Jag tror jag taggar ner litet på detta projektet nu. Målen är uppnådda, fullt duglig förbindelse latens kring 40 ms men visst det svajar fast på en betydligt högre nivå jfr tidigare med Net1/Teracom 450 MHz. Normalfall 60 - 120 mbps är ok idag. Blir lägstanivån sämre än 20 mbps mer än i undantagsfall så kan åtgärder övervägas.
Jag är inte helt införstådd i hur MIMO funkar och vad man kan hoppas på att det kan göra. Som jag förstår det så har vi idag 2x2 Mimo via den korspolariserade Poynting XPOL antennen. Det jag funderade på var att bygga ut med en extra extern antenn på några meters avstånd, så att man kan köra de MIMO 4x4 som Huawei B818 tekniskt kan göra.
Men jovisst, jag vet inte vilka band dessa extra externa antenner kan jobba mot, fick intrycket att det kan vara enbart lågband och då kanske det inte är mycket värt.
Frågan är vad det kan ge i tillskott. Jag är med på resonemangen om att kolla exakta lägen för antennerna, detta har kollats upp noga och inte mycket mer att hämta på den fronten.
Medföljande antennkablar var på 5 m och visade sig vara onödigt långa, 2,5 m hade räckt. Men det är ganska liten förlust överlag i dessa kablar så känns som ett icke-produktivt sidofokus.
Får säga att Sehlbergs Zyxel-grunka är rätt brilljant på många vis - om man har direkt LoS. Bra router och antenn i en enda enhet, till en relativt liten kostnad. Men som alltid, olika installationer har olika förutsättningar och här har jag en intressant situation med master dolda bakom skog.
Allt som allt är vi ändå ganska nöjda med migrationen från Net1/Teracom 450 MHz till vad Telia har att erbjuda på detta ställe. Det typiska är ca 5-10 ggr högre hastighet för i princip samma pris.
__
PS. Vår hyresgäst rapporterar litet mätningar från Speedtest då och då. Den senaste var på 156 DL och 6 UL. Inte så tokigt och det håller sig oftast över 60 DL så man kan absolut leva med detta, latency runt 40 ms vilket är ok i många tillämpningar tex zoom, teamsmöten etc. UL inte viktigt här men håller sig på en hälsosam nivå kring 3-5 mbps som lägst.