Intressant kommentar om temperaturen, kan Du ge mig länken?
Mina första preliminära mätningar på ovansidan av H900 och H820 visar, vid en omgivningstemperatur av 19 grader, en yttemperatur på 28 respektive 26 grader efter flera timmars drift i vila (idle). När jag är klar med konfigurationen skall jag lägga in en temperaturprob inne i routern för att se mer reella värden men eftersom H900 har en kraftigare (dubbelkärnig) CPU på 880 MHz borde den bl.a av den anledningen prestera mer värme. Trots nu väsentligt större ventilationsöppningar på gavlarna än på routrarna i 600-, 700- och 800-serierna funderar jag kanske på att montera en mikrofläkt i lådans rygg vilket är fullt praktiskt möjligt. Specifikationen för omgivande lufttemperatur vid drift är annars mellan minus 35 och plus 70 grader. Hade också gärna sett uppgifter om MTBF (mean time before failure) men det redovisar ju inte ens AVM och förmodligen ytterst få tillverkare av routrar, för att inte tala om datorer....
Över huvud taget känns det som om kylningen och den termiska hanteringen av routrar och laptops är minst sagt styvmoderligt hanterat till men för den långsiktiga hållbarheten.
Vad gäller H900-ans övriga konster ber jag få återkomma men kan redan säga att den generellt har betydligt fler funktioner än AVM:s maskiner men - som väntat - saknar SINRx4 och distans till siten. Här är AVM förmodligen ett lysande föredöme och undantag. Men man kan ju ha både en AVM och en H900 - då är man verkligen helgarderad. Har f.ö just skrivit en del frågor och kommentarer om H900-an till en av fabrikens tekniker.
H900 representerar uppenbarligen något av nytänkande eftersom den hittills är den enda bland fabrikens routerserier för industribruk som är utpräglat moduluppbyggd, har LTE cat. 6 (enligt databladet även cat. 3/4/6/9/11/12/18 med lämplig radiomodul) och dessutom redan kan levereras för 5G. Generellt sett är det, såvitt jag vet, förhållandevis ovanligt att avancerade industriroutrar i låg- eller mellanprisklass stödjer cat. 6 och redan kan levereras med 5G eftersom dessa fr.a fokuserar på driftsäkerhet och att kunna fjärrhanteras och mindre på höga transmissionshastigheter vilket kanske tyder på att man också sneglar på krävande SOHO-kunder. Routrarna distribueras till återförsäljare wordwide sedan företaget startade 1999 men ändå har jag hittat ytterligt få (öppna) försäljningskanaler i Europa. Nya nischföretag brukar inte alltid vara välkomna av äldre konkurrenter och återförsäljare....
HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP. RESERV: AVM 6840 LTE och AC810