>Hur ser man den aktuella hastigheten.. Slingbox-->UMR-->E1820-->internet?
Då jag inte har en Dovado själv så vet jag inte om man kan se detta direkt. Men det är detta vi menar med "USB-LAN" i mina tidigare inlägg.
>Är den densamma som...Hemma-PC:n (Win xp)-->UMR-->E1820-->internet?
Ja det ska det vara. Vad du kopplar in på LAN sidan spelar ingen roll från UMRns synvinkel. Vad du får tänka på är vilken typ av nätverks kort som sitter i din Slingbox resp. PC.
>(Mellan...Pc<-->UMR<-->Slingbox kan jag komma upp till max. 6500Kbps!)
Har du t.ex. ett 10MBit/s nätverks kort i Slingboxen? Då kan nog 6.5MBit/s stämma ganska väl. Dock tror jag förlusten i så fall ligger i att Slinboxen inte kan hantera data snabbare, än att det skulle ligga i switchen som sitter i UMRn.
Ang. din fråga. Den är inte lätt att svara på enkelt. MEN, det viktiga är att det du skickar kommer fram i sin helhet. Och det gör det, oftast . Det finns mekanismer implementerade för att säkerställa detta. Det är dock just dessa mekanismer som gör att det kan ta tid för datat som du skickar att komma fram, vilket kan medföra olika upplevda hastigheter på transporten av datat. Jag tänker mig t.ex. att du har en hög sändnings belastning, men det beror på att du kanske får skicka om samma data flera gånger, pga. att paket förloras under transporten till mottagaren. Mottagaren får bara en viss mängd av paketen. Dvs. han tar emot med en upplevd slöare hastighet. Men återigen, det finns mekanismer implementerad som reglerar detta med, så i längden så justerar sig sändare och mottager till varandra. Så sändaren justerar in sig mot mottagaren.
Mao, skickar du en fil till Spanien, ta en stor fil, så titta på genomsnitts hastigheten. Sedan kan du se skillnaden mellan denna och din max hastighet på din Internet koppling. Du kan ju aldrig få en högre överföringshastighet än denna.
En faktor som kan påverka är t.ex. hur snabb UMR"™en är att ta emot data från Internet, applicera brandväggs regler, och skicka ut data till t.ex. en dator på lokala nätverket. Därav min fråga i mitt första inlägg.