Linux Linksys router (WRT54GL) i vardera eller ena ändan med DD-WRT programvara och öka effekten. Du klarar dig nog med 10 dB i vardera ändan, t ex panelantenner.
Ska du koppla in externa antenner på D35 WLAN måste du hitta lämpliga koaxkontakter för kretskorten, de är mycket små. Det är väl i och för sig bättre att använda D35's eget WLAn eftersom en WRT54GL drar nästan en ampère vid 12 volt och den trasslar mycket om den inte får tillräckligt med ström.
Kjell & Co bl a har WLAN riktantenner. Med en (två) i vardera ändan borde du komma upp i fart.
En 3G router med samma borde funka också. En annan variant är en UMR med D50 modem, där har du SMA kontakt för extern antenn.
Det finns många som vore betjänta av en sådan här lösning. En viktig komponent vore att kunna koppla in/ur routern på håll för att spara ström utan att den funktionen i sig drar mycket ström. Laserpekare och fotocell? Radio?
Ställer du dit ett bilbatteri och en eller två paneler från Kjell & Co parallellkopplade får du bra laddning. Jag kör samma på landet för att hjälpa en bonde att hålla ström i kostängslet nära huset. Tumregel: Har panelen mindre än en tredjedel såmånga watts uteffekt som natteriet har kapacitet i ampèretimmar behöver du ingen laddstyrning. enkel parallellkoppling räcker. Så 20 Watt panel funkar till 60 Ah batteri. Solskydda batteriet, vattnet försvinner i solen.
En liten accesspunkt från Linksys är nog ockås en rätt strömsnål variant. De har också antennkontakt. På D-link sitter antennen fast om jag minns rätt.
Har du träd emellan måste antennerna vara avsevärt mycket effektivare men det går att komma upp i 20 dB förstärkning.
När jag använder D35 mobilt utanför bilen räcker inte det egna batteriet länge. Ett laddaggregat med batteri för bil väger inte mycket, är lätt att bära, ger 12 volt ut och det jag har kan ladddas från cig-uttaget då bilen går. Plus att det ersätter startkablar vid behov när man själv eller andra behöver det.
Jag skaffade stora WLAN-panelantennen från Kjell & Co, har inte provat den ännu men det bör funka med D35 och min 3G router vid behov. I det fria går d35 ungefär 75 meter till en iPhone.
en fräck lösning vore ju om man kunde sätta reflektorer direkt på D35s WLANantenner så att de fick riktverkan.Små paraboler borde hjälpa något. försök inte skruva ur antennerna, sladden till kortet sitter fast i vardera antennen.
Är det någon som man hitta nammnet på WLANkontakterna på kortet i D35 /(Axxesstel modem 410) vore det bra.
Så här ser de ut (inte exakt samma kort)
http://site.microcom.us/DCMA-81.pdf
Det är ett WLAn kort modell DRMC-81 från
Wistron
http://www.wneweb.com/Networking/more/DNXA-92.htm
Med dessa uppgfter bör det gå att få beteckningen påkontakterna från tillverkaren
email till taiwan och USA länst ned på sidan:
http://www.wneweb.com/Networking/mini-PCI.htm
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.