Tråd: Wittenberg LAT 22, eller finns bättre lämplig antenn?
Är intresserad av dessa antenner för 4G på landsbygden, vad tror ni? Någon som vet något om dessa?
De tilltalade mig eftersom de kostar enbart 1190kr på Conrad inklusive 10m kabel (jag behöver minst 9m).
Kan tillägga att jag ännu inte vet avstånd/riktning till basstation, har inte fått svar av Telia ännu.
Antennen
11 dB förstärkning, verkar det rimligt? Om inte, tror ni ändå de presterar rimligt i relation till pris och eventuell förlust i 10m kabel? Själva antennerna är 783mm långa och som jag förstår det är hela antennen dedikerad åt 800 MHz.
Kabel
Kabeln är av typen Belden H155, med inkluderande FME->SMA apapter. Vet ni hur kabeln står sig i utomhusbruk och dämpning i relation till exempelvis HSR-200 och LMR-200 som jag sett är andra populära kablar till liknande antenner?
FME->SMA adapter
Min router har SMA, så jag behöver använda denna medföljande adapter. Vet ni om den försämrar signalen nämnvärt?
Polarisering
De säljer även ett mastfäste, det heter "Wittenberg Antennen Mastfäste för antenn LTE Duo-Sets", och de listar det som "nödvändigt" tillbehör. Med detta fäste placeras antennerna jämte varandra i sidled.
Tror ni detta är nödvändigt eller kan man lika bra sätta antennerna ovanpå varandra på samma maströr, med 0/90 grader polarisering? Hur långt avstånd ska man ha mellan dem i såna fall?
Har förstått att man även kan sätta antennerna +-45 grader. Är det viktigt att jag har möjligthet att sätta de på det sättet? Är då lite osäker på hur jag ska kunna åstadkomma det med medföljande mastfäste. Har skapat en annan tråd här på forumet angående den frågeställningen.
Har läst att terräng/hinder kan påverka hur man ska rotera antennerna. Mitt hus är omgivet av skog i nästan alla riktningar. Även med högt maströr kommer jag såklart inte över trädtopparna på långa vägar.