26

Sv: Föreslå nya funktioner till Dovado UMR

Tja !
Har använt Dovado routern nu ett tag och är rättså nöjd med funktionaliteten, men det mesta  kan ju förbättras. Så här är några ideer.

"Edit" knapp under LAN Port Forwarding, idag endast "Remove" och skriv in igen.

Möjlighet att ändra "admin" till eget användarnamn.

Möjlighet att välja valfri port för remote management.

NTP server funktion så att PC´n kan hämta tid från Dovado´n (kanske inte så viktigt enär man ändå har internet uppkopplat)

//REM21

27

Hej
Har använt flera routrar under ett år och är rätt nöjd.  Men ofta får jag hängningar som troligen har att göra med att USB modemet hänger sig och kräver en "general reset" dvs spänning från och till.  Här är en idé:

En "watchdog utgång" med en puls / sek som kan nollställa ett externt tidrelä som tillfälligt bryter spänningsförsörjningen för både router och modem vid behov.

T.ex ett ABB Relä för extern övervakning av PLC-enheters och industridatorers funktion.
http://www.abb.se/Product/seitp329/b1ce … 8458.aspx?

//NEHEX

28

Bra idé men hur löser man att en del av Dovadon ska vara intakt och känna av att en annan del  hängt sig? Hjälp mig, starta om mig, jag är hjärndöd.

Kan man inte lösa det bra intent så kan man lösa det externt. Pinga dovadon utifrån. Svarar den så är allt OK, om ej så skicka ett SMS till en Smart-SMS som bryter strömmen en minut. Smart-SMS kan också tala om ifall frånvaron av respons beror på strömbortfall vid Dovadon. Den har batteribackup. I min installation (ej med Dovado) talar smart -sms om ifall det är det interna nätet eller inkommande trefas (innan mätaren) som fallit bort.

En extern kontroll-loop skulle kräva ett program i fjärrdatorn som reagerar på att det inte kommer svar och då skickar ett sms initierat över internet. Det finns tjänster som utlöser ett SMS vid inkommande mail, t ex över hotmail. Det är en tilläggstjänst i hotmail. Första raden i mailet  vidarebefordras, problemet är dock att det kommer skräp i början som inte skulle accepteras av smart-sms.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

29

Stöd för att confa upp VPN tunnel i rutern så allt i nätverket går under samma tunnel.

På denna eller kommande Dovado

VPN kommer ju inte bli mindre pop fler och fler tar ..

30

Funktionen att vidarebefordra sms till en mailadress vore trevligt

31

Oberoende av hur fina skydd man än lägger in i en mikroprocessorstyrd enhet, finns det alltid externa störningar som är kraftiga nog att få processorn att spåra ur och hänga sig i nån programloop.  Av sig själv kan processorn ej hitta tillbaka och i svårtartade fall kan styrutångar ligga i sådana lägen att externa organ skadas.  I lätta fall kanske bara kommunikationen inte fungerar. I alla enheter med mikroprocessorer skall man lägga in en extern sk Vakthund som består av en separat återtriggbar krets vilken skapar en hårdvarumässig reset till processorn om triggpulserna upphör.  Kretsen skall vara kant-känslig så att en ren likspänning ej kan tysta hunden.  Programet skall också vara skrivet så att de båda pulskanterna ligger långt från varandra i programsekvensen, dvs i olika delar av programet.  Man använder med fördel också udda hårdvaruutgångar för trigg av vakthunden.  Det är ofta nödvändigt att vakthunden, förutom att skapa en reset av processorn, även ger ett externt larm, t.ex triggar ett relä. Ett sådant relä skulle då i detta fall användas för att t.ex bryta all spänningsmatning till Dovadon och modemet under ett par sekunder för att generera en riktigt omstart. I programsekvensen borde man även lägga in att Dovadon medvetet låter Vakthunden skälla om det externa modemet inte funkar pga att det kanske har hängt sig.

Genom Vakthunden får man således en en riktigt Power-On omstart om Dovadon eller modemet hänger sig.

En extern Vakthundsutgång är en relativt billig funktion rent hårdvarumässigt. Man pratar om nån tia.  10:-/ st blir dock mycket pengar på några tiotusentals enheter. Men i och med att Dovadon kan nyttjas även för styrning av reläutgångar och användas som en autonom enhet utan övergripande dator,  menar jag att produktens funktion skulle bli bättre om man lade in en Vakthund som skäller om Dovadon eller det externa modemet hänger sig. 

Att pinga kanske 300 Dovado enheter varje minut i en kontrollapplikation ser jag inte som en bra lösning. Man blir beroende av att en central fungerar för att de autonoma enheternas funktion skall vara säkerställd.  Dessutom blir en extern SMS mottagare blir dyrare. 

