Tråd: Råd om ev uppgradering av antenner
Hej, det var ett tag sedan jag var inne och postade här! Mina första inlägg var från nästan 10 år sedan och handlade om nuvarande Net1’s prylar och tjänster, jag var rätt nöjd på den tiden med att få uppåt 2 mbps som var många ggr bättre och billigare för svärmor ute i djupa småländska skogen.
Men nu är vi framme nästan i 2020. Några teknikgenerationer har passerat, modem har bytts ut i några omgångar, antalet Gigabyte per månad har uppgraderats till 100 GB/mån för hennes del. Fortfarande finns inga alternativ från Tre, Telia, Telenor som kommer i närheten. Tyvärr har 4G-utbyggnaden inte nått de djupa skogarna idag.
Förutsättningarna är som tidigare, ca 10 km till närmsta mast (Vislanda) och hon ligger ganska välcentrerad i en lob. Uppkopplingshastighet varierar kraftigt mellan ca 2 mbps som lägst, 4-5 oftast och 15 mbps som högst. Tycks vara beroende av tid i veckan mer än atmosfäriska förhållanden.
Senaste modemet är utrustat med en Net1 yagi riktantenn (vertikal polarisation) via ca 10 m koax samt en av de medföljande antennerna direkt på routern inomhus i fönsterkarmen. Yagin är monterad högt på husknuten ungefär där taket tar vid.
Det jag funderar på är om det kan vara lönt att installera ytterligare en yagi på skorstenen ca 4-5 meter upp från den existerande att ha på antennutgång två. Vore bra om man kunde peta upp lägstanivån till 6 - 10 mpbs om det är möjligt.
Så här ser värdena ut från idag juldagen ca 15-tiden:
RSRP -71 dBm
RSRQ -11 dBm
RSSI -53 dBm
SINR 16 dB
Tx Power -5,9 dBm (ibland på plussidan typ 0,1 dBm, litet mysko värden där kan jag tycka men så är det)
Localization 146
Closed loop MIMO
Tips och råd mottages med stor tacksamhet!