Tråd: Telia ZTE MF910
Det rör sig om en både ut- och avvecklad MF93D.
Plus:
Cat 4 LTE
Batteri 2300 mAh
LAN-adapter för RJ45 utgång (finns inte att köpa dock)
MF910 är liksom telenors MF93D ej operatörslåst.
Minus
Inget microSD och därför ingen DLNA-funktion. Det går att spela film från microSD i MF93D.
Av skäl som bara Telia vet har det väsentliga värdet SINR strukits. Global Cell Id anges decimalt.
Övrigt är lika som MF93D:
Det går att låsa på 4G band
Dual wifi 2,4 och 5, dessutom samtidigt.
MF910 fnns i butik men inte LAN -adaptern. Marknadsföringen har hittills inskränkts till en blogg som ska föreställa personlig. Jag ställde specifika frågor på bloggen men gick också till butik där jag kunde kolla MF910 själv.
På fråga i kommentarsfältet om MF910 visar samma "utmärkta" signalvärden som MF93D svarar telia felaktigt ja trots att SINR strukits. Efter besöket i butik skrev jag i neutral ton en jämförande kommentar där jag bl a påpekade att plats för microSIM saknas. Den kommentaren togs inte in. Min nästa kommentar var att de censurerar svar. Telia svarade
"Ibland redigerar vi kommentarer, till exempel om något påminner om spam, innehåller ovårdat språk eller privata uppgifter såsom till exempel personnummer. /Camilla"
I själva verket ska allt ligga i linje med marknadsföringen... Patetiskt. Se nästa lydiga inlägg.
http://blogg.telia.se/smartarevardag/20 … 4g-router/
På Mobile World Congress visade ryska Yota en snygg liten fickrouter för 4G. När jag påpekade att den inte hade möjlighet till anslutning till externa antenner svarade den marknadsförande blondinen att det inte behövs för att routern är så bra. Hon hade inte hört talas om signal/interferens/brusförhållandets betydelse för datahastighet. Som ytterligare argument anfördes att Telia skulle sälja routern. Bra då att det blev MF910 istället - även om MF93D är mer komplett. Men varför gör Telia på detta viset - skippar microSD/DLNA och visning av SINR? Handlar det bara om analys av supportkostnader och att dölja att interferens mellan egna celler är ett problem? Camilla och Ola, ni kan väl svara på det?