Mvh / N

32

Som gammal Unix och nätverksräv är SNMP övervakning och Syslog funktion något jag saknar.

33

ATT:
Modem Status
-Status
--DHCP Lease Time:

inte står -
utan då istället när senaste lease erhölls,
så man kan se när ISP sparkar ut en.

34

Addera en SW styrt relä på 12v matningen som mekaniskt bryter strömmen, i tex 5-10sekunder när umr skickar signal om det.

jag har byggt detta som tellstickan styr, tellen kan asså hw boota umr som det är nu. får den ingen signal på 2minuter från tellen så drar den strömmen självmant!

alla problem försvunnit, och det utan konstant internetuppkoppling. sms styrningen funkar fortfarande, kanske bra för tex sms styrning, host host med kontantkort där man betalar för trafikdagar/trafik och ping ej är så kul.

35

Det vore fint om det fanns fler protocol att välja på till tellstickan. Vet inte vad som skiljer dom olika åt men telldus orginal program har ett gäng... (kopiera dom?)

F.ö. kanon produkt!!! Keep up the good work!

36 Senaste redigerad av jonasolof (2009-11-14 08:43:57)

G-Man skrev:

Addera en SW styrt relä på 12v matningen som mekaniskt bryter strömmen, i tex 5-10sekunder när umr skickar signal om det.

jag har byggt detta som tellstickan styr, tellen kan asså hw boota umr som det är nu. får den ingen signal på 2minuter från tellen så drar den strömmen självmant!

alla problem försvunnit, och det utan konstant internetuppkoppling. sms styrningen funkar fortfarande, kanske bra för tex sms styrning, host host med kontantkort där man betalar för trafikdagar/trafik och ping ej är så kul.

Den där gick inte riktigt att begripa. vem får inte signal från vem på två minuter och vem drar strömmen självmant? Vilken signal?

I och med att Dovadon i övrigt lämpar sig så väl för remote installationer så vore ju en autonom vakthundsfunktion som beskrivet ovan välkommet. Ping och SMS är krångliga omvägar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

37

jonasolof skrev:
G-Man skrev:

Den där gick inte riktigt att begripa. vem får inte signal från vem på två minuter och vem drar strömmen självmant? Vilken signal?

I och med att Dovadon i övrigt lämpar sig så väl för remote installationer så vore ju en autonom vakthundsfunktion som beskrivet ovan välkommet. Ping och SMS är krångliga omvägar.

Jag byggde en själv, den väntar på tellstick "ping" som man petar in i Automation listan med varje minut inställningen.
Den "resettar" en 555, när den får lov att räkna slut helt så bryts strömmen igen via ne555 timer i ca 10sekunder osv...
funkat helt ok.
har petat in det i umr låddan.

38

Eftersom Dovado skyller UMR'ens dåliga stabilitet på USB-porten/USB-modem och hävdar att en off/on krävs för att få igång det igen så kanske det vore på plats med en funktion som gör en riktig hårdvaru-reset av hårdvaran/USB-porten, så att routern fortsätter fungera efter en krasch.

Stabiliteten är största problemet för Dovados produkter som måste blir bättre!

39 Senaste redigerad av Samir (2009-11-24 21:38:51)

Vänta lite flygradar. Jag trodde du hade problem med WRG och inte med UMR. Som jag förstår det, du har inte ens UMR. Hur kan du då veta om vad är stabilt eller inte? Kör en USB modem (som kraschar i vilken router som helst) direkt in i datorn i flera dagar då får du se vad händer. Du kommer inte ens kunna restarta datorn för att dra igång anslutningen. Du måste rycka ut och in modemet för att slå av all ström till den kraschade USB enheten. Tyvärr finns det ingen lösning om inte USB standarden och USB kretstillverkarna ändrar det i framtiden.

Det vi vet är att det finns några märke & modeller som funkar betydligt bättre än andra. Våra resultat behöver inte stämma med andra, men det är nånting vi har upptäckt. Det du kan alltid göra är att uppgradera själva USB modemets firmware. Vi har märkt att sånt kan också förbättra det hela.

Du kan läsa här: http://www.dovado.com/UMR_Support.html#umrdrop

40 Senaste redigerad av flygradar.nu (2009-11-24 22:17:14)

Jag har 4st UMR och 3st WRG.

De 3 WRG ligger i en låda och samlar damm, eftersom minsta störning på 3G nätet kopplar ner dessa. Men WRG routern i sig verkar stabil, därför skulle det vara önskvärt med Connection Tracker till WRG.

