Tråd: Satsa fullt ut på 4G i villa
Hej.
Vi bor i en förort till Stockholm i ett villaområde på en höjd. Av någon märklig anledning lät Telia bli att dra fiber till oss och fem andra hus för ett par år sedan. Nu verkar det som att fibern helt uteblir. Och eftersom vårt ADSL inte räcker till för att lösa hela familjens ökade behov av datatrafik så vänder jag blickarna mot stationärt mobilt bredband.
I djungeln av antenner, routrar, kablar och övrig utrustning så känner jag mig dock lite vilsen. Skulle uppskatta om någon kunnig kan rekommendera riktigt bra grejer till oss. Jag är inte intresserad av billiga genvägar utan vill ha en så bra, stabil och snabb lösning som möjligt.
Lite fakta:
Villan (160 kvm) är belägen på en höjd men utan direkt fri sikt. Har en del träd i närheten. Huset är från 50-talet med blåbetong genomgående i de två planen.
Vi har ett kluster av mobilmaster ca 600 m från huset i samma riktning med träd och lite hus i vägen. Fördel dock att vi kan placera en antenn högt. 10 m i alla fall, plus höjdskillnad från övrig terräng.
Vid test i mobilen inomhus uppnår jag hastigheter mellan 80 - 100 Mbit/s ner och mellan 15 - 40 Mbit/s upp. Nu är jag medveten om att det går snabbare i mobilen än jämfört med en router men det ger ändå en indikation på att det finns bra täckning.
Jag har förstått att en riktantenn med Mimo är att fördra. Den här verkar bra: Poynting XPOL 5G LTE MIMO
Önskar också en stabil och kraftfull router med inbyggt SIM-kort och här har jag kikat på Teltonika RUTX11 t ex.
Behöver såklart ett bra wifi genomgående i huset och tänker även att jag ska bibehålla en del trådade produkter. Men för att få bra täckning från router krävs gissningsvis också någon form av förlängning av det trådlösa nätverket. Tips?
Jag kanske är helt ute och cyklar här? Har ingen koll på vad som krävs, behövs eller passar oss. Jag vet bara att jag inte vill komromissa med någonting.
Vad tror du som är expert? Alla tips och all hjälp är välkommen. Stort tack på förhand.
Mvh.