Nej, inget förslag eftersom jag inte sett anledning att söka alternativ till AVM. Enkelt att kolla dock med en sökning på 4G router voip. Bland annat Asus finns. Men de intressanta är kanske inte så mycket billigare. I ert fall måste routern klara minst fem voip-nummer också.
Den voiptjänst du väljer bör medge att man kan ringa med en voip app direkt från telefonen över 4G också istället för att gå via routern när man inte är hemma vid routern. Därför behöver man en voiptjänst från annan än operatör. Voicetech.se är ett alternativ, E Kafeman nämnde andra.
Eftersom vitsen är att barnen ska kunna nå någon i hemmet så är det väl bra om man kan ha en vanlig telefon där med god ringsignal och kanske öven en trådlös decttelefon. AVM routrarna med voipfunktion har inbyggd dect-basstation plus att det finns en fon-app för apple och android som medger att man ringer och svarar över wifi.
Som första lösning för hemmet skulle fon-appen funka. Ett nummer till hemmet, de vuxna kan svara antingen på fasta telefonen som är ansluten till routern eller med fon- appen. Alla nås med samma nummer.
https://en.avm.de/products/fritzapps/fritzapp-fon/
Voip ger så mycket möjligheter att det blir snurrigt först.
Jag har en fast telefon ansluten till routern med sladd.
Jag har en dect telefon med mycket lång räckvidd där basstationen står väl placerad för räckvidd. Ansluten med sladd till routern.
Routern har inbyggd dect bas så att AVM och andra fabrikat dect-lurar kan användas.
Fritz!Fon appen i smartphone gör att man kan ringa över wifi inom det egna wifinätets räckvidd (jag har sju acesspunkter för wifitäckning). Fonappen listar alla samtal man ringt över voip oberoende av hur så länge det är samma utgående nummer. (Notera att med generella bredbandsappen Bria som innehåller egen voipfunktion kan jag ringa över mobilt bredband eller wifi. Fon-appen använder routerns voip-inställningar och måste därför nå routern på dess interna ip-adress över wifi-nätet. Båda funkar lika bra.
En voip app i telefonen gör att man kan ringa voipsamtal över mobilt bredband när man är utom routerns räckvidd. T ex Bria för iphone och Zoipster för android. Då går voipsamtalen alltså inte över routern. Men dessa appar funkar fint också över wifi från routern. Bredband som bredband, bara det finns en hygglig internetanslutning.
Alla kan vara inställda på ett eller flera nummer.
Försök förklara det här för svenska pensionärer (som jag själv...).
När jag var i Ruanda ett par månader under 2017 använde jag mitt gamla fasta ölandsnummer som jag behållit för voipsamtal till Sverige. Det funkade fint med AVM 6840
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.