De 4 UMR jag har, jobbar 24/7 och efter att jag gått på ett antal blåsningar så har jag nu köpt på mig ett antal E220 modem. Dessa fungerar faktiskt stabilt med UMR. Men jag har provat 7 andra modem från er fina lista och dessa kraschar ständigt.

Om USB-tekniken är så dålig som ni hävdar, varför satsar ni på USB-routers och har plockat bort UMR från er sajt? Konstigt resonemang från er sida.

För mig som kund ska jag inte behöva sätta mig in i om det är 3g-nätet, modemet, routern eller USB-porten är anledning till krasch/nedkoppling. Man vill bara att det ska fungera.

41

Samir skrev:

Vänta lite flygradar. Jag trodde du hade problem med WRG och inte med UMR. Som jag förstår det, du har inte ens UMR.

Jag har skrivit 8 inlägg där jag bara nämnt UMR. Först idag skrev jag ett första inlägg där jag även nämnde att jag har WRG som ligger i en låda. Men det är UMR som är mitt stora problem.

42

Det är inte alls en konstig resonemang. Det finns många olika USB routers på marknaden som har absolut ingen koll på anslutningen med en feature som till exempel Connection Tracker. Om du har märkt att du får bättre uptime med E220, då vet du vad det krävs för att få en stabil uppkoppling: två stabila produkter.

På andra modeller så kan du försöka göra en firmware uppdatering och se om problemet försvinner. Vi har sett det förut när folk uppdaterar sina USB modem. Vi stödjer över 80 USB modem idag, och det varierar väldigt mycket när det gäller stabilitet.

Sen att du säger att du vill inte sätta dig i om det är nån av dessa pussellbitar som strular, det kan jag hålla med om 100%. Vem orkar det? Vi gör absolut allt vi kan för att leverera stabila routrar, och det har vi gjort fran början.  Jag tror att med tanken på att den har sålts i nästan 2 år nu, och att vi lägger ut nya firmwares visar att vi har gjort allt vi kan när det gäller det. Om USB modemen strular, det är en annan femma. Can't do much about that. Om nätet strular, då löser Connection Tracker det.

43

Samir skrev:

Det är inte alls en konstig resonemang. Det finns många olika USB routers på marknaden som har absolut ingen koll på anslutningen med en feature som till exempel Connection Tracker. Om du har märkt att du får bättre uptime med E220, då vet du vad det krävs för att få en stabil uppkoppling: två stabila produkter.

Problemet är väl att E220 inte säljs längre. Visst är det konstigt att om man har en produkt som fungerar bättre och en som fungerar sämre att man satsar på den sämre och skyller över på modemtillverkarna.

Samir skrev:

På andra modeller så kan du försöka göra en firmware uppdatering och se om problemet försvinner. Vi har sett det förut när folk uppdaterar sina USB modem. Vi stödjer över 80 USB modem idag, och det varierar väldigt mycket när det gäller stabilitet.

Jag skulle inte vilja påstå att det varierar kraftigt. Min erfarenhet är att nästan alla fungerar lika dåligt. Som kunde ska man inte behöva bränna 10.000-tals kronor på att hitta ett stabilt modem. NI ska kunna tillhandahålla sådan information. Man kan inte uppgradera bort alla problem. T.ex. har jag ett E169 med senaste Firmware (nyare än det som ligger på tele2's hemsida) och det funkar riktigt, riktigt dåligt. Och då har jag testat 3 olika E169. Det är ett exempel på hur ni rent ut sagt BLÅSER ERA kunder genom att ange att detta modem fungerar!

Samir skrev:

Sen att du säger att du vill inte sätta dig i om det är nån av dessa pussellbitar som strular, det kan jag hålla med om 100%. Vem orkar det? Vi gör absolut allt vi kan för att leverera stabila routrar, och det har vi gjort fran början.  Jag tror att med tanken på att den har sålts i nästan 2 år nu, och att vi lägger ut nya firmwares visar att vi har gjort allt vi kan när det gäller det. Om USB modemen strular, det är en annan femma. Can't do much about that. Om nätet strular, då löser Connection Tracker det.

Vilken dj*vla inställning! "Can't do much about that" ???? Ni hävdar ju för fasiken att modemen funkar bra med era produkter, då kan ni inte bara skita i det. Ni kommer inte komma långt med denna attityd mot era kunder!

44

Du får ta det upp med modem tillverkarna. Vi vet att vi gör vårt del. Om modem tillverkare X gör ett stabilare produkt än modem tillverkare Y, då är det ingenting vi kan göra åt det.

