1

Tråd: E1820 Problem

Hej, jag har försökt söka lite efter ett problem jag har med mitt E1820-modem.
Mitt E1820 fungerar otroligt ostabilt i Vista 64, har använt på 32 och där är inga problem, nästan.
Hur som, om jag startar ett spel som heter Ragnarok Online så dör min koppling innom 3~5 minuter, och ibland så dör det bara hur som, och modemet startar om sig.
Jag fattar inte ett dugg om hur man ska uppdatera Firmware på det, läst att det ska hjälpa med stabiliteten. Men igen, guiden har massa skumma förkortningar som jag inte förstår och så vidare. Guiden menar på att man har en router? Hjälper det min uppkoppling om jag har en DOVODA eller vad dem heter?
Bör jag byta modemet, E1820 är väl senaste och jag får väl inget nytt? Jag behöver det samma dag, kan inte vara utan och mitt trådlösa är för svagt för att jacka grannar tongue
Bor i andrahand och får inte ordna eget bredband här :<

- E1820 modem, kopplar mig till nätet med Mobile Partner vilkter är hämskt dåligt.
- Vista Ultimate 64-bit SP2
- 4GB ram
- Intel I5

2

Sv: E1820 Problem

Hej,

Jag har lite svårt att förstå hur ditt modem är inkopplat?

Var sitter modemet inkopplat?
I din Windows Vista 64 maskin eller i en Dovado Routern ?

Om du använder dig av en Dovado så skulle jag rekommendera dig att först titta på om det finns nyare trådlös lan drivrutiner för det trådlösa wlanet i din pc.

Mvh
Mathias

3

Dovado är kompartibel med Vista 64 och kan ha ett E1820 inkopplat i sig? Vilket i sin tur skulle betyda att det kvittar om datorn är kompartibel med modemet?
Har inte en Router sad Bör ha en för att det skall fungera bra?

Tack för all hjälp smile Nu måste jag ta mig till sängs, gah. Gonatt smile

4

Dåligt av företag att släppa saker som ej funkar ordentligt på 64 bit, 64 bit is the "new shit" och det är viktigt att vara kompartibel :< Men routern löser väl 64-problemet eller hur?

5

De löser 64bits problematiken men den har inte fullt stöd av HSPA+ modemen en, så blir inte helt "top notch".

Tycks aldrig bli bra de där med 64bit's och drivisar.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6

Andreas skrev:

De löser 64bits problematiken men den har inte fullt stöd av HSPA+ modemen en, så blir inte helt "top notch".

Tycks aldrig bli bra de där med 64bit's och drivisar.

Ah, någon estimate till när det bör unka bra? Grejen är att modemet dog en del på vista 32 med, men inte lika ofta, dock är det lika jobbigt där med. Enheten försvinner sen kommer den tillbaka igen. Detta är vanligt? (detta var på en annan dator, laptop.)

7

Saker som kanske fungerar?
Installera Windows XP SP2/SP3 på min laptop som jag inte använder och låta den ha modemet i sig och dela ut nätet direkt till min Vista 64-dator(stationära)

Hijacka en grannes nät, men där är endast 2/5 i signalstyrka till 3 som är skyddade. 0/5 till några som är oskyddade, vet ej hur jag boostar signalen. Köpte en anten men den gör ingen skillnad på signalstyrkan om man jämnför med laptoppens inbyggda vilket är väldigt bra ser det ut som. Mitt inköp är ett N-kort tror jag, skumt att styrkan inte är bättre, möjligt att det inte funkar bra på 64-bit häller.

Klaga nog på Hi3G för deras modem ej fungerar och be om att byta till en mobil-router som då bör kunna dela ut upkopplingen utan problem. :<

Det bästa alternativet är om någon hittar Firmware eller drivrutiner som fungerar stabilt på 64 ^^ Går det inte emulera en 32-bit virtual machien och ha kopplingen där? Hjälper inte? Vet ej hur det funkar.
/Wea

8

Hej! Jag är kund hos Tre sedan en vecka tillbaka. Jag får det inte att fungera. När jag först fick min E1820 så installerades Mobile Manager eller vad nu programvaran heter. Jag fick det dock inte att fungera så jag avinstallerade det och letade lite på nätet. Fick då nys om 3Connect så jag laddade ner det och installerade det. Fungerade inte att ansluta i alla fall. hmm

Och nu varje gång jag stoppar in USB-modemet i datorn så vill han installera 3Connect, och om jag redan har programmet så vill han ta bort programmet. Så håller det på hela tiden liksom och helt plötsligt så hittas inte modemet av datorn.

Vad kan nu detta bero på må tro? Jag fick det hela att fungera igår kväll i 3 timmar typ, men till ruggigt dålig hastighet. Sen helt plötsligt så hittades inte modemet. What to do? Help, please?

