1

Tråd: Föreslå nya funktioner till Dovado UMR

Hej,

Jag  har bett Andreas plocka bort "Version 5.0 (önskelista )" tråden.
Skapar nu en officel Dovado tråd för önskemål på nya funktioner.

OBS jag kommer hård moderar denna tråd, denna tråd gäller endast för nya funktioner. Denna tråd är inte för diskussioner angånde problem eller buggar i mjukvaran.

Har ni problem med mjukvaran eller behöver annan hjälp så är det en antingen support@dovado.com eller en post här på forumet.

Så var snälla och gör inga Off-Topic posts.

Kan inte lova att sånt som blir postat i tråden kommer att implementeras.
Allt handlar om hur mycket tid en sak tar att utveckla och hur många vi ser har ett behov av saken.

Mvh
Mathias Johansson
CTO DOVADO

2

Sv: Föreslå nya funktioner till Dovado UMR

Att visa WAN-portens och WWAN-modemets ip-adresser i "Connection Status Overview Bar" skulle nog vara en bra funktion att införa i nästa firmware.

3 Senaste redigerad av iceman345 (2009-09-01 13:51:57)

Tätare intervall mellan ftp-utskick av GPS-position (t.ex. 1 min eftersom den loggar 1 gång/min). 15 minuter som är minimum idag räcker knappt för "realtidspositionering". Radering av x tim/dgr gamla (eller x antal) filer i ftp-katalog. Själv bestämma GPS-filformat så den inte behöver skicka dubbla filer.

4

För att minska risken för intrång vore det bra att ha möjlighet till "disable wan ping respond"

5

Funktion för att sätta tid när du vill att routern ska starta om.

Typ . 
om du vill att den ska göra en reboot mitt i natten för att den inte ska störa ftp server m.m

Möjlighet att öppna stänga portar utan att behöva ta reboot på routern.

6

Den här produkten är en skitbra lösning för dig: http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =136185277

"Minsta inkopplingstid 1min"

Det är väldigt låg tid jämfört med det vanliga 15min man får på analoga varianter för 29kr.

Bra sätt att snabbt starta om något.

Alla ändringar i routern tar effekt efter en restart. Det är som att ändra på autoexec.bat filen i gamla DOS.

7

RND/RAND på automation på/avslag på tex minuter för att få funktionen random på tiderna.
saknar iaf jag
det finns 'every' nu så tycker rand skulle platsa, är ingen biggy att petain i koden liksom...

8

random inför julen?

9

Ja det skulle nog inte vara så dumt att ha den funktionen i Dovadon om det är lätt fixat .

10

Mathias,
jag är lite nyfiken på hur stor efterfrågan det är på stöd för iPhone?

trevlig helg,
Anders

11 Senaste redigerad av G-Man (2009-10-02 21:16:14)

Samir skrev:

random inför julen?

ja typ rand ho-ho wink

jag skulle även uppskatta om det gick att använda umr-web med tex 'enkel' mobil webbläsare, men inser att det kräver ganska mycket pga alla scripter som körs i läsaren.
så det lär knappast bli fixat utan att göra om hela umr koden...

12

Anders Ekström skrev:

Mathias,

trevlig helg,
Anders

Menar du tethering med iPhone då via USB eller wifi? verkar fullkomligt ointressant tycker jag fast jag har flera iphones. Det är ju inte någon särskilt vass 3G mottagare, saknar dessutom antennutag.

På tal om omstart med SMS:

Jag använder en Smart-SMS larmsändare från hisselektronik (safeline.se) för en del applikationer. Det går att skicka ett SMS som bryter ett relä inställd tid och sedan sluter igen. På så vis kan man med ett enda kommando starta om utrustning som hängt sig. Har bra batterubackup. Det finns flera kanaler in och ut. Mina Smart-SMS har funkat i åratal utan problem.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

jonasolof,
det har tydligen snackats en del om det på andra ställen. Jag tycker själv inte, precis som du också menar, att det är väldens bästa lösning.

Sorry, om det blev lite offtopic då det inte var ett förlag på funktion. Snarare en nyfiken fråga från kring statistik.

