Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband
Intressant tråd tycker jag. Jag fick hem min sats med 4 st internkablar till min Huawei B818 nu med SMA i ena änden och special-kretskortskontakten i den andra som diskuterades tidigar. Råkade faktiskt beställa två omgångar, en med en klenare kabel och en med en litet grövre och med en smula mindre förluster. Får se vilka av alternativen som kan installeras, hoppas den grövre såklart.
Nu har vi kört setupen med B818 och en extern riktantenn Poynting X-POL 5G, bredbandsantenn 2x2 mimo ett tag. Fortsatt riktad mot en "byamast" med B3 och B20 i vår riktning. Bästa hastigheter blir det när den kör på B3-bandet (tex just nu), man får fina prestanda kring 150 Mbps DL, kring 10 UL, svarstid ca 30 ms Växjö-Sthlm, jitter kring 5 ms, förlust 0%. Sent på en vardagskväll så antas låg mastbelastning.
Ibland växlas det ner till B20-bandet, kan bli såpass lågt som 20 DL och knappt 1 i UL, då blir det ju litet sämre även med jitter osv. Tycker detta mest sker vid förmodade högbelastningstider.
Under värsta snöstormen förra dygnet så förlorades stundtals all förbindelse men kanske inte konstigt, masten (icke synlig bakom skog) ca 6 km härifrån och en väldig massa snö i luften och på träd som dämpar.
Mina funderingar går nu åt eventuell vinst i stabilitet att installera ytterkligare en Poynting X-POL 5G-antenn, säg tre meter vid sidan av den existerande av samma slag. Givetvis att först installera det interna uppgraderingskitet i B818 så man kan köra fyra externa antenner för att kunna nå en 4x4 mimo-konfiguration ist för nuvarande 2x2.
Som sagt, mycket skog emellan och ingen direkt LoS, men topografin relativt gynnsam ändå undantaget trädtoppar i vägen som skymmer sikten.
Visst, det går att leva med dessa rätt svajande hastigheter med en rimlig lägstanivå... men man vill ju få så gott det går inom rimliga investeringar.
Som jag förstår vår situation begränsas vi främst av mastbelastning, så eventuellt är det bortkastat att satsa på en större antenn-array. Vad säger expertisen?
____
PS. Litet data från Speedtest nyss samt vad B818-routern anger om div parametrar vid testtillfället: