Tråd: Signal syrkan i Dovado
Signal syrkan i Dovado när uppdateras den ..
kollar den av en gång i minuten eller hur uppdateras den .
Tycker den ändra bara sig när man start om routern.
Hur ligger det till ?
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
MobilaBredband.se © Störst på Mobilt Bredband sedan 2007 » Dovado » Signal syrkan i Dovado
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Signal syrkan i Dovado när uppdateras den ..
kollar den av en gång i minuten eller hur uppdateras den .
Tycker den ändra bara sig när man start om routern.
Hur ligger det till ?
Den uppdateras inte, enbart vid connect har jag för mig.
Hmm inte lätt ställa in då om man inte är connect.
Man får ju nytt värde när man starta om den .
Hur är det med sms för att styra måste man vara i 3g läge då också.
Signalen uppdateras bara när den är i disconnect läge. Vi läser inte av värde efter den kopplar upp sig för att inte riskera stabiliteten, och eftersom vissa modem klarar inte av att visa både aktuella signal värde under tiden den är uppkopplad på nätet.
SMS funkar hursomhelst, på 2G och 3G nät. Den behöver ingen internet uppkoppling för att fungera.
Samir
SMS service center:
Vad ska jag sätta där kör Tele 2 men sms verka inte gå fram .
Vad har du för modell av USB modem? Brukar inte behövas på Tele2's nät.
Du kan hitta SMS-C här: http://www.tele2.se/kundservice-faq-tja … i-sms.html
+46707990001
E169
Activate the SMS handler måste den vara i bockad
ska ju bara styra routern
Dovado API
Enable advanced control over SMS and home-automation on port 6435
Den ska jag inte heller behöva bocka för eller ?
Konstigt att det inte hoppar igång ..
E169
Activate the SMS handler måste den vara i bockad
ska ju bara styra routern
SMS Handler betyder att man aktiverar SMS trafik på den. Den kommer tillåta inkommande och utgående SMS. Om du vill använda SMS Remote Control, så måste du konfigurera den också: www.dovado.com/sms
Ha det bra!
det förklarar dom bizzara signal VS hastighet...
då är det värdet inget att titta på alls med andra ord.
100% signal på en vanlig UMTS basstation ger dig max 384kbps. 10% signal på en 7.2Mbps basstation kan ge dig flera megabit. Det är viktigt att först veta vad det är för basstation i området du mest troligt kopplar upp emot. Du kan prova genom att klicka på "Basstationer" uppe i menyn högst ovan. Ditt modem kommer alltid paras med den signal-starkaste 3G basstation först. Däremot så kan den inte urskilja vilken är vanlig UMTS (max 384kbps) och vilken är HSPA (uppemot 21Mbps).
Samir
Tack sms är ok nu !
Varsågod karra!
Ha det bra!
Signalen uppdateras bara när den är i disconnect läge. Vi läser inte av värde efter den kopplar upp sig för att inte riskera stabiliteten, och eftersom vissa modem klarar inte av att visa både aktuella signal värde under tiden den är uppkopplad på nätet.
SMS funkar hursomhelst, på 2G och 3G nät. Den behöver ingen internet uppkoppling för att fungera.
(Signalen uppdateras bara när den är i disconnect läge)
Hur offta då ?
Uppdateras den om man klicka på updat under modem .
Bara när den är i DISCONNECTED läge så funkar UPDATE.
Signal: 19 % (3G)
Har jag hafft senaste veckan tycker det kvittar hur jag sätter modemet
Eller trycker på UPDATE.
Undra om den funkar som den ska.
Signal styrkan ändrar bara sig när jag koppla upp sedan ligger den fast igen .
Jag tror inte uppdateringen funkat som den ska med modemet för att se signal stryka .
Det blir lite bök med att ställa in antenn som det är nu.
Min låg på 19%
Fick avbrott på adsl kopplade upp till 3 g 32 %
Nu ligger den på adsl igen då visar den 32 %
Jag kan gå ner sätta en spann över modemet det kommer visa 32 % tills nästa gång den kopplar upp..
Lite konstigt så här var det inte i tidigare firma ver .
Någon mer som har samma ?
den uppdaterar inte längre när det står 'connected' eller disconnected i senare FW, verkar som man oftast måste klicka på 'connect'. sedan så har vissa modem typ tre olika signal 'lägen' typ 0%,30%,60%,100% och då ger antenn flyttning ingen påverkan även om det blev 10% bättre (men detta vet team umr bäst)
prova en äldre FW om du inte behöver funktioner som försvinner, när du är klar med antenn placeringen så upg fw till någon senare... host host
var tydligen något modem som bangade anslutningen om signalen uppdateras när det är uppkopplat, så live-signal togs bort.
- om jag fattade detta helt rätt.
tycker att det är synd att 'live signal' försvann, nu kan man tappa anslutningen pga dålig signal, ändå visa umr typ 30% signal...
ODD!
nu petar jag in SIM kortet i en mobil, och använder den istället då umr ej funkar tillförlitligt, om det är dongle eller umr bryr jag inte mig om...
bör noteras att tex nokia visar 100% signal om det är ~50% signal enligt något annat märke som inte hypar signalen 'för att det skall se bra ut'.
osv osv.
G-man, vad är det för modem du använder?
Qualcomm's (modem kretstillverkaren) signalläsningar visas som siffror mellan 0-31. Vi förvandlar det till procent. That's it.
Varför behöver man live uppdateringar på signalstyrkan om routern sitter på en fast plats?
Klicka på DISCONNECT, och sen UPDATE varje 5-10 sekunder för att modemkretset kan ta sin tid att uppdatera. Efterså kan du trycka på CONNECT.
Jag har precis (tillsammans med Huawei E1820) gått från 41% nere till 22% för att jag gjorde så och flyttade USB modemet (kopplad med en USB sladd till UMR'n) bakom TV'n. Den vanliga hastigheten på 7Mbps är nu nere på 5Mbps.
Jag använder 4.0.2 firmware på routern, förstås.
E620,E220,E169 och något jag ej minns, E620 funkar ej i umr så.
INSTALATIONEN, Så man ser vad som händer när man placerar antenn/usb modemet på lämpligt ställe, då skulle man teoretiskt kunna kolla signal% i tex mobiltelefonwebläsaren utan att logga in i umr(då detta ej funkar fnv pga scripter) så går ej att uppdater manuellt fnv vad jag märkt.
signal % ändras varje gång isp dödar anslutningen och umr kopplar upp sig igen.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
MobilaBredband.se © Störst på Mobilt Bredband sedan 2007 » Dovado » Signal syrkan i Dovado