Om du upplever att hela uppkopplingnen ligger permanent nere par gånger i veckan pga att USB modemet kraschade, så kan du lösa det hela obemmanad genom att investera 29kr på en power timer. Mer än det kan vi inte göra. Jag tror inte att vi har nån negativ inställning mot våra kunder. Tvärtom, vi svarar på alla frågor vi hinner svara.

45

Jag har förstått att ni anser er produkt vara problemfri, men jag förstår fortfarande inte varför ni påstår på hemsidan att 80 modem fungerar bra, om du hävdar här att dom inte fungerar bra. Varför informerar ni inte om problemen med olika modem på hemsidan? För att blåsa kunder som sagt.

46

Blåsa kunder? Vi är ett bolag som satsar allt på utveckling. Om du hade köpt ett router från någon annan tillverkare och sagt att ditt modem fungerar inte på deras router, då skulle dom svara med att ta fram en nyare router istället för att skicka dig an gratis firmware uppdatering till din befintliga.

När har vi påståt att alla modem fungerar superbra? Hur kan man påstå nånting man har inte själv utvecklat? Det finns miljontals människor som behöver en router som stödjer deras USB modem. Vårt jobb är att lägga in stöd. Vissa av våra konkurrenter gör likadant, men klarar inte av hålla uppkopplingen lika bra. Om modemet strular, så finns det inte otroligt mycket man kan göra förutom att gå genom följande proceduren:

1) Slå på Connection Tracker och testa om det förbättrar det hela.
2) Om det inte hjälper, så försök uppgradera modemens firmware.
3) Och om inga av dessa funkar; skaffa en billig power timer för att restarta en gång om dan/veckan.

Från min egen erfarenhet, så är jag väldig nöjd med Huawei's breda sortiment (förutom E160/E160G) och Sierra Wireless. Däremot om man skulle använda några andra märken direkt i datorn, så kommer du se det jag har sagt tidigare:

"Kör en USB modem (som kraschar i vilken router som helst) direkt in i datorn i flera dagar då får du se vad händer. Du kommer inte ens kunna restarta datorn för att dra igång anslutningen. Du måste rycka ut och in modemet för att slå av all ström till den kraschade USB enheten."

Jag har sett det inträffa vissa gånger efter bara nån halv timme, och andra gånger efter några dagar. Och det var utan nån router i bilden. Fick helt enkelt rycka ut modemet och starta om datorn.

47 Senaste redigerad av Patrik (2009-11-25 19:41:09)

flygradar.nu skrev:

Jag har förstått att ni anser er produkt vara problemfri, men jag förstår fortfarande inte varför ni påstår på hemsidan att 80 modem fungerar bra, om du hävdar här att dom inte fungerar bra. Varför informerar ni inte om problemen med olika modem på hemsidan? För att blåsa kunder som sagt.

Jag har både en UMR (Huawei E220) och en 3GN (Huawei E180) och jag har aldrig haft problem, har 3 på båda, vilken operatör har ni?
Ni kanske bör fundera på om en Sierra Wireless MP875 GPS HSDPA är lämplig för ert behov?
Det har inbyggt modem och klarar både väta och sand. Annars kanske en Westermo MRD-310 vore någonting för er?
Använder ni era routrar i flygplan eller annan påfrestande miljö med extrema krav, kanske ubåt?

|ZTE MF880|Sierra Wireless 306|Dovado Pro|Tiny|4GR|3GN|UMR|3Maxfart Total|

48 Senaste redigerad av flygradar.nu (2009-11-26 00:19:30)

Dom står i inomhusmiljö och utsätts inte för extrem miljö. 3GN är en alldeles för ny produkt för att kunna säga nått om stabilteten. Jag pratar om routers som står på 24/7/365 och då märker man efter nån dag/vecka att många kombinationer inte alls är så stabila. Om du kör en router nån timme, kopplar ur den och kopplar upp igen nästa dag märker du kanske inte att systemet inte är så stabilt.

Jag har testat 3, Tele2, Telia, Telenor, Ice, Polska Play, Polska Era, Polska Plus, Polska Orange.

Det har hänt att jag lagt ner tusenlappar på att åka iväg 100-tals kilometer för att installera en router som hängt sig efter bara 7-8 timmar, startat om den (remote) och haft en ny hängning efter 2-3 timmar, startat om och haft en hängning efter 15 minuter. Mailat supporten@dovado och fått reda på att modemet inte ska användas med deras utrustning.  Bara hosta upp 1000-lappar på ett nytt modem och 1000-lappar på ny resa för att byta modem, bara för att Samir inte känner nått ansvar att skriva på hemsidan att Option 225 + UMR = Problem. Det är ju trots allt inte han som tillverkar modemen, så varför ska han upplysa kunderna? smile Snacka om brist på respekt för sina kunder.