Ha det fint,

/Anders

14

Anders Ekström skrev:

Mathias,

trevlig helg,
Anders

Tyvärr så har Apple ett eget proprietärt krypterat USB interface.
Så vi kan tyvärr inte addera support för Iphonen.

//Mathias

15

Hej!

Det vore bra om man kunde spara inställningar i en fil och ladda de tillbaka till routern vid senare tillfälle (t. ex. efter en full reset).

Mvh
Daniel

16

buecke skrev:

Hej!

Det vore bra om man kunde spara inställningar i en fil och ladda de tillbaka till routern vid senare tillfälle (t. ex. efter en full reset).

Mvh
Daniel

Finns om jag inte missminner mig smile

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

17

I menyn hittar du:

UPGRADE->CONFIGURATIONS

18 Senaste redigerad av karra (2009-10-05 16:47:34)

Tycker nu med nya firma ver verka den stabil..

Till Dovado killarna till de som har kontakt med  tillverkare.

Nästa nya Dovado Routern

1. Den får gärna ha G-lan
2. Stöd för usb hådiskar(utdelning i nätverk)
3. Dubbla wan för load balance 
4. Snabbare trådlöst
5. Samma stöd för 3g som nu ..

Där har de något sikta på smile

Jag köper en direkt smile

19

Vad är du villig att betala för allt detta?

20

Vill man ha något bra får det kosta !

2000-2500kr  skulle inte blinka två gånger .

Kostar det mer då skulle jag troligen fundera lite sedan ta en i alla fall .

Disk stödet USB  ska både funka på NTFS och störe filer än 4 gb .
Kan tänka mig att de vill ha linux stöd också på format .

Får man in stöd för usb diskar vi USB portar då slipper man nätveks diskar m.m
Då kan man lägga lite mera på routern .
Stöd för Nätverks kamera är inte heller fel att ha .

Kanske behöver nästa ver flera usb portar eller stöd för hubb.

Vi är många teknik nörda där ute smile

21

Samir skrev:

Vad är du villig att betala för allt detta?

Jag skulle tippa på att 1499kr är ett "lagom" pris, kostar det mer är det bara tekniknördar och dom med stort behov av just den produkten. Ofta är det ju bättre att sälja 100 lite billigare routers än att bara sälja 10 dyra

|ZTE MF880|Sierra Wireless 306|Dovado Pro|Tiny|4GR|3GN|UMR|3Maxfart Total|

22

Då blir de att döpa dem typ med nått extra prefix om de är "upphottade" för att markera att de är bättre.

Typ "Dovado UMR Elite" / "Dovado UMR T1000" eller nått som sätter status stämpel på den, vilket gör att man hellre vill ha den.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

23

Vi introducerar inga nya produkter utan minst tio tusen volym potential. UMR'n har varit väldigt populär och säljer fortfarande överraskande bra, men vi jobbar på nya grejer hela tiden, både från ett mjukvaru perspektiv samt nyare generationer av hårdvara. Det är inte alltid enkelt att lansera en produkt som ska innehåla "allt" samt hamna på en bekväm prislapp.

Jag tackar er för era synpunkter och uppskattar eran feedback. Det är alltid bra att veta vad folk är ute efter och är villiga att betala. Vi jagar volymer där vi kan, och flesta USB modem ägare runt om världen idag har fortfarande ingen pejl på att det finns routrar som våran till deras modem för att koppla upp och dela anslutningen.

Så, på ena sidan så har vi ett mandat att jaga volymer, och på andra sidan har vi ganska mycket på roadmappen vi vill göra när det gäller "bells and whistles". Vi är ju nördar också, men realistiska när det gäller "demand vs supply".

Tacks så much!

24

Vad det än blir så ska det vara stabila grejer

Så att det inte blir d.links ryckte efter 604 :an

25

Exakt det. Så stabilt och pålitligt som möjligt är standardan vi måste kunna leverera så gott vi kan. Man ser det som självklart, especiellt när man ska jobba med ett mobilt nät och inte fast. Det är så mycket som går upp och ner hela tiden i bakgrunden när det gäller mobila uppkopplingar. Datatrafik kan vara lika strulig som vanlig telefoni. Det är därför vi introducerade Connection Tracker i fjol.