Från min utgångspunkt som (pensionerad) läkare tänker jag mig ett scenario där man är bakjour med höga krav på tillgänglighet per telefon.
Eftersom mobiltelefoni inklusive Vowifi uppfattas som opålitligt går jag helt på voice over IP med ett kontaktnummer som skolan i ert fall har. Det är då ett 010-nummer om man inte har ett eget gammalt fast nummer man kunnat behålla och portera till voip (det har jag). Voicetech skötte porteringen.
Voip-abonnemanget hos voicetech.se medger upp till fem separata svarsställen, dvs fem separata voip anslutningar som kan nås och ringas ut från med kontaktnumret. Prioriteten i ringandet till svarsställena kan sättas (liksom antal sekunder för vidarekoppling till mobil eller telsvarare).
Det första svarsstället är routern 6890. Till den kan flera telefonapparater trådanslutas. Gärna en analog telefon med kraftig ringsignal. Därtill en dect via den inbyggda dectbasen. Finns det flera uttag för telefon i huset kan linjen kopplas till routern så att man kan svara i valfri fast telefon. Kanske även en dect med separat basstation och lång räckvidd som täcker husets omgivning). Dessa tre delar på första svarstället.
Sedan kommer ett par svarsställen i föräldrarnas smartphones. Det är då med Voip-appar som inte är beroende av voip-funktionen i routern även om internettrafiken går igenom där. Det blir ett svarsställe per telefon, säg två.
Om man lägger till AVM-Fon appen i smartphone så är det avhängigt routerns voipfunktion så det innebär inte ett tillkommande svarsställe.
Om inget svar fås från de tre nämnda svarsställena kan voipväxeln hos voicetech vidarekoppla till mobiltelefon. Användbart om man är någonstans där det bara finns GSM-täckning ( tex hos granne med GSP repeater). Som jourtlelefon kanske E Kafeman skulle rekommendera en enkel telefon med bättre radioegenskaper än nyare android eller Iphone på vilka radioegenskaperna kompromisssats bort i sökande efter sleek design.
Det finns också en inbyggd telefonsvararfunktion i AVM-routern och man kan ringa upp den utifrån och lyssna av. Dessutom läggs upptagningarna ut på mail som ljudfiler.
Om det någon gång kommer fiber så fungerar det direkt med 6890.
Allt detta fungerar, det är min egen installation. Jag har ytterligare två svarsställen, ett genom router i vinterhemmet i Belgien och ett i en AVM 6840 som jag haft med mig till Rwanda under vintervistelse. Till den routen har jag använt AVMs egna dectlurar och även en långdistansdect med separat basstation.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.