Tack så hemskt mycket för jämförelserna och rejäla förklaringar!
Ursäkta nedanstående, jag skriver lite som jag kommer på saker, men försöker hålla mig till sak. Jag har någon slags finger-diarré, verkar det som. Router är Huawei B525, jag testade med Telia mobilt bredband som jag lånade av grannen.
Man vill förstås inte vara dumsnål, men jag ville ju använda mig av det presentkort jag hade på Kjell (från återlämnad trasig router) om möjligt. Jag chansade och slog till på den "15dBi" antennen men förväntade mig inte mycket efter att ha läst dina utförliga inlägg.
Jag har ju ingenting att jämföra med annat än inbyggda antennen i routern, så egentligen betyder det väl ingenting, men kanske kan någon bli hjälpt i framtiden av mina erfarenheter.
Jag satte fast antennerna provisoriskt på en kanske 6m lång bräda. Jag råkade eventuellt montera "fel" (jag satte "undre" antennen "överst". Hur som helst, jag kopplade in routern direkt på antennernas 30cm långa antennkablar och hängde upp routern (inte i kablarna) med förlängningskabel.
imgur.com/a/qxeLult
Eftersom det var så provisoriskt så mätte jag endast hastighet via 5GHz på mobilen. Routern var låst till 1800MHz hela tiden.
Jag riktade mot masten 1200m bort men fick bara max 60Mbit/s, vilket jag tyckte var lågt eftersom routern var 6m upp i luften med fri sikt till masten. Speciellt med tanke på att jag som max får 50Mbit/s på 900MHz via Tele2.
Hur som helst så vinklade jag runt antennen lite och kollade lite på siffrorna som routern visade via mobilen. Jag fick ganska bra signal ut över vättern, men jag kan inte se någon mast, och även om det är massa vatten någon eller några kilometer, så blir det en massa skog och blandat sen. Efter att ha hittat ganska bra håll att rikta antennen mot så mätte jag hela 102Mbit/s som max, men mer vanligt var runt 70-80Mbit/s, men en klar förbättring mot max 60Mbit/s åt masten som ligger 1200m bort.
På slutet så testade jag "4G Auto" i routern för att se om jag kunde få 4G+, och ansluta till både 1800MHz och 800MHz, men det gick inte under tiden jag testade. Jag gjorde även några enstaka tester, men tyvärr bara på ett ställe, med routerns inbyggda antenn. Testen gjordes på samma ställe där jag fick 102Mbit/s med externa antenner. Medel med inbyggda routerns antenner var kanske runda 40Mbit/s med 55Mbit/s som max.
Om E Kafeman menar att den inbyggda antennen i routern troligtvis är mellan 0-2dBi, kan man gissa på något gällande antennen jag har köpt? Jag antar att det krävs värden för att kunna göra en någorlunda vettig gissning? Det är förstås inte så simpelt som att dubbel hastighet innebär dubbla (eller +3?) dBi?
Idag ringde jag Telia för att prata om masten 1200m bort, och båda gånger jag ringde så påstod dom att den mast som ligger 1200m bort endast har 800MHz - INTE 1800MHz. Med andra ord så måste jag ha anslutit till någon mast längre bort men ungefär samma väderstreck när routern var låst till 1800MHz. Telia kunde inte svara på vilken, för ingen 1800MHz-mast "kom upp" när dom sökte på min adress.
Jag fick även reda på att den mast jag mätte 102Mbit/s (max) till ligger ca 9,15km bort. Dessa bilder ger en bra gissning på var masten är, den är satt till Tele2s mast och det känns rimligt att det är samma mast som Telia, då jag vet att Telias mast ligger "söder om Sänna" och riktningen stämmer överens med både min gissning och Telias kundtjänst:
imgur.com/a/kaBTCEh
Telias företagssupport (som jag av misstag blev kopplad till, då mina frågor var för "avancerade" för vanliga supporten båda gånger) tyckte att det lät högt för att vara så pass långt bort, dom menade på att jag skulle kunna få max 60Mbit, trots att jag flertalet gånger sa att jag hade en riktantenn (även om jag inte har någon aning om ifall den är kass eller inte). Max 60Mbit/s är ju lägre än det medel som jag fick när antennerna vinglade fram och tillbaka många grader, så jag vet inte.
Tillbaka till masten som bara är 1200m bort - jag undrar om det kan vara så att jag anslöt till en mast som var runda 9-10km bort på 1800MHz, eftersom Telia säger att masten som är 1200m bort endast har 800MHz? Den är troligtvis i eller i närheten av staden Askersund.
Hur är det med räckvidden på 2600MHz-bandet? Tele2 har 2600MHz i Askersund, ca 7,8km bort, men Telia kör enbart på 800MHz och 1800MHz här (enstaka master har 1800MHz).
Satte jag antennerna fel? Kan detta ha påverkat hastighet eller möjlighet att ansluta mot både 800MHz + 1800MHz? Kan det ha påverkat något annat? Jag satte dom provisoriskt så här:
imgur.com/a/qxeLult
Eller, om man ska vara helt exakt så var "brädan" till höger, så att säga. Jag är himla trött just nu och kan inte riktigt tänka - det kan väl ändå inte göra någon skillnad? Eller? Det här kommer låta jättekonstigt och jag ber om ursäkt redan nu!
Tänk er ovanstående bild, men "röret" är på höger sida, så jag har ju "vänt uppochner" på antennerna för att kunna fästa med inkluderade fästen. Efter att allt är vänt så råkade jag "byta plats" på dom enligt bilden ovan. Förstår ni hur jag menar? Just nu känner jag mig väldigt trög och kan inte alls förklara hur jag menar...
Edit: Nu hoppar jag förstås lite, men jag tänkte på antennen du nämnde; LPDA-92. Jag har inga tvivel om att den är bra, men jag behöver ju två, så det blir ju 2580kr jämfört med "noll" (pga. tillgodokvitto och jag har inget annat jag vill ha från Kjell).
Samtidigt är ju frågan om skillnaden i hastighet är, säg 100Mbit (jag uppmätte ju 102Mbit, eventuellt felmonterad antenn?) jämfört med 200Mbit eller mer (t.ex. pga stabil carrier aggregation med 800+1800), då kan det absolut vara värt att överväga.
Egentligen behöver jag nog bara ca 1-1,5m antennkabel. Är det värt, rent hastighetsmässigt att köpa 1m kabel (per antenn) från Loh Electronics (butiken är 6 mil bort) jämfört med Kjells 5m kabel? Bådas Low Loss är ca 0,5 dBi per meter, så skillnaden är ju -0,5 jämfört med -2,5. Vilken siffra (RSRQ, RSRP, RSSI, SINR?) är det som försämras av dämpningen? Om flera, hur mycket påverkas varje värde per meter (-0,5) kabel?
Hur kan jag få till en bra gissning baserat på hastighet och värden från router utan att ha tillgång till båda kablar? Är det möjligt?
Edit 2: Vad händer rent signal- och hastighetsmässigt om jag riktar in ena antennen på den jag fick 102Mbit från, och andra antennen som jag fick 60Mbit från? Routern (B525-65a) har stöd för CA men jag vet inte om det går att ansluta mot två av samma band och dessutom olika master?