1

Tråd: Dovado långsam och måste startas om

Jag har ett Telenor-abonnemang med Icon 225 modem.
Använder det på landet 'ute i skogen' så endast UMTS med ca 0,3 Mbit/s
Först har jag kört med enbart modem några veckor. Erfarenheten är att jag i stort set alltid haft full fart, dvs 0,3 Mbit/s. Indikatorn på Telenors uppkoppling varierade mellan 1 till 2 staplar.
För några veckor sedan skaffade jag Dovado UMR. Uppgraderade omedelbart till 4.01 och har sedan uppgraderat till 4.02.
Mina erfarenheter är dessa:
Om jag startar UMR och kör direkt går det bra. Är ibland förvånad över att gränssnittet vid inloggning osv är långsamt. Ca en minut att logga in och få ny sida !! Surfning går dock bra.
Om jag nu låter UMR vara på över natten och provar att surfa nästa dag går det otroligt långsamt. 1 - 2 kbit/s. Ibland kan det efter några minuter 'släppa' och gå med normal fart. Har ibland provat att göra 'disconnect' på modemet. Flera gånger har det resulterat i att det står disconnecting och inget mer händer. vid andra tillfällen står det dsiconnected men modemet lyser med fast sken som det gör när det är connected. typiskt är också vid dessa tillfällen att webgränssnittet till UMR är otroligt långsamt.
Lösningen är alltid: Starta om
signalstyrka på UMR: ca 12 - 29 %

Frågor:
Är det normalt med omstart varje dag
Är det normalt att det ibland tar en minut att logga in och få nästa sida uppdaterad

2

Sv: Dovado långsam och måste startas om

vad har du för browser?
umr är lite knusslig med scripter på sidorna om browsern inte gör det "100%" som den vill.

kan väll vara modem relaterat åxå

3

Ang. browser:

- Prova med att först tömma bort alla cachade filer i din browser.
- Har du provat med nån annan browser? Firefox, Google Chrome, osv? Det kan vara några proxy-relaterade inställningar.

Ang. hastigheten:

- Har du provat köra routern i enbart 3G läge? Du kan välja det på MODEM->MODEM SETTINGS sidan.
- Använder du Connection Tracker? Mera info hittar du på http://www.dovado.com/hspa
- Har du försökt placera routern annanstans där signalen är bättre? Att vara i skogen med 12-29% på en vanlig UMTS nät där signalen störs av skog och möjligtvis oväder kan störa transmissionen ganska mycket.

Tack!

4

Jag skall testa med en annan browser när jag får tillfälle. Men det kan ju så fall endast förklara varför web-gränssnittet är långsamt.

Jag kör med de inställningar du föreslår, 3G läge samt connection tracker på.

Jag förstår att signalstyrkan är lite på gränsen till låg. Men det borde ju inte innebära att det efter en natts inaktivitet mår bra av en omstart. ( Inaktivitet är det väl inte egentligen heller, pga connection tracker )

Jag tycker att jag borde kunna förvänta mej samma tillgänglighet som jag har med modemet direkt i datorn. Har några gånger när hastigheten är väldigt låg, kopplat modemet direkt till datorn. Då har jag alltid fått full fart ( 0,3 Mbit )

Kan modemet behöva nyare firmware. kommer inte ihåg ver men är ca ett år gammal, som den levererats från Telenor. Har hittat nyare ver men är osäker på om jag kan uppdatera Telenors modem med den.

Måste jag starta om UMR varje gång jag skall använda den, då går den ju bra.

5

Jag har gjort flera tester och det är INTE till Dovados fördel.

1. Tester på landet där jag endast har UMTS med drygt 0,3 Mbit/s : Modemet direkt-kopplat till datorn ger ALLTID runt 0,38 både upp och ned. Kopplar det direkt till UMR med modemet på samma ställe. Får IBLAND 0,38 upp/ned. Har en DU-meter som visar bandbredd. Kör olika sidor med mycket nedladdninng. Ser en tydlig skillnad. Med modemet 'direktkopplat' ligger bandbredden nästan på max (0,3) hela tiden. Kopplat via UMR kommer den ibland upp till 0,3. snitt på ca 0,15.
2. Tester i stan med HSDPA. Intressant är att här kan jag inte se någon skillnad om jag kör via UMR eller kör 'direktkopplat.

Frågan är alltså om UMR'en hanterar modemet annorlunda i UMTS än i HSDPA ?

6

larseson skrev:

Frågan är alltså om UMR'en hanterar modemet annorlunda i UMTS än i HSDPA ?

Nope

7 Senaste redigerad av larseson (2009-10-19 06:03:48)

Vad kan det då vara som gör att jag tydligt ser att det går långsamare med modemet i UMR'en än om det är kopplat direkt i datorn ?

8

kör du via wifi eller tp sladd?

9

Provat både wifi och med sladd.
Ingen skillnad.

Nog borde man kunna förvänta sig samma prestanda med UMR'en som när man kopplar modemet direkt i datorn ?

10

lite 'sämre hastighet' tycker jag det blir, man adderar en till del 'routern + nätverk'.
men detta skall vara marginellt, och ej ha någon betydelse i praktiken.
om 'datorn är sunkig' så kan den uppföra sig mysko.

Tycker ditt problem låter mysko, har ej fått detta själv på dom umr jag har i drift på div ställen med olika operatörer.

Skall prova det du skriver på umr'en jag har här, dålig signal osv... så lär visa sig vad som är bäst.