Tråd: Om publika IP-adresser
Trots att användaren svenix (m fl) försöker förklara saken i länkade tråd från 2014, så känner jag inte riktigt att jag förstår läget. Inte heller får jag tekniken att fungera som jag vill, så därför följande frågor.
Jag har ett mobilt 4G-bredband där sim-kortet sitter i en router/gateway som jag köpt separat (dvs den kommer inte från mobiloperatören).
Av 4G-nätet får routern en adress i 100.x.x.x-serien, vilket man kan se i routerns web-gui. Bakom routern sitter min laptop via kabel. Den får på insidan via DHCP en privat adress i 192-serien. Om man från datorn kör valfri kolla-ip-sida på nätet så visar den oftast en adress i 94.x.x.x-serien som pekar mot mobiloperatören. Denna adress är dock ganska föränderlig, och byts mycket oftare än vad routerns 100-adress gör.
Jag vill utifrån ansluta till en kamera-server på aktuell laptop.
Porten (TCP) är öppen både i routern och i Windows-brandväggen. I routern ligger den på port forward till datorns 192-adress. Ändå får jag inte kontakt med serverprogrammet. Jag tittar via fjärrskrivbord och kan se att det inte kommer något anslutningsförsök (vilket i så fall skulle indikeras med IP-adress och användarnamn på den som försöker ansluta).
Hur bör man gå vidare med felsökning här? Vilken adress är det till att börja med som man ska försöka ansluta mot, är det routerns 100-adress eller datorns 94-adress? Kan man få någon ledning av tracert eller ping?
Förra tråden: mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=6563