Tråd: Dovado långsam och måste startas om
Jag har ett Telenor-abonnemang med Icon 225 modem.
Använder det på landet 'ute i skogen' så endast UMTS med ca 0,3 Mbit/s
Först har jag kört med enbart modem några veckor. Erfarenheten är att jag i stort set alltid haft full fart, dvs 0,3 Mbit/s. Indikatorn på Telenors uppkoppling varierade mellan 1 till 2 staplar.
För några veckor sedan skaffade jag Dovado UMR. Uppgraderade omedelbart till 4.01 och har sedan uppgraderat till 4.02.
Mina erfarenheter är dessa:
Om jag startar UMR och kör direkt går det bra. Är ibland förvånad över att gränssnittet vid inloggning osv är långsamt. Ca en minut att logga in och få ny sida !! Surfning går dock bra.
Om jag nu låter UMR vara på över natten och provar att surfa nästa dag går det otroligt långsamt. 1 - 2 kbit/s. Ibland kan det efter några minuter 'släppa' och gå med normal fart. Har ibland provat att göra 'disconnect' på modemet. Flera gånger har det resulterat i att det står disconnecting och inget mer händer. vid andra tillfällen står det dsiconnected men modemet lyser med fast sken som det gör när det är connected. typiskt är också vid dessa tillfällen att webgränssnittet till UMR är otroligt långsamt.
Lösningen är alltid: Starta om
signalstyrka på UMR: ca 12 - 29 %
Frågor:
Är det normalt med omstart varje dag
Är det normalt att det ibland tar en minut att logga in och få nästa sida uppdaterad