Tråd: Dålig fart med Poynting rikt-antenn trots OK värden
Efter att ha tröttnat på att vänta på fiber som bara skjuts upp, så fick jag för mig att satsa på en 4G lösning, då jag av Telia plötsligt kunde få obegränsad surf.
Jag ny inom 4G området, men kände att det skulle bli lite kul, då jag jobbar med nätverkslösningar, dock inte trådlösa sådana.
Så här i efterhand gick det väl lite för fort i val av utrustning.
Jag står här med en TP-link Archer MR600 och en Poynting XPOL v3, vilken jag föll för då den kändes framtidssäker när den stödjer 5G frekvenser. TP-linken har Cat6-stöd, kom med två små avtagbara antenner för 4G och visar signalstyrka(lite grovt i procent 0/25/50/75/100 %), RSRP, RSRQ och SNR.
Jag har kämpat i någon vecka att få fart på Poynting-antennen, men det går ganska dåligt. Faktum är att efter att ha provat många placeringar av routern (nu står den på vinden vid ena gaveln), så går det bättre med routers egna antenner än Poynting antennen.
Efter löjligt lång väntan på Telia support, fick jag dem att hinta lite grovt om väderstreck och jag har nu NordÖst eller Nordväst att välja. Nordöst blir inget vidare, men Nordväst får jag full signalstyrka och SNR upp i 20-25dB. Det verkar alltså ganska bra. Men jag får inga vidare hastigheter på nedladdning/uppladdning hos Bredbandskollen/Speedtest. Nedladdning varierar från 15Mbit upp till 45Mbit, men uppladdningen är kass, med 0,2-0,5Mbit. När man surfar känns det som det hänger sig lite. Går att surfa något sånär, men problem att ansluta med Skype tex.
Poynting-antennen sitter på taket (gavelfäste) i ett maströr som jag skruvade upp för att kunna rikta runt i alla riktningar. Routern sitter på krypvinden alldeles under.
Grejen är att om jag låter routern stå på vinden och byter till routerns egna antennvingar, så blir värden (tänker SNR) sämre i routern, men uppladdningen blir MYCKET bättre och det känns rätt så stabilt. Jag får då ut kring 20-40Mbit i nedladdning och kring 15Mbit i uppladdning. Med routerna egna antenner får jag full signalstyrka och SNR mellan 13-18dB.
Jag har verkligen skruvat runt min Poynting-antenn i 360grader, men senare försökt fokusera kring de riktningar Telia supporten uppgav. När jag riktar in Poynting-antennen efter bästa SNR värde, (över 20) så blir nedladdning OK(men trodde jag skulle nå högre hastigheter) men uppladdningen fortfarande max 0,5Mbit.
Jag har väntat någon minut mellan att jag flyttar antennen. Emellanåt startar jag om routern också.
Vad kan vara felet? Har jag inte lyckats rikta in Poynting-antennen rätt? Passar delarna inte ihop? Typ, kör Telia på någon frekvens som Poyntingen inte har stöd för? Det känns lite långsökt att Poynting-atennen skulle vara trasig, men jag tycker det är konstigt att jag inte får till någon uppladdningshastihet att tala om.
Bör man kolla efter att hyra instrument för att få bättre hjälp att rikta i antennen mera vetenskapligt?
Så här i efterhand skulle jag kanske valt en rundstrålande antenn och placerat den högt upp i maströret. Jag har sett att ni i detta forum ofta länkat till wlan-shop24.de och de har ju några prisvärda rundstrålande antenner. Det hade iaf varit enklare.
Har ni några råd så skulle det såklart uppskattas.
Vänliga hälsningar, Fredrik (Bor lantligt i Floda lite utanför Göteborg)