1

Tråd: Wifi kryptering och genomströmningshastighet för Dovado UMR?

Hejsan,

Jag undrar om någon vet svaret på följande;

Har Dovado UMR stöd för WPA2-Personal, eller WPA2 utan RADIUS server?

Vilken genomströmningshastighet klarar Dovado UMR av? Drayteks Vigor 2110 skrivs klara av t.ex. upp till 95MBit/s med HW acceleration (upp till 70MBit/s utan).

mvh

Andreas

2

Sv: Wifi kryptering och genomströmningshastighet för Dovado UMR?

AndreasT skrev:

Hejsan,

Jag undrar om någon vet svaret på följande;

Vilken genomströmningshastighet klarar Dovado UMR av? Drayteks Vigor 2110 skrivs klara av t.ex. upp till 95MBit/s med HW acceleration (upp till 70MBit/s utan).

mvh

Andreas

Genomströmning via USB - LAN menar du då eller WAN - LAN?
Hmm kan välla testa WAN - LAN lite snabbt och se vad jag får för resultat.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

hmm, hade iofs inte funderat på vilket när jag skrev inlägget.

Man får väl anta att genomströmningen för USB-LAN i alla fall är snabbare än det snabbaste turbo-3g+ hastigheterna. För WAN-LAN kan det vara av visst intresse då jag står i valet och kvalet om jag ska köpa en sån här router eller inte, med tanke på framtid etc.

Jag hade tänkt skriva ett inlägg lite senare idag med mer beskrivning av min situation och vad jag funderar på. Vore trevligt att få lite feedback på sina tanka, då mobilt bredband är något helt nytt för mig. Tänkte bara värma upp lite med den här tråden smile

4

Testkör WAN-LAN nu vilket kan vara en fingervisning över vad den klarar av.
Stängt av DHCP'n då jag har jackat in den på befintligt nät.

Gjort 3 mätningar.

Nerladdning ~22Mbit/s
Uppladdning ~23Mbit/s

Bör inte ses som exakta siffror men en bör pricka rätt så bra på 100% skalan.

Så man kan säga att den har en throughput på cirkus 23Mbit/s.

USB-LAN blir svårare att testa på bench om man inte har ett USB kort som är LAN som är supportat på nått vänster, så man kan maxa USB'n också.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Hallo,
jag har en annan fråga gällande "genomströmningshastigheten i Dovadon":

Hur ser man den aktuella hastigheten.. Slingbox-->UMR-->E1820-->internet?
Är den densamma som...Hemma-PC:n (Win xp)-->UMR-->E1820-->internet?

(Mellan...Pc<-->UMR<-->Slingbox kan jag komma upp till max. 6500Kbps!)

Kanske en dum fåga, men det skulle vara intressant att veta hur många Kbps som skickas egentligen härifrån utan att ringa mottagaren i Spanien och fråga hur många Kbps som kommer fram. Då vet man ju även  förlusterna i nätet.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

6

>Hur ser man den aktuella hastigheten.. Slingbox-->UMR-->E1820-->internet?
Då jag inte har en Dovado själv så vet jag inte om man kan se detta direkt. Men det är detta vi menar med "USB-LAN" i mina tidigare inlägg.

>Är den densamma som...Hemma-PC:n (Win xp)-->UMR-->E1820-->internet?
Ja det ska det vara. Vad du kopplar in på LAN sidan spelar ingen roll från UMRns synvinkel. Vad du får tänka på är vilken typ av nätverks kort som sitter i din Slingbox resp. PC.

>(Mellan...Pc<-->UMR<-->Slingbox kan jag komma upp till max. 6500Kbps!)
Har du t.ex. ett 10MBit/s nätverks kort i Slingboxen? Då kan nog 6.5MBit/s stämma ganska väl. Dock tror jag förlusten i så fall ligger i att Slinboxen inte kan hantera data snabbare, än att det skulle ligga i switchen som sitter i UMRn.

Ang. din fråga. Den är inte lätt att svara på enkelt. MEN, det viktiga är att det du skickar kommer fram i sin helhet. Och det gör det, oftast smile. Det finns mekanismer implementerade för att säkerställa detta. Det är dock just dessa mekanismer som gör att det kan ta tid för datat som du skickar att komma fram, vilket kan medföra olika upplevda hastigheter på transporten av datat. Jag tänker mig t.ex. att du har en hög sändnings belastning, men det beror på att du kanske får skicka om samma data flera gånger, pga. att paket förloras under transporten till mottagaren. Mottagaren får bara en viss mängd av paketen. Dvs. han tar emot med en upplevd slöare hastighet. Men återigen, det finns mekanismer implementerad som reglerar detta med, så i längden så justerar sig sändare och mottager till varandra. Så sändaren justerar in sig mot mottagaren.

Mao, skickar du en fil till Spanien, ta en stor fil, så titta på genomsnitts hastigheten. Sedan kan du se skillnaden mellan denna och din max hastighet på din Internet koppling. Du kan ju aldrig få en högre överföringshastighet än denna.

En faktor som kan påverka är t.ex. hur snabb UMR"™en är att ta emot data från Internet, applicera brandväggs regler, och skicka ut data till t.ex. en dator på lokala nätverket. Därav min fråga i mitt första inlägg.

7 Senaste redigerad av Micke (2009-10-28 12:27:06)

Tack snälla, nu förstår jag det hela lite bättre smile

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

8

Bumpar tråden lite.

9

AndreasT skrev:

Ja, UMR:en stödjer WPA2-PSK.

Hälsningar
Daniel

10

WEP-SK-->
Key Type
  HEX (hexadecimal values)
  ASCII (normal characters)
Key Size
  64 bits (5 characters)
  128 bits (13 characters)

WPA-PSK-->
WPA Type:
WPA (TKIP)
WPA2 (AES)
WPA2 Mix mode (TKIP or AES)

WPA-enterprise-->
WPA Type:
WPA (TKIP)
WPA2 (AES)
WPA2 Mix mode (TKIP or AES)

är det jag hittar, torde förklara allt

11

Japp, tackar!