Samir: "In any case, the modem you have is what I suspected it would be, unfortunately. It is an Option 225 modem. The Option brand, along with Novatel Wireless tend to bug out after an unpredictable amount of time. They lock up entirely and all ports of communication become unreachable. We cannot do much about that at all, I"™m afraid."

När man sedan hör hans förslag att man ska bryta strömmen en gång om dagen för 29 kr, så fattar man varför detta företag som satsar 100% på utveckling inte kommer framåt med utvecklingen.

" The only thing I can advise now is that you fork out 29kr for a power-timer which one would use on the lights at home, so you can switch the router off and on once or twice a day at the odd hours of no usage."

49

Samir skrev:

Blåsa kunder? Vi är ett bolag som satsar allt på utveckling. Om du hade köpt ett router från någon annan tillverkare och sagt att ditt modem fungerar inte på deras router, då skulle dom svara med att ta fram en nyare router istället för att skicka dig an gratis firmware uppdatering till din befintliga.

När har vi påståt att alla modem fungerar superbra? Hur kan man påstå nånting man har inte själv utvecklat? Det finns miljontals människor som behöver en router som stödjer deras USB modem. Vårt jobb är att lägga in stöd. Vissa av våra konkurrenter gör likadant, men klarar inte av hålla uppkopplingen lika bra. Om modemet strular, så finns det inte otroligt mycket man kan göra förutom att gå genom följande proceduren:

1) Slå på Connection Tracker och testa om det förbättrar det hela.
2) Om det inte hjälper, så försök uppgradera modemens firmware.
3) Och om inga av dessa funkar; skaffa en billig power timer för att restarta en gång om dan/veckan.

Från min egen erfarenhet, så är jag väldig nöjd med Huawei's breda sortiment (förutom E160/E160G) och Sierra Wireless. Däremot om man skulle använda några andra märken direkt i datorn, så kommer du se det jag har sagt tidigare:

"Kör en USB modem (som kraschar i vilken router som helst) direkt in i datorn i flera dagar då får du se vad händer. Du kommer inte ens kunna restarta datorn för att dra igång anslutningen. Du måste rycka ut och in modemet för att slå av all ström till den kraschade USB enheten."

Jag har sett det inträffa vissa gånger efter bara nån halv timme, och andra gånger efter några dagar. Och det var utan nån router i bilden. Fick helt enkelt rycka ut modemet och starta om datorn.

Nu pratar jag inte om andra router tillverkare, utan om Dovado för jag har lagt massa pengar på er utrustning och inte andra märken. Era produkter kanske fungerar bra för Nisse som kopplar upp sig någon timme om dagen, men dom lämpar sig absolut inte för 24/7 användning och jag tycker och kommer att tycka att ni blåser era kunder genom att inte informera om att vissa modem fungerar sämre med era routers, oavsett vems felet är. Mitt tips är att ni, istället för att satsa 100% på utveckling, satsar 90% på utveckling och 10% på att ge era kunder bättre information. Men ni gör som ni vill... Mig behåller ni inte som kund och jag kommer upplysa många på andra forum om hur ni hanterar era kunder.

Sedan fattar jag inte varför du gång på gång tar upp connection tracker. När det skiter sig, vilket det gör efter X timmar så är det DOVADO routern som skiter sig. Då spelar det ingen roll att det finns en conncetion tracker eller att man kan SMSa "restart". Dovado routern har tvärhängt sig. Du skyller på modemtillverkaren eller på en dator. För mig är det solklart att problemet sitter i routern om routern hänger sig.

50

Igår pekade jag ut om att Huawei E160/E160G är inte lika stabil som andra Huawei modem.

Om du läser på andra forum, så kommer du hitta likadana upplevelser. Dessutom kommer du hitta lösningar som denna, där en firmware uppdatering på modemet fixade det hela:

http://au.billion.com/forums/lofiversio … 10910.html

Som du kan se, det har INGENTING med routern eller datorn att göra. Det är själva modemens firmware. Hur kan vi sätta upp en lista om vilka modem och firmware är mest stabila och hålla det uppdaterat? Tänk om folks resultat kommer inte vara likadana annanstans pga nedkopplingar från operatörns sida?

Vi har gett dig vår bästa förslag på olika alternativ på vad man kan göra. Hur du gör nu är helt upp till dig. Om du vill byta till en annan router tillverkare, du är välkommen att göra det. Jag kan hjälpa dig att hitta en lista på olika alternativ. All things regardless, så kommer vi förtsätta att supporta dig som en bra kund till oss så länge du använder våra produkter.