1

Tråd: Segt internet med Dovado

Hej,

Jag har fått problem med mitt internet sen jag installerade min UMR. Det går jätte segt alla ladda sidor och ibland så säger den att sidan inte hittas för att sedan ladda den när man trycker på uppdatera.

Jag har comhem och hade inga problem med detta innan UMR en kom in i leken. När jag använder USB (Tele2) så är det inte samma problem, då laddas allt med en jämn fart.

Kollar jag med Bredbandskollen ligger jag på en stadig hastighet runt 9,5 ner och 0,9 upp och en respons på runt 8, men det laddar som sagt segt utav bara den.

Nån som varit med om detta?

2

Sv: Segt internet med Dovado

hel TP kabel?
kanske är överbelastat deras nät?

3

Som sagt, det har funkat utan problem (med samma kablar) innan jag stoppade in UMR:en för ett par dagar sen. Att de haft problem så länge känns osannolikt då vänner i huse bredvid inte har några problem med sina uppkopplingar.

Problemet kommer dock försvinna snart då jag helt går över till 3G (det är anledningen till UMR:en) men det är i alla fall ett par veckor bort och skulle ju vilja ha det problemfritt tills dess smile

4

Vilken version av firmware har du installerad?

Installera version 4.0.2 om du inte har den.

Mvh
Mathias

5

Hur har du kopplat de hela?

Comhem modemet, vidare till WAN porten på UMR'en och sedan till din dator?
Så den inte står nått mer mellan och stör.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6

Hej,

Jag har senaste FW installerad.

Tidigare hade jag modem kopplat med sladd till en mac mini som jag sedan delade ut trådlöst med till min macbook.

Nu har jag modemet kopplat med sladd till UMR:en som sen delar ut trådlöst till min macbook.

Så det borde inte vara nått som stör.

Självkart har jag testat att starta om både modem, router och dator utan nån direkt lycka. Ibland verkar det rulla på bra, för att sen vid nästa sida bli segt som sirap igen.

7

Gå in på SYSTEM->NETWORK SETTINGS sida, och välj "3G general" som profil. Det kommer enabla 1500 byte storlek på MTU/MRU packetsize, som kanske fixar det hela. Save and Restart därefter.

8

Par saker när det gäller Apple dator.

Apple har haft jätte problem med sina drivare för sina WLAN chipset,
Om du inte har de senaste uppdatering för din MBP så är det att rekommendera att ladda ner dem.

1. Vilken version av OS X har du på maskinen?
2. Drop-outs händer det om du har ström sladden inkopplade på MAC:en eller bara bär den kör på batteri.
3. Har du testat att köra med en ethernet kabel mellan din MBP och UMR:en, händer det samma sak då?

Sitter själv på en MBP och  nummer 2 har hänt mig en massa gånger när jag varit ute och rest använt mig av publika hotspots när jag kört på batteriet.

Mvh
Mathias