1

Tråd: (Ping) 3G vs allt annat

Tjena alla
Skaffa nyss en bärbar och fixade första bästa modem, återförsäljaren sa att 3g var bättre än allt enligt nya tester(?).
iaf så reser jag mycket och är både i storstäder och mindre orter och ibland ute i ingenmansland, är intresserad av att få veta vilken leverantör, modem och antenn man ska ha, verkade som ICE var bäst men vettefan.
Skulle vilja få så bra ping som möjligt för spel och annat tjaffs, just nu så är det inte så vackert, tur nog har jag 10 dagars prövotid så funderar på att byta. men till vad återstår. hoppas nån har koll här på bästa täcknings trix osv. piz

2

Sv: (Ping) 3G vs allt annat

Det går inte att få tillräckligt bra ping för att spela fps spel, enligt täckningstester så är det väl Tre/Telenor som har bäst

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

3

ICE är nog bäst om du vill kunna ha det "överallt", men de är inte snabbast.
Så man får väga lite där.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4

Okej! tack.
Angående antenner då? Läste om vissa som fått runt 80-120 i ping och då blir man ju rätt nöjd.
Man vill iallafall kunna lira mmorpg spel utan och bli dc'ad hela tiden och helst med 150-200 ping el. mindre.
Nån som har koll?

5

Min erfarenhet är att när du får lite sämre täckning så varierar pingen väldigt. Satt i somras på östra Gotland med Tre med svag täckning. Pingen varierade mellan 200 - 1300 ms och uteblev ibland helt.
Räkna inte med mobilt bredband som ersättning för en fast lina, det är fortfarande bara ett komplement när inget bättre finns.

6

Håller med, men gick ut och satte mig i dag med bredbandet, är i skåne och bor 3.5 mil från helsingborg, pingade 90-180 i wow och från andra servrar i sverige. Skitbra men inne har jag 300-800 ping så därför är jag mer intresserad av vilken sorts utrustning man kan köpa för inte allt för mycket pengar.
Kanske en 5 meters kabel med en antenn som man kan ställa utanför ett fönster eller dylikt, borde ge bra resultat. Kom gärna med tips om ni har erfarenhet av dessa antenner wink piiz

7

Som du kan läsa på andra håll här i forumet så ger ofta en USB-förlängningskabel bättre resultat än en extern antenn med kabel.

Alltså i stället för att koppla en antennkabel till modemet och ansluta en extern antenn i andra änden så förlänger man USB-kabeln mellan modemet och datorn och placerar modemet på ett ställe med bättre mottagning.

Upp till 3m vanliga USB-kablar funkar med de flesta modem. Skall man ha längre kablar måste de vara av "aktiv" typ. Då kan man klara 5m och längre.

Anledningen till att det ofta är bättre att flytta modemet till ett bra ställe istället för att ansluta en extern antenn är att 3G-signalerna jobbar på så höga frekvenser att de dämpas väldigt mycket i en lång antennkabel.

8

Haha ja du, det va precis vad jag tänkte så jag drog till onoff tidigare idag och köpte 2st 3meters usb kablar (79kr styck) och satte en plastflaska delad på mitten över modemet med lite eltejp till kabeln som nu hänger ute och har från 3 bars ökat till 6. Finns många metoder smile har fortf ingen bra ping då det varierar mycket, så det är väll bara att acceptera läget.

9

Jag har just nu gjort 100 ping, och fick tillbaka:

minimum= 29ms
maximum= 55ms
average= 37ms

Använder Huawei E182e modem från Tre tillsammans med DOVADO UMR.

10

ping med TRE på denna platsen (ej i storstadsområde) blir det ca 7-900 i ping! helt obrukbart ens för telefoni.

och med tele2 just nu:
Pinging ping.sunet.se with 32 bytes of data:
Reply from 192.36.125.18: bytes=32 time=919ms TTL=247
Reply from 192.36.125.18: bytes=32 time=532ms TTL=247
Reply from 192.36.125.18: bytes=32 time=509ms TTL=247
Reply from 192.36.125.18: bytes=32 time=830ms TTL=247
    Minimum = 509ms, Maximum = 919ms, Average = 697ms

med tp/fiber internet får jag ping 3ms

tycker 3G suger fett, och inte borde heta bredband... utan delay-band host host

11

öppna en hemsida som www.google.com samtidigt som du kör ping, så kommer du märka helt annorlundare siffror.

12

ja då blir det istället:
Reply from 192.36.125.18: bytes=32 time=1825ms TTL=244

dvs, det går nästan fortare att sätta ett frimärke på pingen wink

tror det helt enkelt borgar i att det är usel bandbredd och det påverkar pingen.
är jag tex i stockholm/kista området så fås väsentligt bättre ping... och hastighet.