Så länge det rör sej om rimliga pengar:
Om fri sikt välj bästa Yagi-antenn eller två designad för aktuell frekvens för bästa signalstyrka.
Om sämre sikt, välj en _dokumenterat_ bra panel-antenn, antenn som har konkreta datablad,. inte bara reklam om att de är bäst-
Som alltid om det inte finns fri sikt kommer signalen från diverse reflektioner. Bästa plats för antennen kan då testas med t.ex. mobiltelefon med app som visar signalstyrka från aktuella sändaren.Hitta bästa platsen kan skiulje myccket på ett hustak eller olika platser på en husvägg. Det går söka bästa platsen mha av att flytta omkring panel-antenn men det är enklare med en mobiltelefon.
Antennkabeln har betydelse för signalstyrkan, Kabel som följde med på köpet, omärkt utan angiven kabel-tillverkare och utan verkliga datablad om dämpning per meter för given frekvens är omärkt och fri från datablad av en anledning, det är data som inte skulle göra kabeln säljbar. 10 meter bra kabel av känd tillverkare kostar säkert lika mycket som en bra panelantenn.
Panelantennen ger dej automatiskt två polarisationer, så att du kan utnyttja diversitet för bättre signal.
Inte alla men de flesta Yagi-antenner ger enbart en polarisation, så man behöver två antennen.
En panelantenn designas ofta för flera frekvensband, men lita bara på det om det finns datablad som tydligt visar antenn-gain relativt den /de frekvenser du är intresserad av.
Yagi ger högst gain för pengarna men gör det endast för ett enda frekvensband. Det säljs multiband Yagi men de ger ofta så lågt gain att man då lika gärna kan välja en logperiodisk antenn, som utseendemässigt påminner om en Yagi men täcker bredare frekvensområde med ett teoretiskt lägre maxgain, ca 10dBi. i praktiken ofta än lägre.
Det mesta Kjell m.fl liknande elektronikkedjor säljer i antennväg är märkeslösa antenner utan gedigna datablad, bar reklam-data.
Antennerna får ofta "märke" efter Europeiska generalagenten vars inköpare varit i Kina och förhandlat fram billigaste möjliga alternativet från något företag som har utrustning att bända ståltråd i andra sammanhang. De har ingen mätutrustning för att bestämma antenndata, om antennen alls kan kallas antenn, så därför begränsar sej kundinformationen till att det är "bästa antennen för alla frekvenser".
Du behöver inte nödvändigtvis kunna tolka datablad fullt ut och man måste ibland hämta dom på tillverkarens hemsida, men bara det faktum att det finns uppmätt data förutom fagra löften är i sej en viss kvalitets-stämpel.
Det finns ett flertal exempel här i forumet hur man ser vad som är uppmätt data, respektive fria fantasier och länkar till företag som själva kan mäta och utveckla egna produkter.
Vilken antenn mm som ger dej mest kan man sällan gissa utan det mäts/testas på plats om det inte är helt uppenbart fri sikt.
Enkel testning kan göras med modemet eller med en mobiltelefon.
Låg data-hastighet beror inte alltid på dålig signal, det kan vara att basstationen är överbelagd.
Enkelt att kolla genom att man tar bilen och kör närmare basen och jämför förändring i datahastighet. Är data-hastigheten fortfarande begränsad när du står i basstationens närområde med fri sikt hjälper inte mer antenn-signal.
En basstations antenner är ofta uppdelade i tre olika sektorer. Det kan ge problem om "din riktning" är mellan två sektorer.
Kollas med karta och kompass vid basstationen.
Om du kollar signalstyrka för olika möjliga antenn-platser och datahastighet med mobilen, använd helst det simkort som används i modemet så att du blir uppkopplad mot samma operatör.