Tråd: Lastbalans
Efter ett par års uppehåll i det mer intensiva experimenterandet med routrar och antenner har det blivit dags att ersätta en av mina trogna routrar, en elins H-820 som varit bilmonterad, med en ny eftersom den inte längre orkar registrera sig mot nätet. Felorsak (inte SIM-kortsfel) men möjligen alltför hård termisk belastning i bilen med växlande temperaturer (kanske borde jag monterat en liten fläkt på den eftersom den varit monterad i utsatt läge) Ändå är modellen driftspecad för omgivningstemperaturer vid drift mellan -30 och +75 grader.
Förmodligen ersätter jag denna med en f.n inomhusmonterad lika dan och ersätter denna i sin tur med något nytt. Har f.ö dessutom två FritxBox 6840 i "normal" miljö och ytterligare en e-lins H820 för Net1 (som failover) där samtliga rullar klockrent sedan fem år.
Närmast lutar det nu åt en e-lins H900 med plats för två SIM-kort och en cat.6 radiomodul. Alternativt kanske det blir en e-lins H-720 med plats för två SIM-kort och dubbla radiomoduler. Om den sistnämnda kan levereras med cat.6-moduler har jag dock inte lyckats få reda på ännu. Viktigast är cat.6-modul(-er) och enbart 4G LTE (2G/3G är meningslöst om man som jag även kör VoIP över routrarna både stationärt och mobilt alltsedan Net1 startade 2009/2010?) samt typiska "proffsegenskaper" som Mimo(dubbla antenningångar), diversity, bred temperaturtålighet, brett driftspänningsintervall (typiskt 5-40V DC), metallkapsling, keep-alive-funktion, Watch-dog, SMS-/telefonlarm etc.
Att det sedan är lite knepigt att få tag i de här modellerna vet jag sedan tidigare då engelsmännen redan för fem år sedan var högst ovilliga att sälja tre stycken H-820-routrar till mig är en annan sak. Kineserna å sin sida är väldigt serviceminded; prisbilden i England och Kina är i stort sett lika när man fått grejorna, möjligen till kinesernas favör eftersom engelsmännens fraktkostnad är absurdt höga (inom EU...).
Men - nu upptäcker jag att mina kunskaper inom området lastbalansfunktion för routrar (WAN) blivit tämligen fördunklade (ålderskrämpa?) och behöver lite hjälp att friska upp minnet. Vissa av de här nämnda modellerna verkar ha lastbalansfunktion men cat.6-moduler arbetar ju redan med carrier aggregation i nedlänk (även om om detta givetvis inte är samma sak). Fungerar lastbalans mot t.ex Telias nät eller får man vänta på en högre LTE-categori för detta.
Tacksam för kommentarer och/eller litteraturhänvisning för just lastbalansering.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP. RESERV: AVM 6840 LTE och AC810