9

Försöker den installeras varje gång?
När du letade fram 3connect, flashade du in det i modemet eller installerade du bara mjukvaran?
3Connect är beroende av flash, och tidigare versioner av 3connect slutade funka när man uppgraderade flash versionen, men antar att du inte hitta en sådan gammal version av 3connect.

Jag skulle börja med att dra tillbaka bandet, avinstallera allt som heter mobile partner / mobile connect / 3connect / huawei / osv.
Och börja om på nytt, stoppa in modemet, vill den installera 3Connect så låt den göra det. Sen efter installationen av mjukvaran skall den fortsätta att installera drivisar för modemet.
Titta efter i enhetshanteraren så det inte är massa utropstecken eller liknande, att modemet inte installerats korrekt.

10

Hej Anders!

Tack för snabbt svar. Ja, precis, den försöker att installera/ta bort 3Connect varje gång. Jag är inte så haj på detta med mobilt internet så jag tror inte att jag flasha in det på modemet (filerna där är ju dessutom skrivskyddade väl?) så jag tror bara det var mjukvaran.

Men jag har testat. Men gör jag det får jag aldrig in Mobile Partner igen, vilket krävs enligt Tre själva. Fick det installerat av en anställd på en 3-Butik igår, men till vilken nytta liksom?

Nope, inga utropstecken heller där faktiskt. Enligt 3 så är det Mobile Partner jag ska ha till E1820-modemet och inte 3Connect. Well, I don't know. sad

11

Nja flasha om modemet kan man göra fram och tillbaka med olika mjukvaror "mobile partner / mobile connect / 3connect".
Man kanske skall vara lite försiktig så man inte har sönder de bara.

Vilken fil drog di in 3connect med?
Mobile Partner kan du installera "in i modemet" igen.
T.ex. här, http://www.unlockhuawei.info/index.php? … %20Generic

Du kan också testa Tele2's version, tror de kör mobile partner fast brandad med tele2 logga.

Finns här.
http://www.mobilabredband.se/files/___Huawei+E1820

Ladda ner uppgraderingsfilerna och spar på skrivbordet. Markera sedan filen
och högerklicka, välj "Extract all" alternativt "Extrahera alla". De uppackade filerna
hamnar automatiskt på skrivbordet. Om du inte tidigare genomfört en sådan procedur
på din dator, så kan du behöva gå igenom guiden för hur man extraherar filer. 

Installera modemet på en dator med Windows 2000/XP/Vista. Installationen startar
automatiskt när du pluggar in modemet i USB-porten. Om modemet redan är installerat på
datorn kan du hoppa över detta steg.
Ta ut modemet ur datorn (använd gärna säker borttagning av maskinvara).
Ta ut SIM-kortet från modemets sida.
Anslut modemet till datorn igen.
Stäng Mobile Connect om programmet kommer upp automatiskt
(detta varierar mellan olika datorer och inställningar i Windows).
Dubbelklicka på filen firmware.zip för att packa upp den. I denna
packade .zip fil finns installtionsfilen. Packa upp filen till valfri plats på din hårddisk eller
kör filen direkt. Följ guiden som öppnas automatiskt.
OK på uppdateringen.
Vänta ett tag för att som se om Mobile Connect startar igen. Skulle det starta igen -
stäng programmet.
Dubbelklicka på filen software.zip för att packa upp den.
I denna packade .zip fil finns installtionsfilen. Packa upp filen till valfri plats på din hårddisk eller
kör filen direkt. följ guiden som öppnas automatiskt.

Sätt nu in SIM-kortet i modemet igen. Titta noggrant när du sätter in SIM-kortet att formen
överrensstämmer med bilden i hållaren. Stoppa sedan in hållaren med SIM-kortet i in i modemet.
Titta även här så det hamnar åt rätt håll.

Efter uppgraderingen eller nästan gång modemet ansluts till datorn kommer modemet försöka
installera den nya version en av mjukvaran Tele2 Mobile partner. Du får då frågan om du vill
avinstallera den redan installerade versionen. Svara "YES" och följ sedan avinstallationsguiden
och installationsguiden som dyker upp på skärmen.

"¢ Modemet måste vara installerat på datorn först.

"¢ Om du inte har administratörsrättigheter på din dator kan du behöva kontakta din IT-avdelning
för att genomföra uppgraderingen.

"¢ Har du fått uppgraderingsfilerna på t.ex. en cd-skiva måste dom först överföras till datorns
hårddisk.(Detta gör du enklast genom att dra dom från cd-skivan till skrivbordet.)

12

Köpte en Dovado router, lite sämre bw men det skiter jag i smile Det är stabilt nu och går ner mindre än vad det gjorde på Vista 32, dock så går det ner ibland när man varit borta från datorn länge och så kan det vara problem med att få igång det igen. Hoppas senare uppgraderingar av routern låter mig använda högre hastigheter ^^

13

Då har du inte sett detta:

http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=1249