AVM:s routrar är ovärderliga när det gäller att hitta basstationer. För en dryg månad sedan noterade jag två nya basar med vardera två limpor och tillhörande mikrovågslänkar på taket till ett äldreboende i det lilla glesbygdssamhälle jag har närmast (6 km) till min fasta basrouter. I ytterkanten av detta lilla samhälle har Telia sedan flera år en "normalstor" mastbaserad site med basar för både 800, 1800 och 2600-banden som varit "min" huvudsite (distans drygt 8 km) sedan LTE startade. För just en dryg månad sedan noterade jag ytterligare ett språng uppåt på fr.a DL-värdena till drygt 160 mb/s och blev misstänksam. En halvdags cirkulerande med bilen och med en av mina FritzBoxar löst placerad vid vindrutan (förutom min fast monterade H900 med takantenner) rätade ut frågetecknen. En av äldreboendets antenner var exakt riktad mot min fasta basrouter och jag kunde enkelt verifiera "takbasen" som en ny 1800-station vilken jag sedan dess i praktiken har varit låst mot. Intressant nog har jag därmed i exakt samma riktning från min fasta basrouter en site (distans drygt 8 km) med vardera en limpa på 800, 1800 och 2600-banden prydligt riktade mot mig och den nya "taksiten" (distans 5 km) med en limpa på 1800-bandet också exakt riktad mot mig. Fullt logiskt blev därmed den sistnämnda "preferred site" eftersom den ligger 2 km närmare mig.
Sedan är jag fortfarande ganska förbryllad över nätplaneringen och den nu rikliga förekomsten av LTE-basar i denna lilla glesbygdsort men kan bara tacka och ta emot särskilt som jag numera åt "andra" väderstreck erbjuds flera siter på fr.a 800, 1800 och nyligen också en 700-bas, samtliga på distanser inom intervallet 13-35 km.
Förutsättningen för att kunna nysta upp och identifiera förekomsten av basar i mitt närområde idag är mina gamla 6840-routrar med distansvisning även om jag driftsmässigt nu huvudsakligen kör med e-lins H900-routrar eftersom dessa, trots allt, erbjuder mera godis än FritzBoxar. Avslutar med det jag har skrivit tidigare: för optimal funktion behöver man tillgång till både en FritzBox och en avancerad industrirouter som t.ex H900.
HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP. RESERV: AVM 6840 LTE och AC810